/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
afsyring af mursten
Fra : vienne
Vist : 3511 gange
100 point
Dato : 16-03-11 19:01

Jeg har lige overtaget et kolonihavehus hvor der er kakkelovn. Bagved denne er der en rå rødstensmur. Desværre er der noget der ligner cementslør omkring en reperation der er lavet. Vil gerne vide om det kan afsyres selvom murarbejdet er lavet for længe siden? Jeg kender godt proceduren omkring afsyring men har aldrig prøvet at gøre det på "gammel" cementslør.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-03-11 20:01

Hvis det er cement, er prognosen dårlig. Hvis det er resterne af kalkmørtel, kan det sagtens lade sig gøre efter almindelige regler (muren vandet igennem, saltsyre fortyndet til ca. 3% og effektiv afskylning bagefter).
Hærdet kalkmørtel opfører sig lige som sandblandet kridt, lader sig opløse i svag syre. Derimod vil gammel cement være langt sværere at fjerne. En praktisk prøve vil afsløre hvad sløret er.
vh
pbp

Kommentar
Fra : vienne

Dato : 16-03-11 21:46

Tak for dit råd. Hvorvidt det er cement eller kalkmørtel ved jeg så ikke - men har jeg forstået det ret - at der ikke sker noget ved at prøve sig frem ?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-03-11 23:21

Du skal lige vide, at hvis du har nogle electroniske aparater, vil du have risiko for at syredampe vil kunne sætte ir.
Der findes en speciel afsyre til indvendig afvaskning af murværk, og endelig har du også muligheden for af skure med en mursten af samme slags, som der er opmuret med.
Se lige denne her:
http://www.egernsund-tegl.dk/page378.aspx

Kommentar
Fra : vienne

Dato : 17-03-11 08:45

Jeg takker for rådene

Kommentar
Fra : janik

Dato : 17-03-11 16:13

vienne
Det er ikke godt at bruge saltsyre indvendig i husen.
Du kan bruge alfix syreaf den kan bruges indvendig.
Saltsyre giver nogle ætsende dampe der kan få metal til at
ruste..