/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
cd/dvd light scribe
Fra : Nul7
Vist : 688 gange
100 point
Dato : 21-03-11 17:03

Hej! Jeg har en Cannon MP640 printer der skulle kunne skrive på ovenstående cd-er.

Jeg har efter alle kunstens regler afprøvet dette, resultat: En cd der ligger og forsøger at tørre den printede overflade ca. ( 8 timer), selve motivet er meget utydeligt, (tåget).
Hvad har jeg gjort forkert?
Er det forkerte cd-er? Der står "Light Scribe" på dem.

Jeg har forsøgt efter bedste evner at følge vejledningen ( google- dansk)

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 21-03-11 17:15

cd/dvd light scribe er noget der foregår i CD/DVD brænderen og ikke i printeren.

Min Canon kan printe på specielle CD/DVD som er berregnet til det.
De hedder "Pritable" og er typisk mathvide på overfladen hvor der skal printes.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-03-11 17:17

Printning af cd er IKKE lightscribe. Lightscribe er en teknologi der "brænder" billeder ned i cd/dvd en

Cd/dvder du skal bruge skal være printable, altså med hvis papiroverflade.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-03-11 17:20

Fx sådan nogle her

http://dk.wesellcd.dk/?page=products&product_id=1782

Light scribe er som Eyvind siger noget din brænder kan hvis den understøtter Light scribe

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-03-11 17:21
Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-11 18:10

For at uddybe spørgsmålet lidt på en anden måde....

Light Scribe er en BRÆNDING der sker i din brænder - billedet er KUN sort/hvid og BRÆNDES ned i CDer/DVDer der er BEREGNET til formålet (det står på æsken og de er ca. dobbelt så dyre).

Men det kan skam SAGTENS laves flot...

Din printer er således beregnet til at PRINTE på dertilindrettede CDer/DVDer (i både sort/hvid og farve - disse har en overflade hvor blækket kan TØRRE - det kan det ikke på en normal CD/DVD (der vil selv en finger kunne "gnide" det af)...
Alternativt kan bruges påklæbede labels, men det ser mere proff ud på de RIGTIGE CD/DVDer....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-11 18:23

Citat
Alternativt kan bruges påklæbede labels, men det ser mere proff ud på de RIGTIGE CD/DVDer

Men jeg ville holde mig fra disse klistermærke labels fordi:
1. Ved de hurtige rotationer flagrer små papirstumper af og generer læserhovedet.
2. Hvis ikke den label sidder helt centreret, ødelægges lejerne i CD/DVD læseren eller brænderen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-11 18:29

Citat
Men jeg ville holde mig fra disse klistermærke labels fordi:

Det har du ret i

Limen vil også "slippe" med tiden....

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-03-11 18:58
Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 21-03-11 19:01

Jeg har forstået jeres hjælp, jeg skulle have spurgt jer før køb.
Tre store centre (i Tyskland) kunne ikke fatte hvad jeg mente, selv i billedsprog.
En ekspediendt rende til flere kloge hoveder med skiver der sod "Light scribe" og Printable, de påstod til sidst at det var "light scribe" jeg skulle bruge.
Sikken en hjælp.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-11 19:03

LightScribe til brænder
Printable til printer

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-03-11 19:06

Men sådan er det så tit, der er ikke så mange eksperter som man tror.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-11 19:06

Citat
Sikken en hjælp

Det viser blot (også som i DK) at sælgere er sælgere og de "fleste" har INGEN IDE om HVAD de sælger - de sælger det bare

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 22-03-11 15:10

angående Labels.

Når man låner en cd på biblio, er de en til flere labels på dem, de er ikke altid fornuftigt anbragt.
Man kan komme til at høre "slingrevalsen" ind imellem.

Godkendelse af svar
Fra : Nul7

Dato : 22-03-11 16:38

Tak for svaret Eyvind.