/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
ford escort
Fra : simonanton
Vist : 1677 gange
100 point
Dato : 21-03-11 08:56

Hej

nu er tiden inde til at min escort skal fikses lidt derfor nogle spørgsmål herom.

bilen er en escort st. 1,6 fra 94 zetec motor.

den slipper noget olie omkring ventil dækslet, vil skifte pakningen men med hvilke moment og række følge skal boltene spændes?.

Motoren tikker meget ved opstart men dette forsvinder efter kort tid, hvad skyldes dette, er det ventilløfterne og er det noget man selv kan fikse?

Bilen har en tendens til at sejle lidt når man skifter gear, kan dette have noget med drivakslen at gøre da jeg kan se begge manchetter i venstre side er lidt ødelagte.

Tilsidst hvordan udlufter jeg kølesystemet på den, da termostaten skal skiftes.

PÅ forhånd tak

 
 
Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 21-03-11 09:59

Du starter bare med at købe en Haynes værkstedsmanual.
http://www.birgersbilligebilboeger.dk/vaerkstedsboeger/biler.html

Der står alt om momenter på din bil.

Kommentar
Fra : Hejdu58


Dato : 21-03-11 10:51

Citat
nu er tiden inde til at min escort skal fikses lidt derfor nogle spørgsmål herom.

den slipper noget olie omkring ventil dækslet, vil skifte pakningen men med hvilke moment og række følge skal boltene spændes?.


Hvis det er ventildækpakningen du vil skifte, er det da bare at spænde det, MEN hvis det er toppakninmgen du vil skifte, så synes jeg at du skal søge prof.hjælp.

for hvis jeg skriver 20 -40 Nm trin 1, 40-60 Nm trin 2, 40-60 Nm + 90 grader trin 3 og der skal krydsspændes, så hved jeg ikke om du får så meget ud af det

Citat
Motoren tikker meget ved opstart men dette forsvinder efter kort tid, hvad skyldes dette, er det ventilløfterne og er det noget man selv kan fikse?


Den har hydralisk ventiljustering der for tikker den, til der er olietryk på




Kommentar
Fra : transor


Dato : 21-03-11 11:32

Jeg tror ikke at det med at bilen sejler har med drivakslerne at gøre. Det er enten dækkene, dæktryk eller noget alvorligt ved lejer eller hjulophæng.

Manshetterne, skal du have skiftet omgående, ellers kommer der snavs i leddene og en meget dyere reperation.

Normalt er der ingen problemer med udluftning af kølesystemet . Husk at åbne helt til varmeapparatet for at få væske ud og ind af det også.

Når vandpumpen har roteret med passende høje omdrejninger kommer eventuelle luftlommer ud og der efterfyldes med kølervæske.

Kommentar
Fra : nomore


Dato : 21-03-11 12:56
Kommentar
Fra : nomore


Dato : 21-03-11 12:58

Citat
bilen sejler

Hængende bremse-r og/ eller forkert lufttryk i dæk

Kommentar
Fra : kogalejy


Dato : 21-03-11 15:42

Find et sted hvor du kan få den sporet. Tilspænding af ventildæksel er ikke så kritisk, man spænder
med fast hånd ca 5 til 6 kilo, og tilspænder altid på kryds. Mvh. K.

Kommentar
Fra : simonanton


Dato : 21-03-11 16:09

tak for alle svarene

køle systemet, er det "selvudluftende" da er ikke nogen prop eller noget hvor evt bobler befinder sig?
Tror nemlig at må skifte thermostaten da min varme måler i bilen ikke bevæger sig overhovedet.

Desuden går min tannk måler aldrig længere ned end til halv fuld (træls)

Kommentar
Fra : Hejdu58


Dato : 21-03-11 16:54

Citat
køle systemet, er det "selvudluftende" da er ikke nogen prop eller noget hvor evt bobler befinder sig?
Tror nemlig at må skifte thermostaten da min varme måler i bilen ikke bevæger sig overhovedet.

Desuden går min tannk måler aldrig længere ned end til halv fuld (træls)


Det tyder på at du har en el fejl.

Termostaten er den der bestemmer hvor varmt vandet skal være før der åbnes for cirkulation til køleren, er ca. 86 - 90 grader. Temperaturmåler er den der får viseren til at flytte sig/vise temp. på instrumentbord. SÅ HVAD ER DET DU VIL SKIFTE?

Kølersystemet er et lukket system, der er normalt en udluftning skrue, den sidder normalt på slangen/rør imellem termostathus og varmeapperat der er inde i bilen, så prøv lige at følge slangen fra termostathus om der ikke er en udluftnings skruen i motorrummet.


Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 21-03-11 18:38

Topdækselspakningen kan du hurtigt skifte, og du behøver ikke momentnøgle til de 6 mm bolte.
Du sikrer dig, at pakningen ligger korrekt i sit spor ( Man kan meget let få lempet den ud, når dækslet skal på plads over knastakslerne ) afstandsstykkerne skal i hullerne, og boltene i.
Start i midten og spænd " over kryds" udefter til du når enderne. Boltene skal kun spændes med "håndmoment" dvs. spændes til, men ikke knokkelspændes.

At bilen sejler under gearskift er helt hundrede procent dine bøsninger i bærearmene, der er færdige.
Det gør den garanteret også ved kraftig accelleration og nedbremsning. Så skifter den pludselig retning. Det er velkendt på Escorterne. Køb to nye bærearme og få samtidigt nye bærekugler. Du kan godt købe løse bøsninger hvis du har adgang til presseværktøj, men som regel er det hurtigere og en bedre løsning, at udskifte hele bærearmen. ( Nederste bærekugle + to gennemgående bolte i forbroen ) men husk, at have bilen ordentligt understøttet / på lift under operationen-

Termostaten kan du relativt hurtigt udskifte. Den sidder i det sorte plasthus i enden af motoren.
Men det kan også være føleren der er defekt. Det er set før, og hvis du ellers har ordentlig varme i den kolde tid, er det nok mere sandsynligt.
Tankmåleren er enten defekt, eller stikket over tanken er korroderet. Det er en samlet enhed med benzinpumpe og tankmåler, hvis du skal have den udskiftet.

Kommentar
Fra : kogalejy


Dato : 21-03-11 19:24

Hvorfor skal thermostaten udskiftes ?

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177413
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407803
Brugere : 218875

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste