/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Tyngdekraftens hastighed -
Fra : henrik_mannik
Vist : 1199 gange
100 point
Dato : 21-03-11 20:41

Hej.
Spørgsmålet er angående: Tyngdekraftens hastighed med begrundelse i relativitetsteorien.

Jeg er med på at tyngdekraftens hastighed må være det samme som lysets hastighed og at svaret på hvorfor, skal findes i relativitetsteorien.

- Jeg mangler bare begrundelsen på hvor og hvordan det skal findes (udledes) i relativitets teorien?

Håber på der er nogen der kan hjælpe.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 21-03-11 21:09

Tyngdekraften udbreder sig ikke med lysets hastighed. Du kan læse mere i linket herunder, men hvordan drt skal kunne udledes af relativitetsteorien er jeg ret blank på.

http://metaresearch.org/cosmology/speed_of_gravity.asp

Kommentar
Fra : henrik_mannik

Dato : 21-03-11 21:13

Hej Klemme.
Tak for dig svar.
Det stemme bare ikke over ens med 2 nederstående links.

http://newz.dk/hastigheden-paa-tyngdekraften-er-nu-maalt/page2
http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvor-hurtig-er-tyngdekraften

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 100 point
Dato : 22-03-11 10:19
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-03-11 10:20

artikkel side 36 - 39

Kommentar
Fra : henrik_mannik

Dato : 22-03-11 14:41

Har lige kigget artiklen igennem. sårn som jeg ser det, så står det blot at: " sådan er det" , Synes ikke den giver nogen forklaring på hvorfor og hvordan man har udledt det. Eller er der noget jeg har misset i teksten?

- Ellers sagt på en anden måde: "Hvor er ligningerne, der påviser at tyngdekraften har den hastighed?"

Kommentar
Fra : lham

Dato : 22-03-11 17:32

ligninger påviser ikke de postulerer-exksperimenter / observationer viser om postulatet var korrekt
og det der med "hvorfor" : gå i kirke . Hvordan er videnskabens gebet.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 22-03-11 22:35

Jeg fatter ikke en meter : Tyngdekraften er en kraft -

Tiltrækningskraftens størrelse (F) findes ved:

F= G x m1 x m2 / r2

Hvor m1 og m2 er de to genstandes respektive masser, r er afstanden mellem dem, og G er en konstant, der er kendt som gravitationskonstant
(G = 6,672 x 10-11 Nm2/kg2).

Det giver ingen mening at tale om tyngdekraftens hastighed??

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-03-11 22:41

formlerne stå på siden og er lavet for mere ind 100 år siden de efterprøves som vist på billed nederst

Kommentar
Fra : henrik_mannik

Dato : 23-03-11 07:00

Hej igen.

erling: prøve at læse nogle af artiklerne igennem, så er jeg sikker på du vil forstå spørgsmålet :) (tænken går lidt på: "hvis solen pludselig forsvinder, hvornår vil vi så kunne mærke det, i forhold til den manglene tyngdekraft" )

Iham: det jeg mente var, om det kunne begrundes igennem en formel, ved at sætte tyngdekraftens hastighed = c.

Hmm. fandt nogenlunde det svar jeg søgte ved at gennemlæse det artikel rotw postede.

Godkendelse af svar
Fra : henrik_mannik

Dato : 23-03-11 07:00

Tak for svaret rotw.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-03-11 17:44

det var så lidt