/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Agnkatapult
Fra : lham
Vist : 1241 gange
100 point
Dato : 02-04-11 14:22

Ofte vil man gerne kunne få agnen ( kunstig/levende) længere ud end alm kast kan klare.
Er der opfundet noget der kan fyre den rigig langt ud feks med trykluft -katapult system -armbryst princip eller andet dog ikke med støjende eksplosiver

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 02-04-11 17:04

prøv med en slangebøsse

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-04-11 18:48

Kig i engelsk fiskelitteratur efter catapult, så dukker der ganske rigtigt en slangebøsse op. Men det er til "mäskning"/lokkefodring.
Hvad mener du med almindeligt kast - i meter altså? Allerede i de tidlige tressere kastede amerikanske surf casters rask væk 140 meter ud fra stranden med hørline på stort multiplikatorhjul. Mine mest interessante fisk har jeg fået på 0 - 12 meters afstand - uden at plaske eller spjætte for voldsomt.
Jeg har læst om (og syntes det var ufine metoder) om folk, der har anskaffet sig en fjernstyret modelbåd og sejlet agnen ud. Det kræver dog fravær af overfladeplanter.
vh
pbp

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-04-11 20:01

Brug flyvefisk som levende agn.

Accepteret svar
Fra : biotopp

Modtaget 100 point
Dato : 05-04-11 13:45

Hej
Der findes en hel del forskellige anordninger der kan afhjælpe det du skriver om, men der er ingen af dem (der i mine øjne) der er rigtig gode
div slangebøsser og kaste stokke er rigtigt gode når man skal have lagt forfodring ud, de er til at styre både i forhold til kraft og til presition.
både, helikoptere og drager er sikkert ok, har aldrig selv prøvet, men tror at man i længden bliver træt af at bruge tid på ud flyvning/sejling og at slæbe rundt med alt udstyret det kræver.
Hvad er det for et problem du har, når du fisker, jeg vil tro at noget af det kan du afhjælpe med at sætte dit grej rigtigt sammen, men selvfølgelig kommer du ikke til at kaste 120 m med en skallle på 150 g. + rigget, hvis det er det du forsøger
på kysten, og andre steder, har du normalt ikke behov for at kunne kaste alverden for at kunne fange fisk. Bare tænk på alle de fisk der bliver fanget på fluestang, her er den normale kaste længde et eller andet sed mellem 25 og 35 m. Og dette er rigeligt.
Hvis du evt kunne presisere dit behov kan jeg måske hjælpe yderligere

MVH
Topper

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 06-04-11 11:47

Tak for svaret biotopp.
og andre indlæg.

Jeg er blevet inspireret og vil prøve det med drager -som jeg holder af at flyve med -skal så lige finde en mekanisme som på simpel vis kan frigøre agn og line fra dragen-måske nemmere at sende agn og line derop når dragen er på positionen .
Luffes forslag om flyvefisk er interresandt men hvor køber jeg virile flyklare fisk?
Det med fjernstyret båd har jeg tidligere overvejet men da båd kan mistes og er dyr er det ikke hensigtsmæssigt-

Kommentar
Fra : biotopp

Dato : 07-04-11 08:53

Hej iham
Du kan evt bruge en af de udløser klemmer trollingfiskerene bruger
Mvh
Topper