/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Skift af bank
Fra : michaeljm
Vist : 585 gange
100 point
Dato : 26-03-11 19:33

Vi skal til at bygge om og ønsker at skifte bank samtidigt med at vi skal låne til ombygningen. Vi har idag et realkreditlån hos Totalkredit som er et F1 lån samt et mindre banklån.

Spørgmålet er om det ville være penge at spare ved at vælge en bank som også benytter Totalkredit og derved kan lave et tillægslån(til ombygningen) samt rykke det gamle over istedet for at indfri det gamle for at oprette et nyt lån på det hele.?

Jeg ved det kommer an på hvad vi kan forhandle os frem til, men der er jo en del kurtage, oprettelse, stempel-udgifter osv..

Håber i kan hjælpe.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-03-11 19:52

Vi har lån hos Totalkredit - via banken -

Vi er i øjeblikket ved at indhente tilbud fra div. kreditforeninger, med henblik på at omlægge lånene i huset.

Der er ingen penge at spare hos Totalkredit selvom vores bank er tilknyttet Totalkredit, ... kan vi se når vi sammenligner de forskellige tilbud

Måske i kan forhandle jer frem til et bedre tilbud, meeen vi fravælger nu Totalkredit og snupper et af de andre tilbud

Kommentar
Fra : michaeljm

Dato : 28-03-11 14:36

Jeg er interesseret i at vide hvad vi kan vinde ved at beholde vores nuværende lån og oprette et tillægslån(byggelån) frem for at indfri det gamle og etablere ét nyt lån på hele beløbet?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-03-11 15:05

Det kan jeg desværre ikke hjælpe med at svare på

Men som du selv skriver, - du sparer en del i stempeludgifter - og du kan vel også få det som afdragsfrit i stedet for F1 lån, hvis du vil væk fra et usikkert lån?? Renten siger nu.... på alm. fastforrentet lån er renten lige steget 1%

Ring rundt til flere kreditforeninger og indhent tilbud

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 30-03-11 00:21

Som udgangspunkt: Nej - der er ikke noget at hente ud fra din betragtning alene. Der har tidligere været flere at realkreditinstitutterne, der har opereret med en form for "loyalitetsbonus" (altså 0 eller 1000 kr i lånesagsgebyr i stedet for 2000) - men det er der mig bekendt ikke længere en eneste af dem som gør.

Så, hvis du vil skifte bank, skal det være fordi den nye bank er billigere / har mere service - osv... ikke, fordi de har totalkredit.

Den største forskel i prisen er typisk bidraget (som kan variere kraftigt ud fra, hvor stort dit lpn er, og hvor stor din ejendomsværdi er). En god lille tommelfingerregel kan du finde på "My banker"

http://www.mybanker.dk/realkredit/sammenlign_bidrag/

Smid de faktiske tal ind, og se, hvilket realkreditinstitut, der er billigst for dig (husk i øvrigt, at bla Realkredit Danmark KAN får med månedlige afdrag, hvilket sparer ret meget på bidraget)