/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
opskrift på kransekagetoppe
Fra : saci
Vist : 4575 gange
100 point
Dato : 24-03-11 16:44

Er der nogen der kan hjælpe mig med en god opskrift på kransekagetoppe, som kan sprøjtes ud og ikke med for meget sukker. jeg har mistet min opskrift . Der skulle massen varmes op i en gryde.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-03-11 17:03
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-03-11 17:24
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-03-11 17:34

http://www.heste-nettet.dk/forum/25/376116/376116/

Kransekage er i sig selv supernemt at lave. Det svære er at få lavet ringene lige store, og pæne, hvis man skal lave en kransekagetop

Kransekage
Tilberedningstid: 30min.
Årstid: Hele året
Antal: 1 kage

500 g rå marcipanmasse
100 g sukker
2 pasteuriserede æggehvider

Glasur
1 pasteuriseret æggehvide
150 g florsukker
½ tsk hvidvinseddike

Marcipanmassen æltes med sukker og æggehvider. Varmes op i en tykbundet gryde til den er lun. Trilles i stænger og klemmes spidse på midten - som en tagryg. Skæres i passende stykker eller formes i de særlige kransekageforme. Stykkerne sættes på bagepapir og bages ved 250 grader i 6-7 minutter. Afkøles.

Glasur: Rør sigtet flormelis, æggehvide og eddike sammen - til glasuren er tyk og lidt sej. Fyldes i et papirkræmmerhus og sprøjtes på kransekagestykkerne.

Jeg har lige et par kommentarer til opskriften:

Det er rigtigt at kransekagemassen skal lunes. Det skal ikke tage farve, blot
lunes.

Alternativt kan man tage sin
foodprocessor/køkkenmaskine/hvad-de-end-hedder-i-dag, hælde sukker og
æggehvide i, lad det køre til det er blandet/pisket godt, tilsætte
marcipanen i små stykker, og lade massen køre til den er lun. Så skal den
ikke lunes i en gryde også.

Læg mærke til, at det skal være alm. sukker der benyttes. Aldrig flormelis
til kransekage. Bruger man flormelis, så bliver det kanonhårde betonstykker.

Temperaturen er også korrekt. Høj varme i kort tid. Bager man kransekage ved
for lav varme, tørrer det ud inden det er bagt = rigtig hård kransekage.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-03-11 13:10

Fandt lige denne bagværksbog: madlavning for finere mænd

http://nisu.dk/Opskrifter/MFFM/Bagvaerk.pdf

Den er da sød.-
en af opskrifterne på toppe. Som altså så ikke er til at lave ringe til et "tårn".

Kransekagevrøvl
Ingredienser:
½ kg kranse xx
300 g sukker
ca. 1 dl æggehvide
Pynt:
nødder, cocktailbær, chokoladeovertræk
Instruktioner:
Kranse xx og sukker æltes sammen på bordet, tag lidt sukker af gangen og ælt det ind i massen
til den bliver ensartet. Tilsæt æggehvide lidt af gangen, så massen ikke klumper. Massen skal
være så blød at den kan sprøjtes ud med en sprøjtepose og en stjernetud. Tryk små toppe ud på
en plade med bagepapir og pynt dem med nødder og bær. Bages på dobbeltplade midt i ovnen ved
250° i ca. 6-8 minutter. Når "vrøvlen" er bagt og afkølet, sættes den i fryseren ca. 15 minutter
herefter er den nem at overtrække i bunden med chokolade.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-03-11 13:31

Nu tror jeg, at den er der

Her er een, som du beskriver, laves fra bunden af og i gryde:

http://verdensmad.dk/Opskrifter/opskrift122.aspx

oprindelige side, med flere muligheder:

http://kokke-opskrifter.dk/opskrift.aspx?opskrift=122

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 02-06-11 10:46

Man behøver ikke at varme kransekagemassen, det gør jeg aldrig.

Jeg bruger 125 g sukker til 500 g rå marcipanmasse samt 2-3 æggehvider (afhængig af størrelse af æg).
200 grader varm ovn. Massen sprøjtes ud med en sprøjtepose med en passende tylle.