/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Gråzone: fejl selvforskyldt? fup/fakta?
Fra : MalteBN
Vist : 1103 gange
20 point
Dato : 03-04-11 04:05

Resumé:
Ved reparation af ny computer forlanger de, at jeg skriver under på at jeg selv hæfter for reparationen, hvis fejlen er selvforskyldt.

Alright, så jeg købte denneher laptop for godt 2 uger siden.

Efter en systemgendannelse kunne den ikke starte op, hvorefter jeg indleverede den i butikken. Ved opstart opførte den sig som om, at den vil lave endnu en recovery, men endte så ud i en blank skærm.
Altså helt blank uden valgmuligheder.

De forlangte, at jeg skrev under på nogle papirer, der siger, at jeg hæfter for reparationen, hvis de ved computerfabrikanten kan påvise, at det ikke er computeren, der er noget galt med, men at fejlen er opstået pga. mine handlinger. Jeg følte mig meget utryg ved at underskrive disse papirer, da de meget let vil kunne give mig en teknisk forklaring, jeg ikke vil forstå.

Det der irriterer mig og som jeg søger råd om er, at de antyder, at jeg har gjort noget galt: butikkens medarbejder "fandt det mærkværdigt", at jeg havde foretaget systemgendannelse.

Jeg kan ikke forstå, at det er legal procedure, når computeren er så ny og jeg praktisk talt ikke har haft tid til at foretage mig noget på den, som kan udgøre farerisiko.
Jeg finder dette software område ret flydende. Hvornår er noget min fejl og hvornår er det ikke? Computeren virkede jo fint nok til at begynde med, indtil jeg foretog 'recovery'. Det var mig der fortog denne 'recovery', men dog med nogle DVD'er computeren bad mig om at lave, og som den fortalte mig var blevet lavet 'succesfuldt'.
Hvornår er noget selvforskyldt og hvornår er det ikke?
Kan jeg klandres for at have foretaget systemgendannelse, uden at computeren tilsyneladende fejlede noget?

Det eneste jeg i forvejen havde foretaget på computeren, var at afinstallere en prøveversion af et virusprogram for derefter at installere et nyt, jeg i forvejen har licens til. Derudover har jeg spillet et nykøbt computerspil på den. Men er dette ikke 2 fuldt ud legale handlinger, som enhver nykøbt computer til 6999 kr. burde kunne klare idag?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-04-11 08:14

Citat
butikkens medarbejder "fandt det mærkværdigt", at jeg havde foretaget systemgendannelse.

Det er ikke studenterhuen der trykker hovedet på butiksmedarbejdere.

Man kan prøve en systemgendannelse nu og da, ikke at det løser problemerne, men hvis ikke geninstallerer man lortet.
Først og fremmest er det ikke noget der kan skade computeren, kun det gode humør.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-04-11 14:54

LuffeA

Det var dog en besynderlig generalisering.

Der findes med garanti en hel del butiksmedarbejdere med højere uddannelse end du nogensinde lærer at stave til

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-04-11 15:03

>Kortoververden

Find på noget andet....jeg er selv butiksuddannet og kan også både læse og skrive.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-04-11 20:29

Der er meget der idag ikke er omfattet af garanti. Os almindelige brugere har en elendig dækning, i forhold til de gamle regler med 1 års garanti og reklamationsret. Idag er man kun forpligtiget til at give 6 måneders garanti, men derimod 2 års reklamationsret. Reklamationsret kan man sjældent bruge til noget, da det i de fleste tilfælde er køber der skal bevise at det er en oprindelig fejl.

Lovgivningen på garanti/reklamations området er det samme om det er en dims til 10kr, eller en computer til 10.000kr.

Det hjælper ikke dig meget.. Men det er sgu svært at kunne bevise det ikke er ens egen fejl, når det det drejer sig om elektriske apparater! Har desværre selv oplevet det... Men den butik slap så også for mig som kunde fremover.

Accepteret svar
Fra : Culpa

Modtaget 20 point
Dato : 09-06-11 20:41

Du har købt en bærbar computer, og det eneste du har gjort er at afinstallere et virusprogram og gendanne systemet, er det korrekt?

Det er vigtigt at du sondrer mellem garanti og reklamation, der er mange der misforstår det. Jeg går ud fra at sælgeren ikke har givet dig en yderliger garanti(ret mig hvis jeg er forkert), hvorefter det er købelovens regler om reklamation der er vigtige. Jeg vil prøve at hjælpe dig.
Du har 2 års reklamationsret jf. købelovens § 83, stk.1. De første 6 måneder er der en formodsningsregl jf. købelovens § 77a stk.3, hvorefter man formoder at varen led af en mangel inden du købte den, således at sælgeren skal bevise at fejlen er selvforskyldt. Jeg kan forstå at din computer er 2 uger gammel, det betyder at sælgeren skal bevise at det er din skyld at fejlen er opstået, og ikke omvendt.

Jeg tror ikke, at de vil være i stand til at bevise at du har ødelagt computeren, eftersom du kun har gendannet systemet og afinstalleret antivirusprogrammet, jeg kan ikke se hvordan du skulle have ødelagt computeren, dette ved jeg dog ikke med sikkerhed, da det er et computerteknisk spørgrsmål som reparationen vil afklare. Det virker meget besynderligt at sælgeren ikke bare giver dig en ny computer, da den jo kun er 2 uger gammel. Du har dog ikke krav på en ny computer eller pengene tilbage, hvis sælger ønsker at reparere den, da han har ret til prøve at reparere den 1 gang per fejl. Det betyder at sælgeren kan vælge at afhjælpe manglen, dvs. ved at sende den til reparation. I den forbindelse vil jeg råde dig til at få en kopi eller bevis for, hvilken fejl der er blevet repareret. Hvis den går i stykker igen, så har du, hvis det er den samme fejl, formentligt ret til dine penge igen.

Under alle omstændigheder har sælgeren ret til at undersøge fejlen inden for en rimelig tid. Hvis din computer er meget vigtig for dig(skole, arbejde) kan du under reparationstiden formentlig benytte dig af en låne computer.
Mht. reparationsomkostninger så kan sælgeren ikke kræve et undersøgelsesgebyr forud for reparationen. Sælgeren kan godt kræve et undersøgelsesgebyr hvis det viser sig at manglen ikke er omfattet af reklamationen, men det forudsættes at du er blevet oplyst om at der vil følge en omkostning og også evt. prisen, eller i hvert fald at dette ikke bliver en uforholdsmæssig stor udgift.

Jeg håber det var svar nok på dit spørgsmål, hvis du har andre spørgsmål mht. købeloven eller lign. vil jeg gerne hjælpe dig.

Kommentar
Fra : MalteBN

Dato : 12-06-11 20:15

Det er ikke så meget købeloven, jeg er i tvivl om. Det jeg er mest i tvivl om er, hvorvidt butikken er forpligtiget at give mig bevis, hvis de mener, det er min fejl. I hvilken form og hvor forståeligt skal dette bevis være?
De kan jo let begynde at snakke et computersprog, jeg ikke forstår, og så kan de i princippet bilde mig hvad som helst ind.
De har sendt computeren til reparation/undersøgelse et sted, de har valgt, fordi de i butikken ikke har ansatte, der har kompetencer på dette felt. Hvis der skal beviser på bordet, burde der så ikke vælges en uvildig reparatør/tekniker?

Hvad jeg er allermest i tvivl om er, om fejlen kan pålægges mig. Om det ikke er forsvarligt at behandle en nykøbt computer på beskrevne vis i min første post i dette indlæg. Kort referat af min handlingsrække efter at have pakke computeren ud:

1. Installation og opsætning af computeren i den rækkefølge, computeren beder om.

2. Computeren siger, at den er klar til brug og spørger, om jeg ønsker at brænde 6 recovery DVD'er. Jeg vælger på nuværende 'nej', da jeg ikke har modtaget de DVD-skiver, jeg har bestilt med posten.

3. Jeg afinstallerer den præinstallerede trial-version af virusprogrammet TrendMicro.

4. Jeg installerer virusprogrammet Avast Internet Security, som jeg i forevejen har en licens til.

5. Jeg installerer et nykøbt computerspil og spiller dette.

6. Jeg afinstallerer nogle små prøve programmer, og dette forsager tabet af en dll-fil, som mit virusprogram også bruger.

7. Jeg foretager en systemgendannelse til et tidligere tidspunkt gennem Windows eget systemgendannelsesprogram. Prøveprogrammerne og dll-filen er tilbage, og mit virusprogram fungerer fint igen.

8. Mine DVD'er ankommer.

9. Jeg brænder de 6 recovery DVD'er, og computeren fortæller: 'Succesfull'.

10. Jeg vil tjekke, om recovery DVD'erne virker og går i gang med at boote op fra DVD'erne.

11. Recovery-proceduren bliver færdiggjort med en afsluttende kommentar: 'recovery succesfull'.

12. Computeren starter op til nævnte grå skærm uden valgmuligheder, og skærmen forbliver sådan i mindst en halv time.

Ingen yderligere handlinger er foretaget.
Jeg har ikke brugt internettet til andre handlinger, end dem computeren bad mig om i opstartsfasen. Dette naturligvis fordi, jeg ville påvirke computeren minimalt, før jeg fik lavet mine recovery-DVD'er.

Er dette uforsvarlig procedure?

Der var lidt problemer med en dll-fil, men det fik jeg jo ordnet ved at gendanne systemet til et tidspunkt, hvor den eksisterede.
Herefter var min plan at vente med at slette prøveprogrammerne til efter brændingen af Recovery-DVD'erne, for så at hente dll-filen fra internettet.

Computeren fungerede tilsyneladende fint, før jeg foretog Recovery med DVD'erne.
Men kan jeg beskyldes for at have foretaget nogle af handlingerne 1 til 12 ?
Kan så simple handlinger have haft indflydelse på Recovery-DVD'erne ?
Har jeg foretaget mig noget, som jeg ikke må?

Godkendelse af svar
Fra : MalteBN

Dato : 14-06-11 10:16

Tak for svaret på både dette og mine private indlæg Culpa.