/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
mistet lugtesans
Fra : lillegubbi
Vist : 3495 gange
100 point
Dato : 26-03-11 20:11

Jeg har næsten mstet min lugtesans. Ind i mellem er den næsten ok men for det meste kan jeg ikke lugte noget, sådan har det være 2-3 mdr. Har oplevet at andre siger, at der lugter fælt i et rum, men jeg kan ikke lugte noget.
Nu er det begyndt at gå ud over smagssansen. Enten smager maden ikke af noget eller det smager dålig.

Nu er jeg bekymret, om det kan være noget alvorligt, eller om det er noget jeg må leve med. Er der nogen der har oplevet det samme?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-03-11 20:13

Hvad siger din læge..............................

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 26-03-11 22:16

Har noget af de samme problemer, og min læge siger det er svamp på tungen fordi jeg for nogle få uger siden har fået en kraftig pencelinkur, som har ødelagt hele mit imumsystem.

Kuren har jeg fået fordi jeg havde lungebetændelse, jeg fik iøvrigt noget medecin som jeg skulle gurgle hals og tunge i ! det smager ganske afskydeligt

Hilsen
PPK

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 26-03-11 23:45

det kan være polypper eller hævede mandler. Jeg synes du skal gå til en øre/næse-halslæge og du behøver ingen henvisning.

Kommentar
Fra : Lilleclaus

Dato : 26-03-11 23:50

hold op med at ryge, så vender det tilbage, jeg havde det selv sådan i mange år, men en ryg operation fik mig til at holde med at ryge (lægers anbefaling så healer man hurtiger) men nu har jeg fået en bedre smag og lugte sans, kan være træls til tider. Ikke alt/alle lugter lige godt

LIlleclaus

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 27-03-11 11:19

Hvis du har brugt Otrivin for meget er begge sanser ødelagt

per

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 27-03-11 13:05

Til bibsamie

I mit tilfælde har jeg godt nok brugt for meget Otrivin ! og har bl.a. været snottet i over 1 måned. Da mit startede, holdt jeg samtidigt op med at ryge selv om det kun var 3-5 stk. om dagen.

Men nu håber jeg så bare på at begge sanser kommer tilbage inden længe.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 04-04-11 22:59

Nu oplyser du jo ikke om din alder, men jeg tror det er almindeligt at smag og lugtesansen taber i
insitet med alderen.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 04-04-11 23:21

Walther undskyld PPK

du skal ikke forvente at du får begge sanser fuldt tilbage efter overdreven brug af otrivin, jeg er stoppet med at bruge det for ca 1 år siden men kan stadik ikke smage en gor bøf eller lugte den ordentligt, desværre.

per

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 05-04-11 16:34

Til bibsamie

Nu er jeg næsten sluppet af med min snotnæse og forkøelse, og har stadig ikke røget smøger !

Og min lugte og smagssans er stærkt på vej tilbage igen vil tro den er 80-85% tilbage !

Min alder er knapt 58 år, hvis nogen kan bruge det til noget he he he

Hilsen
Preben

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 05-04-11 18:11

ppk

det er da dejligt for dig, jeg savner stadig begge sanser.

mvh
Per

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 06-04-11 19:12

Jeg har oplevet det samme. Havde en mystisk influenza-sygdom sidst i februar. Fik også blærebetændelse og penicillin. Siden har jeg intet kunne smage eller lugte. Har efterhånden mistet håbet om at det nogensinde vil komme tilbage. Det bliver godt nok et trist liv....

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 06-04-11 20:37

Til orintering fortale min læge at begge sanser til enhver tid ville komme tilbage
og han har da heldigvis haft ret !!!

Så inden længe vil det sikkert også vende tilbage til jer andre.

PPK

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 07-04-11 06:37

@ppk. Tusind tak for håbet. Jeg har godt nok været langt nede. Har tænkt at gå til læge, når hun er tilbage på mandag. Godt nok svært at tro på et mirakel. Men så skal det sørme fejres med et godt glas vin og en kop kaffe!!

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 05-05-11 07:20

Ja, håbet svandt lidt, da jeg fik dette svar fra min læge:

Det er ikke sikkert at smagssansen kommer igen efter sådan en omgang
- i hvert fald ikke som den var tidligere. Men jeg vil anbefale dig
at få en tid hos en øre-næse-hals-læge til en undersøgelse -

Nu har jeg bestilt tid, og I hører nærmere.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 05-05-11 16:24

Venter spændt på at høre nærmere.......

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 05-05-11 16:50

Hej

som tidligere skrevet er der ikke så meget lys forude, jeg mangler stadig ca 80 procent af min lugte/smagssans. fan kedeligt men ak ak.

mvh
per