/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
voksenlærling løn
Fra : gril
Vist : 4081 gange
300 point
Dato : 31-03-11 14:41

Hejsa jeg skal starte i voksenlærling som cykel mekaniker jeg kun godt tænke mig at vide hvad jeg kan forvente at få i løn

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-03-11 14:49

Citat
Løn og økonomi

Som voksenlærling får du løn, som er fastlagt i overenskomsten, i lærlingeperioden. Lønnen svarer til mindstelønnen for ikke-faglærte i branchen.

På ikke-overenskomstdækkede områder skal din løn mindst svare til, hvad der er gældende inden for beslægtede overenskomstområder

http://www.fremtidenerfaglært.dk/sub/borgere_lon_okonomi.html

Og da du jo nok ikke har en overenskomst i hånden pt. så prøv at ringe til din nye fagforening

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-03-11 14:51

Her kan du også læse lidt om det, - men der er ikke nævnt voksenlærling

http://www.ug.dk/job/jernmetalogbiler/transmekarb/cykel-_og_motorcykelmekaniker.aspx#fold4

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 31-03-11 16:34

du skal være opmærksom på, at voksenlærlinge ikke stiger i løn som alm. lærlinge gør. du vil få samme løn i hele læretiden.
men hvis du har en fornuftig chef, kan du måske lokke lidt mere ud af ham.
men det beror på en individuel forhandling.

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 31-03-11 16:42

Hej Grill.
Du skal aftale lønnen med mester. Der er dog en mindsteløn, men det er jo ikke givet at du skal arbejde for den.
vi har lige ansat en voksenlærling, løn 21.000,-/md.
mvh.
Poul

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-04-11 12:36

Lønnen starter vist ved 18.000, men det er alligevel bedre end dagpenge, kontanthjælp eller deltidsjob.........og allerbedst hvis man har et job efter læretiden