/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Drivhus med sænket gulv?
Fra : Nomei01
Vist : 2941 gange
25 point
Dato : 21-03-11 11:39

Så vender jeg lige tilbage med drivhus-problemet.....
Jeg har vendt det frem og tilbage med kæresten. Vi vil gerne have lidt højere til loftet. Mit tidligere indlæg, gik ud på hæve soklen.....hvilket jeg selv synes rigtig godt om, men nu har jeg læst en hel masse om, at det er rigtig smart at sænke gulvniveauet, fordi man så bl.a. kan "spare" isoleringen, starte sæsonen lidt før og slutte den lidt senere. Alt i alt lyder det jo helt vildt godt. Men hvordan gør man så det????
Hvis vi nu vil sænke gulvniveauet 40 cm, så graver vi selvfølgelig hele arealet ud (puha...hårdt arbejde) MEN så kan vi ikke bare gå i gang vel? Vi skal vel stabilisere "væggene", ellers knækker det hele da sammen, ved den første frost??!? Vi forestiller os noget med mursten? Eller kan vi gøre noget andet? Hvad med regnvand? Får vi ikke verdens vådeste drivhus, hvis der ikke bliver lagt dræn? Og hvad med den sokkel der fulgte med drivhuset? Det virker helt vildt forvirrende for MIG at tænke på, at støbe nyt punktfundament, for så at grave det hele ud igen, fordi der skal være højere til loftet??? Drivhuset er et Juliana Basic 600. Vi har sokkel osv....HJÆÆÆÆÆLP

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 21-03-11 12:22

Skal lige forstå hvorfor du ikke mener at standard højde er brugbar ?

Kommentar
Fra : Nomei01

Dato : 21-03-11 12:33

Det med standarthøjden fandt jeg ud af i sommers.....Vores agurkplanter OG melonplanter var ved at kvæle hinanden for nærmest at vokse ud af tagvinduet. Desuden kan vi nærmest ikke selv være der. Vi bruger Kappillærkasser, da det er det nemmeste for os, men de fylder jo i højden, og ja...de kunne jo bare graves ned, men så tror jeg bare at det bliver for bøvlet at tømme dem for vand og rense dem til efteråret. Jeg vil helt vildt gerne finde en løsning, der er langtidsholdbar....også selvom den er forbundet med knoklearbejde.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-03-11 12:45

Selvom det er et andet drivhus er der nogle gode råd her:

http://www.haven.dk/content.asp?detail=12841

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 21-03-11 13:00

Planterne skal bare nippes i toppen. Så længe de kan finde støtte vil de altid vokse opad men vil du ikke hellere have at de bruger kraften på at sætte frugter.

Både melonplanter og agurkeplanter er jo reelt krybende planter og de vil altid forsøge at brede sig så meget som muligt. Prøv eventuelt med frilandsagurker i en ikke for blæsende del af haven. Jeg graer et græstørv op i græsplænen og gemmer det, får et læs brugte blomsterspande fra supermarkedet og blomsterhandlen skærer bunden af dem, sætter dem hvor tørven var og fylder med jordblandet med kompost og så planter jeg alle mine agurker, græskar og courgetter på den måde. lette at vande og lette at holde fri for ukrudt og en anderledes måde at have græsplæne på. Planterne kan bare styres en anden ej hvis det ligger besværligt.

Kommentar
Fra : Nomei01

Dato : 21-03-11 13:09

Det er da selvfølgelig også en måde at gøre det på.....men nu vil jeg bare gerne vide hvordan man gør Jeg har set billeder, læst om det osv, så nu er jeg nysgerrig

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 21-03-11 18:39

før hen brugte man lange snore fjernede 2 planter iden ene ende sænkede toppen af planten så den var til at nå

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 21-03-11 18:58

Har du ikke set de der ( nye) drivhus der har en høj sokkel ? og har ståhøjde i det hele. tjek på nettet . du behøver ikke grave så meget , bare lav det magen til. god fornøjelse.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 22-03-11 07:49

Du kan da grave ud til den dybde du ønsker. Derefter lave soklen af lekablokke muret op og pudset indvendig og på toppen, så kan drivhuset sættes fast på den. Har lavet det for femten år siden og det står endnu. Så bliver der fint plads til høje planter selv med undervandings kasser.
God arbejdslyst!