/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Garanti på tandbehandling?
Fra : cristian2
Vist : 3090 gange
50 point
Dato : 22-03-11 10:15

Jeg har været til tandlæge og fået en krone på en kindtand. Grunden var at fyldningen var så stor at en porcelænskrone ville styrke tanden. Jeg havde ingen smerter i tanden forinden. Jeg får at vide at tandlægen giver fem års garanti på sine behandlinger, hvilket også fremgår af tandlægens hjemmeside.

Efterfølgende er der så store og vedvarende smerter i tanden at jeg henvender mig til tandlægen igen. Tandlægen siger at vi nu er nødt til at rodbehandle tanden for at komme smerterne til livs. Kronen skal fjernes for at kunne blive rodbehandlet. Det vil sige at jeg udover rodbeandlingen skal betale for en ny krone. "Dette dækker garantien ikke", siger tandlægen.

Er det korrekt?

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 22-03-11 10:25

Nogen gange skal man henvende sig til en anden tandlæge

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-11 10:27

Hvorfor kan tandlægen ikke genbruge tandkronen - det lyder underligt -??

Jeg ville prøve at spørge en anden tandlæge!!!

Eller evt. tandlægernes egent forsikring - der hvor patienterne kan få dækket, hvis der er sket fejl hos tandlægen .. de kan ikke svarer dig på, om du skal have en ny tandkrone (det kan kun en tandlæge bedømme), men om der er sket en fejl som du kan få dækket

Tandskade ankenævnet har tlf 39463400 og bor på Svanemøllevej 85,1 2900 Hellerup

(er selv igang med en sag, hvor jeg får regningen dækket, men ikke noget med en tandkrone)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-11 10:29

Ps.... jeg har to gange fået lavet rodbehandlinger - gennem tandkronen --

Det ser ikke så kønt ud, med en tandkrone med en plasticfyldning oveni, men det er da en mulighed, så du kan spare kronen -

Det lyder som en skodtandlæge, der lige skal tjene kassen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-03-11 11:09

Det lyder som min tidligere tandlæge, han ville have en båd og så skulle patienterne have nye kroner.

Min nuværende tandlæge har ofte repareret et hul i tandhalsen og rodbehandlet mens kronen sad på. Alternativt blev kronen fjernet og så genbrugt.

Så se dig om efter en anden tandlæge. Eller print nogle af svarene her ud og vis dem til din tandlæge. Og fortæl tandlægen at du ikke har råd til en ny krone, men du er villig til at afdrage den med 100 kr. om måneden. Sig du ikke har råd til mere.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-11 11:18

Christian2, du skal IKKE begynde at lave en afdragsordning med den tandlæge.... det er det samme som at samtygge, og det skal du ikke umiddelbart gøre, da der er andre løsninger... sådan som det er formuleret her

Tandlægen skal komme med en meget god grund for ikke at genbruge kronen, eller udfører rodbehandlingen gennem kronen, før du skal love en afdragsordning

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-03-11 17:43

Siger ligesom Nordsted1. Jeg har fået rodbehandlet igennem en krone- spørg om hvorfor det ikke kan lade sig gøre.

Muligvis er der forskel på en porcelænskrone og en guldkrone.

Normalt går man jo med en midlertidig krone- så det kan konstateres at der ikke er betændelse- inden den permanente krone bliver sat på.
Det er korrekt, at der meget lang tid efter, kan gå betændelse i tanden. Og det dækker en garanti altså ikke- det er 2 forskellige ting.

Spørgsmålet er så, om det skulle være konstateret inden den permanente krone kom på eller det er noget der er opstået efterfølgende. En klage kan aldrig skade.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-03-11 07:00

Blev tandet røntenfotograferet før kronen blev sat på, sådan, at hvis det havde været der på det tidspunkt, så ville det være blevet opdaget?

De kroner jeg har er allesammen sat på tænder, der var rodbehandlede, så det der problem har jeg aldrig haft.

Men jeg har flere gange oplevet, at når først der er blevet "rodet" med en tand, så'n ned til tæt på nerven, så er det gået helt galt, sådan at tanden har måttet rodbehandles.

Så hvis tandlægen, i forbindelse med den store fyldning, har været tæt på nerven, så burde han have observeret tanden i en periode, netop for at se, om tanden ville reagere på det.
Hvis han ikke har gjort det, så tag det med hvis du klager, som Nordsted1 anbefaler.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 24-03-11 12:55

Christian, selv om det kan være svært at svare på uden at have set tanden, så prøv alligevel at stille dit spørgsmål her

http://www.spoergtandlaegen.dk/

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 24-03-11 14:56

Tak for svaret Nordsted1.

Helt perfekt!
Hvor pokker har du al din viden fra? Det er jo uanset hvad man spøger om!