/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Kapitalindkomst eller ??
Fra : ljtma
Vist : 1881 gange
126 point
Dato : 20-03-11 11:19

Jeg har en udlejningsejd. med 4 lejligheder. Der skyldes ikke noget i ejd. Lejeindtægt - omkostninger = overskud på ca. 60.000kr.
Jeg har hørt noget om, at jeg p.t. betaler AM-bidrag af overskuddet, og det AM-bidrag kan jeg slippe for, hvis jeg krydser af i selvangelsen et sted hvor der står kapitalindkomst.
Kan der senere blive noget med extra skat ell. lignende hvis jeg kommer ind i kapitalindkomst-ordningen??
Har også tænkt på, om jeg skal få hele ejd. i et ApS så det vil blive nemmere/billigere at overdrage ejd. til min søn (om ca. 8 år).

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-03-11 11:28

AM bidrag skal betales af A indkomst, altså din løn, overskud ved udlejning af bolig er B indkomst og skal opgives som kapital indkomst som du selv er inde på, der står noget om skatteregler ved udlejning i den pdf fil du kan hente her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=133774

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-03-11 11:48

Du skal bruge den der hedder udlejningsejendomme på skat.dk

Her er lidt forklaringer:

http://www.ejendomsadministration.nu/lejeskat.htm

fordelen ved kapitalindkomst:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=133926&vId=202150&i=19#i133926

Kommentar
Fra : ljtma

Dato : 26-03-11 15:00

Hej igen. Har prøvet jeres svar, men forstår ikke hvad der menes med at udfylde de forskellige rubrikker i selvangivelsen.
Er det korrekt hvis jeg udfylder selvangivelsen sådan - altså skriver overskud på 60.000kr. I disse rubrikker

Rubrik 39 - anden kapitalindkomst = 60.000kr og
Rubrik 111 - virksomhedens overskud = 60.000kr og
Rubrik 141 - krydser af JA
Rubrik 142 - Kapitalafkast i kapitalafgiftordningen = 60.000kr MEN
skal der også udfyldes noget i
Rubrik 143 - Indkomst til beskatning efter reglerne om konjunkturudligning = ???
Rubrik 144 - ovf fra konto konjunkturudligning tillagt konjunkturudligningsskst = ????

De penge (60.000kr.) der er i overskud bruger jeg selv - bogfører som privat forbrug eller også står de i banken.

Nu må jeg vist hellere stoppe mine spørgsmål, og håbe på at nogen af jer kan hitte ud af hvad jeg mener.
Hilsen og go weekend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-03-11 20:39

Hvad har du gjort de andre år ?????

Kommentar
Fra : ljtma

Dato : 27-03-11 17:13

Hej Refi -
Tidligere har jeg bare skrevet overskud i rubrik 111, og ikke X af nogen steder. Det jeg nu prøver at hitte ud af er, om det er rigtigt at jeg kan spare noget ved at X af i kapital-ordningen...

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 29-03-11 14:22

Ja det er rigtigt for nogen type virksomheder, kan det betale sig at brug KAO eller VSO.

KAO, kapitalafkastordningen, er den simple ordning hvor der beregnes et afkast af aktivernes værdi.

har du beregnet kapitalafkastet korrekt?
er dine boligers værdi 1.500.000 eller mere?

143 og 144 skal du ikke umiddelbart bruge.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 29-03-11 14:24

Kapitalafkastordningen kan trædes ind og ud hvert år uden ekstra skat. modsat er det med VSo virksomhedsskatteordningen, hvor du skylder fremtidig skat....

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 29-03-11 14:29

Et ApS er nemmere at bruge hvis du ønsker opsparing af overskuddet. Hvis du forbruger overskuddet hvert år er der ingen ide i et selskab og ej heller VSO.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 29-03-11 14:31

Men det kommer altid specielt an på din situation.
Kan godt anbefale en revisor der kan lave det for dig.