/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Forskellige type lysstofrør
Fra : karstenfk
Vist : 2967 gange
100 point
Dato : 25-03-11 19:35

Hej

Jeg har nogle lysstofrør som der står TL5 og andre bare T5, hvad betyder det? Er det "fatningen" hvis der er noget som hedder det for lysstofrør eller er en teknologi som er brugt i røret?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-03-11 19:53

TL5 er smallere for kompakte anlæg, se her:
http://www.elvvs.dk/category.2876.article.25024

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-03-11 20:33

Hvis du skal have nye rør (især hvis det er sammen med nogle du har i forvejen) skal du være opmærksom på farven, der står et eller andet nummer på rørene, hvis du har varmhvide rør (omkring 840), og kommer hjem med er koldt (blåligt) rør (fx 33), ser det helt forfærdeligt ud, jeg har prøvet det

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-03-11 02:06

det første der normalt stå på røret er type herefter produktcent så farven også længten eks
T5 sylvania 827/30W

så kan man få 1 pulverrør eks 020 -*
så er der 3 pulver rør eks 33
og 5 pulver rør 840

jo flere pulver typer jo mere "rene" farve gengivelse er der

på freks "kompaktrør" er det anderledes her stå sokkel typen først og "sidst"

PL-S 827/9W 2 pin her er det en sokkel pl-s og tændings systemet er 2 pin

normalt bruges "hvid" 827 eller "varm" 830 "kold" 840 dagslys "86"

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 26-03-11 09:11

Det er faktisk kun farve 830 der bruges idag, i industrien er det ikke lovlig at bruge farve 33 eller 82 .
Den der rammer nærmste dagslys er farve 830 som bruges idag...
Det er også den pæneste hvide og varmeste, det er den som producenter af ledlys prøver at ramme...

Bassebo..

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-03-11 10:42

bassebo jeg er rystet og den gang ævl du skriver her til sidst

827 har samme farve som en glødelampe 2700 kelvin denne er varm og "er mere blød" i farven
830 har samme farve som en halogenlyskilde 3000 kelvin

der sælges storset lige så mange lysstofsrør i 82 som i 83

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-11 11:38

Det er nok farven der har en anden lyd?

Personligt kan jeg ikke lide det hvide neon lys, foretrækker 830...

Og jeg som troede det drejede sig om dimensionerne, de normale T5 og de slanke TL5??