/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Farvestof?
Fra : pedroso
Vist : 1193 gange
200 point
Dato : 25-03-11 14:28

Jeg er på udkig efter et farvestof, som når man hælder en lillebitte dråbe i et kar får det hele til at blive rødt/lilla.

Tror det er et pulver. Jeg husker det fra fysiktimerne.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-03-11 14:47

Kaliumpermanganat??
Der er sikkert andre..

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 210 point
Dato : 25-03-11 14:48
Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 25-03-11 15:58

Det er helt sikkert kaliumpermanganat. Det koster ikke ret meget, og du kian sikkert få det gennem Matas, hvis de ikke har det skaffer de det gerne hjem.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-03-11 17:55

Vildt! hvad man dog kan bruge det til...
http://laegehaandbogen.dk/default.aspx?document=1652

Det kan måske skaffes, men det er besværligt at komme af med igen. Man kan ikke bare skylle det ud i håndvasken.. :

Citat
12. Miljøoplysninger:
Undgå udslip til kloak eller overfladevand.
Økotoksicitet
Meget giftig for organismer, der lever i vand; kan forårsage uønskede langtidsvirkninger i vandmiljøet.
13. Forhold vedrørende bortskaffelse
Spild og affald samles i lukkede og tætte beholdere, der bortskaffes via den kommunale affaldsordning for farligt affald med nedenstående
specifikationer.
Affaldsgruppe: O
EAK-kode: Afhængigt af branche og anvendelse f.eks. 16 05 07 Kasserede uorganiske kemikalier bestående af eller indeholdende farlige stoffer
Absorptionsmiddel/klude forurenet med produktet:
Affaldsgruppe: Z
EAK-kode: 15 02 02 Absorptionsmidler, filtermaterialer, aftørringsklude og beskyttelsesdragter forurenet med farlige stoffer.

Herfra:
http://www.matas.dk/hus+have/~/media/filer/lovpligtige%20deklarationer/Kaliumpermanganat%202010.ashx

--Og Thyregod, jeg så en pris på 187 kr for 500 g et sted (ikke til private)... Det er dyrt, hvis man kun har brug for et par gram...
Men det kan da være, at Matas kan skaffe det hjem i små portioner..

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 25-03-11 18:12

Når du skal bortskaffe det kom det i en flaske, måske med påtegning og aflever det i de beholdere på genbrugsstationerne der er til det.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 25-03-11 19:56

Damn hvor er I gode. Det var en kollega der spurgte, han blir da positivt overrasket på mandag

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-03-11 20:54

Ja, pedroso. Vi er så enige og så sikre på at vi har ret, så vil ikke gider lede efter andre muligheder.

Hvad skal kollegaen bruge det til?

Skal h*n bade i det? Eller er det noget med ild?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 26-03-11 07:24

Jeg ved det faktisk ikke. Men da vi laver medicinsk udstyr er det måske noget med farvet vand gennem slanger. Jeg skal nok checke op.

Beskeden er altså at han ikke må drikke eller ryge det forstår jeg

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-03-11 13:25

Hvis det skal kunne drikkes, så er det da lige så flot at bruge rødbedesaft.

Enten kan man selv koge nogle rødbeder i vand, eller man kan tage saften fra et glas syltede rødbeder.
Det farver rigtig kraftigt.
Prøv selv, hvis du har et glas rødbeder i køleskabet.
Desværre kan man ikke få rødbedesaft til at blive mere lilla ved at gøre den basisk.
Men hvis man bager brød med rødbedefarve i (f.eks. revet rødbede) så vil brødet efter bagning have en stærkt GUL farve.. Det vi stadig være rødligt udenpå.

Godkendelse af svar
Fra : pedroso

Dato : 28-03-11 09:36

Tak for svaret Birgitta.

Det er til at se en væske, som løber igennem nogle slanger. Og det skal ikke drikkes

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-03-11 11:45

Jamen så er det jo fint med kaliumpermanganat, hvis I kan få fat i det.

Alternativet -rødbedesaft- er noget nemmere at få fat i, og sikkert billigere. Enten fra et glas rødbeder, -eller selve saften, der kan købes i helsekostbutikker.
Tak for accepten af mit svar. Og held og lykke med projektet.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 29-03-11 13:49

Man kan også købe det i en velasoteret frøforsyning eller steder hvor du kan købe ting til havebassinner, da det kan bruges til at bekæmpe alger. 1 teskefuld(5 ml) opløses i 10 l vand, og vandes med spreder ud over algerne.

brune pletter(brunsten MnO2), kan fjernes med brintoverilte eller oxalsyre.

Pas på ikke at dryppe olie eller lignende i det, da det så vil selvantænde.