/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Herred
Fra : birteruth
Vist : 669 gange
100 point
Dato : 20-03-11 09:43

Hej derude!

Navnet på et Herred. Er det et stednavn, bynavn eller noget andet der har tilknydning til egnen Hvor kommer Kær -Hellum- Hinsted -Slet navne fra
Venlig hilsen
birteruth.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-03-11 09:58

Hvis du kigger på eks. Smørum herred kan du se at det dækker et temmeligt stort område.
Hvor du kan se at stednavnet Smørum. (som er et lille gammelt sogn)

http://www.dis-danmark.dk/kort/he_smorm.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-03-11 10:00

Herred er jo en gammel betegnelse mellem amt og sogne...

De fleste Herred navne kommer fra en dengang større by i del amt området
og omfatter et antal sogne...

Man kan jo sammenligne lidt med provst, mellem biskop og præst.

Forvirringen kommer af at i dag er det ofte andre byer og sogne der er de større dominerende...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-03-11 10:03

Den bedste oversigt får i sognetræf, her for Aalborg Amt:

http://www.sognetraef.dk/index.asp?a=show&amtid=23

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-03-11 10:14

I nogle tilfælde eksisterer den by der gav anledning til Herreds navnet ikke mere,
og i andre tilfælde er stavemåden ændret.

Den lettest sporbare af de du nævner er Hellum, der jo også i dag både er by og sogn...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 20-03-11 10:18

I hvert amt er der et antal herreder, og i hvert herred er der et antal sogne, og i hvert sogn er der et antal byer og stednavne.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-03-11 10:18

Lige som i dag var Danmark dengang for mange år siden inddelt i retskredse med domhus og dommere, dengang var dommeren herredsfoged og retskredsen var en herred i dag kalder vi disse inddelinger for en retskreds og herredsfogeden er afløst af en dommer, det var faktisk sjældent en større by som gav herreden navn.
Det har ikke noget med amter og kommuner at gøre, der skal du over til den gamle Syssel som var betegnelsen for en administativ opdeling af landet

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-03-11 10:19

Kær kan du se her:

http://da.wikipedia.org/wiki/K%C3%A6r_Herred

Der er jo ingen Kær byer eller steder i dette Herred, som tidligere hørte unden Vendsyssel Amt.

Her var det så det nederste lavtliggende område ud til Limfjorden: Kæret...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-03-11 10:22

I er da helt galt på den sogne - amter - kommuner er administrative inddelinger
Herred er en retskreds med domhus Herredstinget og dommer herredsfoged

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-03-11 10:26

Hinsted er et eksempel på navneskifte, nu med d:

http://da.wikipedia.org/wiki/Hindsted_Herred

Der må en nærmere undersøgelse til årsagen til dette Herreds navn i det gamle Himmer syssel,
Stedet derhenne langt ude...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 20-03-11 10:27

Her er kort over danske amter, og når du klikker på et amt, kan du hvilke herreder og sogne, der hører under det pågældende amt

http://www.dis-danmark.dk/kort/kort.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-03-11 10:30

Heller ikke Slet stednavnet finder jer i området her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Slet_Herred

Hvorfra det mærkelige navn Slet kommer ved jeg ikke?
Langt mod vest ud over sletterne...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-03-11 10:32

Nå du ville måske slet ikke opklare hvad herred er for en størrelse? Det misforstod jeg
Citat
Navnet på et Herred. Er det et stednavn, bynavn eller noget andet der har tilknydning til egnen
Ja på landet er det et stednavn, kun i enkelte tilfælde er det en by som har lagt navn til herreden, nogle steder har stedet som herreden er opkaldt efter så udviklet sig til en by

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-03-11 10:38

o.v.n. har ret i at Herreder var retskredse, se her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Herred

men:
Betydningen af benævnelsen "herred" er omstridt. Ordets oprindelse er nordisk og modsvarende det ... Hellum Herred • Hindsted Herred • Hornum Herred • Kær Herred • Slet ...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-03-11 10:42

Prøv også at læse her, midtpå:

http://www.tidsskrift.dk/print.jsp?id=72906

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-03-11 10:54

Og Slet betyder Glat, så måske var Slet Herred,
den østlige del af Himmer syssel, den flade, glatte ned mod fjorden?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-03-11 12:25

Jeg fandt lige endnu en god oversigt:
http://www.tidsskrift.dk/visning.jsp?markup=&print=no&id=72908

Når jeg hedder Svend, det betyder: Fri mand, men i andens tjeneste
og min ældste kendte forfader: Gifuer var dommer på Vorde Birketing.

Frie mænd mødes på tinge, så jeg er dobbelt: Fri mand...

Et sogn er vel en kirkeligt område,
selv før kommune sammenlægningen bestod de fleste kommuner af flere kirke sogne,
og når så et herred er sammensat af et antal sogne, kunne det jo opfattes som en
gejstelig underopdeling, men det er altså forkert.

Hvordan Syssel, Birketing og Herredsting hører sammen historisk ved jeg ikke,
men de er, som o.v.n. siger, retskredse...

Kommentar
Fra : birteruth

Dato : 20-03-11 16:31

Tak for alle Svarene
Venlig birteruth

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-03-11 17:34

Selv tak - fik du de oplysninger du ønskede? Så husk at klikke på Accepter i det indlæg der hjalp dig mest