/ Forside/ Teknologi / Udvikling / C/C++ / Spørgsmål
10  strarup 270
? om GetWindowDC
Fra : glenn007
Vist : 448 gange
50 point
Dato : 15-05-03 18:53

Hejsa

Jeg undrer mig over hvilken forskel der er på disse to linier... er der nogle der på dansk kan forklare mig dette ?

CDC* pDC = GetWindowDC(); // er det hele dialogen inklusiv menubar den tager udgangspunkt i
CDC* pDC = GetClientDC(); // tager den dc`et fra et bestemt defineret område i dialogen....eksempelvis et bitmap

håber der er en der har tid.

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 50 point
Dato : 16-05-03 00:26

Man skelner mellem et client område som er det område som brugeren (client'en) har at bruge og vinduet som er hele vinduet inklusive rammer, menu bar etc. Når man ønsker at tegne på client området henter man en device context med GetDC() (der er ikke noget der hedder GetClientDC()), hvis man har brug tegne uden for client området må man have fat i WindowDC'en. Det er i praksis sjældent at man har brug for at tegne uden for client området.
Det er vigtigt at forstå at en DC ikke er et fysisk ting, tilknyttet et vindue, men noget man bruger til at tegne med. Forskellen mellem de to typer DC er hvilket område man har lov til at tegne i.
Normalt har man ikke brug for DC'en for selve dialog box'en, (hverken client eller windows DC'en) men for en kontrol på dialog box'en (som f.eks en edit control, eller en button).
/b

Godkendelse af svar
Fra : glenn007

Dato : 10-07-03 18:19

Tak for svaret BertelBrander.