/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Høj sokkel til drivhus.....Hvordan?
Fra : Nomei01
Vist : 5217 gange
20 point
Dato : 19-03-11 09:55

Jeg har et drivhus der skal flyttes. Lige nu står det på en af de stålsokler, der "følger med". Den graver jeg selvfølgelig op, og genbruger, i det omfang, det nu er mig muligt.
Jeg vil gerne have mit drivhus lidt op i højden, så derfor havde jeg tænkt mig, at mure en sokkel i enten lecablokke eller gasbeton, men det blev jeg talt fra, da det jo vil blive udsat for meget fugt, og derfor ikke være holdbar.
Nu fik jeg det råd, at finde nogle almindelige havefliser, grave dem ned på højkant, og sætte drivhuset på dem (med stålsoklen)....det lyder som en god ide, men skal der ikke støbes noget omkring? Og i så fald, hvor dybt og med hvad? Jeg har ALDRIG prøvet sådan noget her før, og kan virkelig godt bruge jeres hjælp.....og forklar mig det gerne som om jeg var 5 år gammel

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-03-11 10:08
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-03-11 11:21

Umiddelbart lyder din plan for skrøbelig.

Jeg har lige kigget i min bog Drivhusdrømme for at se hvilke løsninger der findes. Der er rigtig mange muligheder.
Jeg kan se der er mange der har anvendt alm. mursten, som de har muret op.

Noget af det Claus Dalby skriver om fundament er :
Kig på Juliana ´s hjemme side, de giver nogle gode råd om nedstøbning mv.

Han skriver desuden at man roligt kan hæve både 40 og 50 cm uden at det gør noget, evt. at man graver bunden ud så man går et trin ned
Et fundament kan være støbt af lecasten eller træ, men hvis man vælger træ, må det ikke røre jorden, og endelig ikke trykimpræneret.

http://www.juliana.com/Portals/0/juliana/HjælpSupport/DrivhuseGoderådførkøb/Omdrivhusfundamentet/tabid/99/language/da/Default.aspx

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-03-11 11:26

Se her under indlæg 8:

http://www.havenyt.dk/forum/drivhuset/952.html

det lyder som om din egen ide allerførst er god.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-03-11 11:30
Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 20 point
Dato : 19-03-11 12:10

Et punkt fundament er rigeligt til et drivhus og du kan så støbe i et rør 30-40 cm. i diameter eller lignende så du kommer op over jordniveau, der er frit slaw hvad du vælger som vægge mellem disse punktet af beton, have fliser kan være en løsning men jeg ville vælge at isolerer lidt bagved med et fugtstabil flamingoplade, fliserne bliver meget varme når solen skinner på dem.
Et kloak rør i plastik kan genbruges, smør olie indvendig i røret og sæt det i et cirka 80-90 cm. dybt hul du har gravet og fyld beton i, sæt nogle lange bolte som passer til drivhuset i den våde beton og husk at stampe betonen med en stang af en slags så hele røret bliver fyldt uden luft huller, efter nogle få timer kan du trække røret af din nye punkt fundament og sætte det i det næste hul som du graver i ventetiden.
Mit drivhus stod på et punkt fundament som beskrevet, drivhuset blæste væk i en storm men fundamentet holdt, huset blev simpelhen revet af de nedstøbte bolte

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-03-11 12:19

Billedet viser et punkt fundament, når du vælger et rør som form så kan du komme over jordhøjden og få højere til loftet i drivhuset, du behøver kun et fundament i hver hjørne, husk at sætte højde af så dine punkter bliver lige høje, i vinkel og med den rette afsand til hjørnerne på drivhuset: http://www.bolius.dk/typo3temp/pics/553ca34470.jpg

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-03-11 12:21

Du kan også vælge at sætte drivhuset på pæle:
http://www.bolius.dk/typo3temp/pics/e1021bedbd.jpg
det er nemmere men sådanne pæle har det med at rådne og varer ikke i ret mange år

Godkendelse af svar
Fra : Nomei01

Dato : 19-03-11 12:32

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : Nomei01

Dato : 19-03-11 12:38

Det lyder som en rigtig god ide, med punktfundamentet. Især fordi det er det eneste "murerarbejde" som jeg HAR prøvet. Soklen til drivhuset skal også støbes i hvert hjørne, så det bliver simpelthen det jeg gør. Når jeg så har gjort det, så graver jeg vel bare fliserne ned, så de har den samme højde hele vejen rundt??? Og sætter drivhuset på til sidst. Hvordan jeg gør det, ved jeg ikke helt endnu, men det finder jeg ud af....Tusind tak for hjælpen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-03-11 15:45

Citat
så graver jeg vel bare fliserne ned, så de har den samme højde hele vejen rundt
det lyder fornuftigt, hvis mere ned halvdelen af fliserne skal stå frit i luften så kan det være en ide af sætte dem i lidt beton så de ikke vælter, der er ikke noget på drivhuset som kan støtte fliserne, de står frit
Citat
Soklen til drivhuset skal også støbes i hvert hjørne
husk nu det med samme højde på alle punkter (brug waterpas og snor) ellers kommer drivhuset til at stå skæv

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-03-11 15:47

Nej det er bedre med waterpas på en lige bræt end på en snor, snoren bøjer alt for let