/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisk er væk.
Fra : spimmer
Vist : 528 gange
200 point
Dato : 04-04-11 11:03

Hej.
Jeg har en ekstern IDE harddisk, som er koblet via USB.
Nu kan jeg ikke finde den heller ikke i Diskhåndtering. Harddisken indeholder 3 Partioner. Den forsvandt sammen med 3 andre interne harddiske, som jeg har fået op og køre igen. Under Stifinder får jeg beskeden, at Harddisken skal formateres først, men jeg vil da have mine filer ud inden det sker.
Nogen ideer?
mvh
spimmer.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 04-04-11 11:29

Prøv at omdøbe den i diskhåndtering. Det har jeg måttet gøre engang, og det virkede. Jeg har 2 diske som nu hedder X og Y i stedet for F og G.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-04-11 11:34

Ja med mange diske kan der gå kuk i bogstaverne. Omdøb dine diske til p,q,r,s,t,u,x,y,z som der er foreslået. Og se så om ikke maskinen kan finde din eksterne disk.

De bogstaver er langt efter dem som maskinen vælger. Så kommer der ro om bogstaverne.

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 04-04-11 11:44

Hvordan kan jeg omdøbe den i Diskhåndtering, når jeg som jeg skrev IKKE kan se den der???
spimmer.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 04-04-11 12:43

Så prøv at gøre det i stifinder, der kan du jo åbenbart se den, tjek lige alle kabler (USB og strømforsyning

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-04-11 14:32

En ubuntu live CD kan måske finde og hente dine filer.

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 04-04-11 16:19

Nej jeg kan heller ikke se den i Stifinder!

Det vil jeg prøve Eyvind.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 04-04-11 16:48

http://ubuntudanmark.dk/download/
Når du har brændt den hentede iso fil, lægger du den i skuffen og starter comp op uden den eksterne harddisk..................og vælger påe t tidspunkt bare at prøve uden at installere.

Når den er rullet ind kan du sætte din eksterne harddisk til og klikke oppe på places hvor du måske kan se din harddisk.

Eller denne fordanskede dabuntu på DVD:
http://tyge.sslug.dk/dabuntu/

Men der kommer snart en ny udgave som hedder 11.4

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-04-11 18:58

RAW måske. Det kunne tyde på den er blevet ulæselig siden du får besked på at formatere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-04-11 19:15

RAW = rå = uformateret = ualokeret......................
Men RAW er ikke altid rå osv. - det kan også bare være ulæselig som (fijala siger) i windows miljø.

De fleste Linux udgaver er ikke så sarte med at kunne læse filer på harddiske.

Med lidt held har det til tider kunne lade sig gøre at lave en overfladisk og hurtig formatering /alokering så filerne igen kan ses.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-04-11 19:18

Kloge ord Eyvind

Godkendelse af svar
Fra : spimmer

Dato : 08-04-11 11:21

Tak for svaret Eyvind.