/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Vaskemaskine slam?
Fra : jensogmumi
Vist : 6583 gange
100 point
Dato : 30-03-11 20:31

Hej. vi har fået et irreterne problem med vores vaskemaskine, der sidder et tykt lag/skal af slam mellem trumel og kappe. Vi har prøvet de forskællige tips man finder på nettet, men det dur ikke hvis vi skal problemet til livs . Er der noget meget kraftigt man kan bruge (syre eller base ??

Mvh.Jens

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 30-03-11 20:45

Kør en vask uden tøj, men med 2 spsk. citronsyre...
Husk iøvrigt, at tage sæbebeholderen ud med jævne mellemrum, og rens den grundigt af.
Ellers kan det give sorte pletter på tøjet, som er umulige at få af...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-03-11 22:45

Hej.
Den ender med at blive "sur" hvis det ikke kommer væk.
Gør som Inge Novus anbefaler.
Citat
1.Start med at vaske tre gange ved 60 grader med en halv deciliter maskinopvaskemiddel med klor. Efter hver vask skal du tømme trevlesien, som kan stoppe til undervejs.
2.Vask en gang ved 60 grader uden vaskemiddel for at skylle klorresterne ud.
3.Derefter skal du vaske tre gange ved 60 grader med ½ dl eller 30 gram citronsyre pr. gang.
4.Slut af med et skylleprogram eller en 60 graders vask for at komme af med mere belægning.
Alle vaske er UDEN tøj.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-03-11 23:23

maskinvaskemidler med klor er vist ikke til at opdrive i dag.
Det har heller ikke megen effekt på den kalksæbe som sidder i vaskemaskinen.

Syre virker opløsende , men der skal meget til , og lang tid men måske ikke nødvendigvis aå høj tenmperatur.

Brug hellere fremover en rigelig tilsætning af kalkbinder til sæben. Det kendeste mærke er calfort, men der er flere med samme kemiske virkning.

Det gør sæben virksom( så mindre er nødvendigt) ved at binde kalken i stedet for at en del sæbe går til ved at danne kalksæbe.

Hen ad vejen vil kalkbinderen også langsomt fjerne det gamle lag af kalksæbe. Det er især skadeligt på varmelegemet.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 31-03-11 08:06

Vask tøjet uden skyllemidel, brug eddike istedet for, det renser også maskinen samtidigt og man forudrener ikke vandet i naturen.
alan57

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-03-11 09:02

Hvis man stadig kan købe "Hexametafosfat" hos Matas så brug det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-03-11 11:21

Hexametafosfat er den aktive del i Calfort.
Begge dele og andre tilsvarende kan beuges .
Køb hvor der er et billigt tilbud.

Det skal bruges konstant og ikke for lidt gennem længere tid.

Følg doseringen til hårdt vand og læg 50 til 100% ekstra for at opløse gamle afsætninger.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-03-11 11:34

Ja - og derfor købes Hexametafosfat nok billigst uden "Calfort"