/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Fat 32 Hard Disk extern
Fra : lham
Vist : 991 gange
100 point
Dato : 26-03-11 12:59

Til en DVB-t tuner ( Denver DMB -105 HD ) skal jeg bruge en extern USB HD med 220 V adapter strømforsyning.

HD skal være FAT eller FAT 32 angiver Denver manualen .
Størrelse ca 500 GB ? hvor mange timeres TV kan man optage pr GB ?

Forslag/erfaring med et godt og BILLIGT produkt-smart desig ikke nødvendigt.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-03-11 13:14

Det kommer ganske an på, i hvilket format det bliver lagt ind på harddisken.
Men i værste fald et par timer pr. Gb.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 26-03-11 13:29

Hmmm - Du skal bare huske vedr dine indstillinger på FAT32 - at der ikke ydes support for filer over 4GB - dermed ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre, for det virker fint - men jeg har så også oplevet filerne ikke findes eller er defekte på fat32 men virker fint i ext3,ext4 eller reiserfs.

Generelt burde der ikke være nogle problemer, men jeg ville tjekke om det var muligt i indstillinger at dele filerne i mindre filer - dvs 2GB stk.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-03-11 15:14

200 timer på en harddisk på 500 GB men vær opmærksom på at tuneren måske kan få problemer med at vise indholdet på en så stor harddisk, Denver er jo ikke ligefrem kendt for at være det bedste mærke, så køb hellere et par stykker på 200-300 GB.
Min TV tuner med usb optager kører med en disk magen til denne:
http://www.av-connection.dk/?PGr=3945
og det kører godt efter at jeg delte harddisken op i 2 partioner, tuneren kan kun bruge den første partion, men så kan den anden halvdel jo bruges til at gemme billeder og andet på fra computeren.
Det du optager kan kun afspilles at den TV tuner som har optaget udsendelsen, husk det

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-03-11 15:35

Jeg bruger sådan en til et philips fjernsyn http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=395248
den er nem at skifte harddiske på hvis man har flere.
Denne harddisk kunne du så købe samtidigt http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=191736 og så formatere den til fat32 på computeren.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : lham

Dato : 26-03-11 16:09

Foreløbig tak. Ved intet om harddiske.

Hvad betyder der at der ikke ydes support over 4 GB ?
Det med Fat 32 /Fat det noget man selv skal "gøre ved HD" når man har købt den ? evt hvordan ( XP )
Partioner er det måske også noget man selv skal tage sig af ?

Der nævnes at TV optagelse max fylder 2GB pr time , hvis det er rigtigt skulle jeg vel kunne have 8 timer på en 16GB USB memory stick til 180 kr som som vel bare kan proppes i uden support /partionering og andre kunster ?

Så nævnes det at det jeg optager kun kan afspilles på den tuner det er optaget på. Er det specifikt det serienummer ? eller kan det ikke også afspilles på alle modeller af samme fabrikat og type nummer ? ( har en magen til i fritidshus )

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-03-11 16:19

Din nye eksterne harddisk er sandsynligvis formateret og klart til brug sammen med en computer, altså formateret til NTFS filsytem, så du skal have den tilsluttet en computer og formateret til FAT32 filsystem, så vidt jeg husker (tror jeg prøvede men er usikker) ville min XP computer ikke formatere til FAT32 på min disk.
Det er der råd for hvis ikke XP vil af sig selv:
http://www.partition-tool.com/personal.htm

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-03-11 16:24

Nej det er ikke ment som nøjagtig den samme TV tuner, hvis du har en magen til så kan den godt afspille, min bemærkning var for at komme et eventuel spørgsmål om at brænde en DVD i forkøbet, du kan nemlig ikke brænde en DVD med dine optagelser

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-03-11 16:30

Citat
Der nævnes at TV optagelse max fylder 2GB pr time
det var vist et gæt der nævnes altså også at der kan være 200 timers optagelse på 500 GB! Det vil sige 25 minutter pr. GB hvis jeg har regnet rigtig

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-03-11 17:28

Selvfølgelig kan du afspille din eksterne harddisk på den HD-optager du har i sommerhuset.

Hvor mange GB der kan være på en harddisk afhænger helt af i hvilken kvalitet du optager, men du har masser af plads til optagelser

De link jeg lagde til en docking station og en harddisk var fordi du skrev
Citat
Forslag/erfaring med et godt og BILLIGT produkt-smart desig ikke nødvendigt.

Men det er et ualmindeligt godt system fordi du nemt kan skifte harddiske, det kunne jo være at du vælger flere harddiske at skifte imellem.

Iøvrigt bruger jeg samme system med dockingstation til mine computere, så jeg har ingen interne harddiske siddende i.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-03-11 18:12

Min Denver tuner kører fint med en 500GB Medeion Drive -n-go harddisk købt ved Aldi. Jeg mener de stadig har dem, i visse af bytikkerne.
Det er en lille smart 2½ " som ikke bruger mere støm end at ekstern forsyning er overflødig.
Denver tuneren kan levere strøm nok. Lange udsendelsër er ikke noget problem, den deler selv på flere filer, hvis det er nødvnedigt.

Husk at opdatere softwaren i tuneren fra Denvers hjemmeside. De ældre versioner kører ikke så stabilt.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 27-03-11 07:53

transor
er du sikker på det er en
Denver DMB 105-d tuner du har , da udtrykkeligt anføres der skal være extern power til

Aldi disken er den lige til at tilslutte tuneren eller skal rodes med den på computeren først?

OVN
25 min /GB giver jo ca 6½ time pr 16 GB usb pin så et par stykker af dem vil måske kunne klare mit behov -det er jo også en letvægtsløsning . Skal USB pin også formateres eller kører det bare uden videre ?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 27-03-11 12:24

Citat
Skal USB pin også formateres
måske - du kan sætte pinden i tuneren og se hvad der sker, hvis ikke den vises så skal den formateres, eller du kan sætte den i computeren og gå til Diskhåndtering for at kontrollere om den allerede er i FAT32, og ja nogle stykker af disse pinde kan også bruges men jeg synes du skal se nærmere på BentJuuls forslag, det ligner en nem og billig løsning også selv om du kun har en enkelt harddisk (til at starte med)
Uden at vide det så tror jeg at Aldi disken er i NTFS og skal formateres først, alle de eksterne harddiske jeg har set i de senere år er klar til brug sammen med en computer, altså formateret til NTFS, og det bør ikke skræmme dig det er nemt at formatere en harddisk

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 31-03-11 07:20

Tak for svaret o.v.n..
Har anskaffet et par 16GB usb stiks, som viser sig at være født med FAT32, så må jeg se om det dækker mit behov. I virkeligheden er det mine gamle VCR jeg helst vil optage på ( altså med scart ud fra tuneren , men der kommer kun signal ud på scart såfremt der "sidder noget" i USB udgangen-noget uprktisk men sådan har de altså lavet tuneren ) Altså skal de 16 GB bare over at slettes på PC ( det kan tuneren ikke ! )

tak for alle øvrige indslag