/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ruko smæklås
Fra : HJA
Vist : 1078 gange
100 point
Dato : 17-03-11 18:34

Vi har i vores hoveddør til opgangen en (tror jeg) Ruko 245 låsekasse. Problemet er at flere beboere slår låsen fra; men glemmer at slå til igen; hvilket resulterer i at hoveddøren ofte ikke er låst.

Som det er i øjeblikket kan den slås fra på 2 måder. Enten ved at låsepalen bare trykkes ind hvorved at den bliver inde, indtil den udløses ved at dreje vrideren; eller også trykkes låsepalen ind og en knap trykkes ned, dette gør at den ikke kan udløses med vrideren før knappen igen er trykket op.

Mit spørgsmål er nu: kan man gøre et eller andet der forhindrer at den kan slås fra.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-03-11 20:36

Ja. men det kræver indgreb i låsen.
Men husk lige at den dør også er nødudgang, og derfor bør det indgreb foretages af en låsesmed.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 21-03-11 17:24

Det bedste vil være hvis i får laver sådan at man har et håndtag på indvendig side og en knop udvendig, således at når man skal ud af døren trykker man handtaget ned og man kan åbne døren, således kommer man også det med brandudgang til livs og når man skal ind ude fra har man en knop og sin nøgle til at låse op og kan komme ind, derved kommer hovdedøren ikke til at være ulåst...

Bassebo....