/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
må de det ?
Fra : bublebee
Vist : 626 gange
100 point
Dato : 29-03-11 13:40

En lidt længere historie - er gravid og lider meget af kvalme.
d. 4/2 blev jeg sygemeldt 1 gang fordi jeg kaster op, d. 8/2 fik jeg en melding fra mit job om de ville have en lægeerklæring. Jeg kom dog tilbage på job igen d. 14 og min chef sagde så, at den lægeerklæring var lige meget eftersom jeg nu var tilbage.
d. 27/2 var jeg til lægen og fik lavet en delvis sygemelding grundet min kvalme, som mit job kunne indhente via assens kommune hvorfra de får refusion for min løn.
Nu får jeg så idag et brev hvori de pludselig brokker sig over ikke at have modtaget en lægeerklæring fra d. 8/2 - så nu vil de trække mig i løn fra den dag hvor de skulle have modtaget den og til de modtager den. Men har jo været på job i mellemtiden. Nu er jeg så sygemeldt igen og har været det siden 12/3 ( var dog på job. d. 16/3) og sygemeldt igen derefter.
Nu vil de jo så som sagt pludselig trække mig i løn for denne lægeerklæring som hun gav afkald på - og som der jo kan hentes via assens i den delvise sygemelding, hvis de ikke har modtaget denne lægeerklæring inden 4/4 vil mit ansættelsesforløb pludselig være ophævet uden varsel. Har intet hørt fra dem i den her periode jeg har været sygemeldt og har intet modtaget i denne periode om de ville have en lægeerklæring.
Er dette lovligt ?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 29-03-11 13:47

Du har formodentlig kontaktet din Fagforening - de vil kunne give dig det rigtige svar, og evt. køre en sag mod arbejdsgiveren, hvis det bliver nødvendigt!

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 29-03-11 13:50

ja det har jeg skam - de var de første jeg skrev til og vedhæftede brev osv.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 29-03-11 14:07

http://www.gravid.dk/artikler/regler-om-barselsorlov-og-barselsdagpenge.html

umiddelbart udfra det du oplyser virker det ikke lovligt, og din arbejdesgiver risikerer en sagsanlæg.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-03-11 15:56

hvis du har fået skriftlig besked på at komme med lægeerklæring første gang, og kun mundtlig tilsagn om, at det ikke længere er nødvendigt, er det nok svært at bevise noget.

Kommentar
Fra : Safiren

Dato : 07-04-11 16:01

Jeg håber du har ringet til din fagforening også, ikke kun sendt dem et brev/mail.

Der kan nemlig godt være op til 10 dages behandlingstid på en mail.
Jeg ville ringe dem op og skynde lidt på dem, da du muligvis står til at miste dit job pga. arbejdsgiver har kvajet sig.. Evt. kan de lægge sag an da det er enormt besværligt at bevise at en gravid skal fyres af nogen som helst grund.