/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hjælp;Vaskemaskine vil ikke centrifugere
Fra : bygork
Vist : 5231 gange
20 point
Dato : 22-03-11 10:24

Hej

Hjælp. Vi har en 5 år gammel vaskemmaskine (Siemsn Siwamat 1451 XLM) der ca. hver anden gang den kører ikke vil centrifugere. Vi oplever ingen andre mislyde eller problemer med maskinen.

Når maskinen vil centrifugere lukker vandet ud på drejemekanismen nederst på forsiden af maskinen, bagefter sætter vi centrifugeringen i gang. Max 2-3 vaske senere opstår problemet dog igen.

Er der nogen der kan hjælpe med hvad problemet skyldes og hvad jeg gør ved det? Jeg har aldrig åbnet en vaskemaskine før, så hvis du har en løsning på problemet og hvad jeg gør, så må gerne være ret udførlig i beskrivelsen.

På forhånd tak

vh

Bygork

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-03-11 10:46

fejl på printkortet (løsforbindelse)

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-03-11 11:10

Har du renset trævlesien fornylig, den i bunden der skal renses af og til. Er den stoppet med fnuller kan maskinen ikke blive af med alt vandet og så vil den ikke centrifugere.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-03-11 13:15

For at undgå mekanisk haveri har mange maskiner en føler som hindre at de centrifugerer hvis vandet ikke er pumpet tilstrækkeligt ud.
Manglende tømning kan skyldes , stoppet trevlesi, knæk på slange, fremmeslegeme i pumpen , eller skidt på pumpeakslen.
Jeg har gennem tiden fundet de mærkværdigste ting i pumpe og afløb. BH stivere, hårnåle, og hårklumber viklet på akslen har været gengangere.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 22-03-11 16:10

Den skal have nye kul i motoren........

Bassebo......

Kommentar
Fra : bygork

Dato : 22-03-11 16:42

Hej

Jeg kan ikke finde noget i manuallen der hedder trævlesien, er der nogle der har nærmere anvisninger til hvor den er og hvordan den ser ud?

Når problemet opstår så tager jeg vandet ud ved at åbne/dreje for en rund lukke/åbne mekanisme nederst på maskinen, og så strømmer vandet ud. Jeg har også prøvet at rengøre denne runde skruemekanisme , samt inde begved hvor den skrues i, hvor jeg kan se en form for hjul der kan dreje rundt. Men resultatet ændrer ikke rigtig noget, der er heller ingen fremmedlegmer at se.

Nu skriver en af jer at det er en elektronisk fejl, og en anden at det er kul til motoren. Hvad begrunder i disse svar med? hvordan tjekker jeg kullenes status/hvordan skiftes kul og hvor dyrt er det?

vh

Bygork

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 22-03-11 17:28

Hmmm du har funden trævlesien og det du kan se inde bag ved er pumpen, det kunne tyde på at det kunne være en forstoppelse eller pumpefejl for hvis den ikke lukker vandet ud vil den ikke slynge tøjet....
Måske det var en ide at ringe til en der har forstand på den slags sager, måske din lokale hvidevareguru, da som du skriver ikke har en snus forstand på vaskmaskiner.......

Bassebo....

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-03-11 17:36
Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 22-03-11 23:10

Har du lagt mærke til, om det kun er når den er fyldt godt op? Så er det kullene som skrevet tidligere.

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : bygork

Dato : 25-03-11 10:00

Hej igen

Det er måske når der er mere end halv fyldt op. Men hvis det er kullene hvordan skifter jeg så dem og hvor dyrt er det?

vh

Bygork

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-03-11 16:16

http://www.youtube.com/watch?v=6bIup_6MJIQ

nye kul ligger på omkring 300, -kr. på nettet. Hvis du ikke selv kan gøre det, skal du nok regne med omkring 1000,- kr. ialt .

Prøv om du kan få noget ud af denne video

Kommentar
Fra : smuller54