/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Se nas hdd på hjemmenetværk "udefra"
Fra : kharboe
Vist : 1371 gange
100 point
Dato : 18-03-11 08:06

Hej

Vil gerne komme på mit hjemmenetværk, fra fysisk placerede andre steder end hvor jeg bor.

Har fast ip fx: 80.81.82.83
nas hdd ip fx: 70.71.72.73

Kan jeg taste det ind, på en eller anden måde, i firefox/explorer?

Vil helst ikke installere software på andres pc.

pft.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-11 09:34

du kan lave en genvej på skrivebordet til Internet Explorer eller firefox.

Start med at skrive adressen i browseren og når du så er der inde, trækker du det lille ikon til venstre i adresse linien ud på skrivebordet. Denne genvej kan gemmes og afleveres til dem der skal bruge den adgang.

Men du skal lige ind i routeren og lave hul i gennem først.

Det er DMZ der skal tillade direkte adgang udefra til din NAS...............................men husk nu at sikre for det er en åben dør du laver.

Kommentar
Fra : kharboe

Dato : 18-03-11 11:05

Tak for svaret.

Det var dmz-delen jeg tror jeg søgte. Opdaterer routeren i aften.

Mht. sikkerheden. Er det nok kun at há en adgangskode? Og kan man lave en sådan?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-11 11:31

En adgangskode vil jeg tro er nok. Men det er jeg ikke helt sikker på.

Jeg har en lille server som tændes en gang i mellem, og den har åbent gennem DMZ

Der er både brugernavn og password.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-11 11:41

Du kan se her hvor meget dine døre står åbne.

https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

klik på "proceed"

og så på "all serviceports"

Den vil nok vise et par åbne porte, og det er sikkert din NAS

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 18-03-11 12:51

Hej med jer.
Vi har lavet en opsætning med Putty (term program til at forbinde til en server).
Her er så åbnet en Port 22 i routeren til dette. Dette er en sikret tunnel. Har så et lokal net på PCen 10.0.0.1 eller lign. Dette gør så at NAS disken ved dette firma kan findes af windows her ved mig.
lokalt har jeg 3 diske på min server som ses overalt på mit net, printeren som sidder på serveren er også delt med alle. Den nye Hp Her ved mit bord er wifi og kan også tilgås af alle, men pas på det er ikke nemt hvis noget ændres. det var lidt om min verden her, sådan bare for at følge lidt med, for der er jo nok mange andre måder.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : kharboe

Dato : 18-03-11 13:39

Dejligt med feedback.

Skal jo ikke há tændt pcén derhjemme for at tilgå NASén.

Skriver jeg bare http://80.81.82.83/70.71.72.73 for at komme ned på NASén?

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 100 point
Dato : 18-03-11 14:12

For at du kan få adgang til din NAS fra internettet skal du sætte den op til det, lige som du skal åben porte i din router til det. Fra internettet skal du NAS have samme IP-adresse som du har, altså får du 80.81.82.83 fra din ISP (Internet Service Provider) så har din NAS også den. Hvis du ikke har andet på dit netværk kan du med fordel forwarde port 80 til din NAS' LAN ip, som kunne være 192.168.1.9, du kunne også åbne port 443, men det kræver at du kan installere certifikater på din NAS.

Godkendelse af svar
Fra : kharboe

Dato : 19-03-11 14:33

Tak for svaret webnoob.

Det virkede. Men hvad så hvis man har 2 NAS-diske? Har prøvet at forwarde ip for den anden, men det er den 1. jeg altid kommer ind på.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 19-03-11 16:05

Er det 1 NAS med 2 diske i eller er det 2 NAS vi snakker om?

Kommentar
Fra : kharboe

Dato : 20-03-11 20:14

Har 2 nas af 1 disk hver. Det er en af mine muligheder. Ellers bliver det 1 nas og en pc.
Kan få det til at virke med 1 ad gangen.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 20-03-11 20:24

Hvis du vil have adgang til to NAS så skal du bruge en port til hver NAS den ene kan bruge port 80 den anden kan bruge port 81, men på den NAS som skal bruge port 81 skal du skrive :81 efter internet adressen. Fx. 80.81.82.83:81