/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Netværksharddisk
Fra : Peter1056
Vist : 1890 gange
100 point
Dato : 03-04-11 10:52

Hejsa
Vores hus er bygget op så der er netstik (RJ-45) i alle rum, dvs. også til tv. Teknikrummet er i opvarmet garage sammenbygget med huset.
Tanken er at netværksharddisken - min. 2 tb - skal stå i teknikrummet så alle brugere i huset kan benytte den via RJ-45 stikket - ikke trådløst.
Brugen, vil være, lagering (fildeling) af data, billeder, musik og film hvor fjernsynet skal kunne hente lagerede musik og film uden at der skal stå en pc tændt - som der gør i dag.

Jeg har været hos elgiganten som var udgået for en WD My Book Live Netværksharddisk 2TB
som de ellers annoncerede med til 1269,- men fik af vide at den usb-stik og ikke RJ-45. samt at de ikke vil komme på lager igen da der sikkert kom en ny og større model.
Derefter var jeg i computer-city hvor samme model kostede 1999,- men med RJ-45 stik.

Er her nogen som kan hjælpe mig med hvad jeg skal købe til mit behov - min 2 tb - samt hvor og hvilke model / mærke som jeg bør købe.
Ang. overførselshastighed er der vel ikke så meget at man skal være opmærksom på når man bruger - RJ-45 stik.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-04-11 11:15

Køb sonology. De virker bare og kan det heleoglidt til.
Pærelet at sætte opmed den medfølgende cd.

forskellige modeller til en eller flere harddiske. Køb roligt en simpel.

De sælges normaslt uden indbygget disk. På deres hjemmeside kan du se hvilke diske den pågældende er afprøvet med og som helt sikker fungere uden besvær.

Den kan multimediestreame . Det er også ret enkelt at sætte op så man fra internet kan bruge de dele af den som man giver folk password til.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-04-11 11:16

Undskyld slåfejl. Fabrikatet hedder Synology

Kommentar
Fra : peque

Dato : 03-04-11 12:15

Det er det forkerte spørgsmål du stiller.
Jeg kan godt følge din tankegang - men hvis du ligger alle dine billeder mm der og film fra ferietur osv - så tror jeg du bliver ked af det den dag hvor den ene harddisk står af.

Jeg ville måske ofre en del mere ( specielt nårnu dit hus er bygget til det) således at du køber dig en NAS-server med 2 diske der kan håndtere RAID1 - dvs du kan spejle dine diske. således at du evt har 2x2TB diske i - der er spejlet, således at står den ene disk af -. pilles den ud og en ny sættes i - og genspejles op !

Læs mere her http://da.wikipedia.org/wiki/RAID

Men de koster en smule mere end hvad du forventer der

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 03-04-11 13:07

Enig med Transor.

Hvis du vil have en nerværksdisk, så køb en synologi.

Den har 2 diske så du hele tiden har backup og den kan sættes op til at sende en mail, hvis en disk går i stykker eller noget andet der forhindre den i at køre ordentligt sker.

Peder

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-04-11 13:10

Du kan også bruge denne side med fordel. Gå ned på siden så finder du om RAID.

http://www.karbosguide.dk/

Vælg Modul 5.1

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-04-11 18:32

Synology NAS fås med varieret antal harddiske. Det er fint med bare en disk kørende . Det er nemt at lave backup af den til en usb tilsluttet enhed, som endda kan sluttes direk´te til synology enheden og også kan håndteres via nettet.

Men det er da finere og en del dyere med en enhed med to diske.