/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Bygge billigt sommerhus/hytte
Fra : Bittersnaps
Vist : 7965 gange
100 point
Dato : 16-03-11 00:04

Jeg går og overvejer at købe en billig fritidsgrund, og så selv bygge en primitiv hytte på grunden. Vi kunne godt tænke os et sommerhus, men dels er vores økonomi ikke til det helt store, og dels vil vi faktisk helst have et primitivt sommerhus. Og jeg tænker, at når man bygger selv i træ, så kan man også bygge til, efterhånden som man får bedre råd.

Men der er jo selvfølgelig tusind ting at tage højde for, når sådan noget skal i gang (og det er da også tidligst om et år eller to, jeg vil i gang med det - men det er jo godt at overveje tingene grundigt i god tid). Først og fremmest - hvordan er reglerne for at bygge sommerhus?

Hvad med fundament? Jeg vil umiddelbart gerne bruge noget stolpefundament, så jeg kan hæve huset fra jorden, og dermed slippe for fugt nedefra. Og så er det vel også billigere end et rigtigt fundament, ikke?

Og så et dumt spørgsmål - er det muligt at blive tilsluttet vand uden at blive tilsluttet kloak? For jeg regner med, at der i første omgang ikke skal være bad, og toilettet skal være et muldtoilet. Vand skal der jo til, til drikke, madlavning og opvask - men hvis man bare bruger noget fornuftigt opvaskemiddel, kan opvaskevandet jo sagtens hældes ud mellem træerne.

Som det måske er blevet tydeligt, så taler vi ultra-low-budget her - og primitiv hygge

Kommentar
Fra : Bittersnaps

Dato : 16-03-11 00:18

Ved nærmere eftertanke, så er det ikke så afgørende, om der kan tilsluttes vand. Det kan jo medbringes, og så er man også fri for at bekymre sig om frostsprængninger om vinteren...

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 16-03-11 00:58

Jo man kan bygge billigt. Men der skal planlægges godt, og man skal især være påpasselig med at skaffe materialer på diverse tilbud. Genbrugsmaterialer kan også beuges.

Stil ikke huset på træstolper. Det duer ikke i vores klima. Grav huller til funamentsblokke. Kender en som fik et antal billige overskuds kloakafgreningsrør . De var fine at stille et hus på.
De skal ned til frostfri dybde.
Husk også at tøje hus og tag til fundament, ellers forsvinder det i første storm.

PPlanlæg så der kan udvides uden for meget besvær. Hus og afløb skal godkendes i kommunen.

Kommentar
Fra : Bittersnaps

Dato : 16-03-11 01:02

Tak for svar - er der andre, der har kloge ord?

Ja, jeg mener heller ikke, at jeg vil grave stolper ned i jorden - men bruge stolpefundamenter som fx disse: http://www.net2traelast.dk/pl/Betonvarer_Stolpefundamenter_250.aspx

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-03-11 06:01

Du skal under alle omstændigheder kigge i bygningsreglementet

http://www.ebst.dk/bygningsreglementet.dk søg sommerhus (og vand kloak mv)

og i lokalplan el. lign., der gælder for det område du køber grund i, det skal være udlagt til sommerhusområde.

Jeg er ret sikker på, du IKKE kan få lov at bygge et hus uden tilslutning til eksisterende vandværk og kloak, det er en del af byggemodningen af grunden, bl.a. for at undgå at du render rundt og "men hvis man bare bruger noget fornuftigt opvaskemiddel, kan opvaskevandet jo sagtens hældes ud mellem træerne. "

Men til de billige muligheder, medmindre du insisterer på at bygge det hele selv, er muligheden for at købe et færdigt ældre hus, der skal fjernes, og få det transporteret på en blokvogn. Det gjorde en af mine kolleger for en ti års tid siden, nu har hun så fået bygget et nyt sommerhus, det gamle er blevet til "gæstehytte". Den slags kan du fx finde på dba.dk

En anden mulighed er at starte med en brugt mandskabsvogn eller to, evt campingvogn, de har jo det hele med fra starten.

Kommentar
Fra : Bittersnaps

Dato : 16-03-11 10:06

Næ, jeg insisterer på ingen måde på at bygge fra bunden - og hvis jeg kan finde en primitiv hytte på en god grund til en god pris, ville det da være optimalt.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 16-03-11 16:45

http://gjoerdetselv.com/node/4516

Se lidt på den her link..jeg synes den virker interessant.

Mvh
sverola

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-03-11 17:07

Du kan se masser af flytbare huse her, til alle priser, men du skal nok vente til efter du har grunden med at købe

http://www.dba.dk/boliger/oevrig-bolig/flytbare-huse/?sort=price

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 17-03-11 18:16

Du får næppe lov til at bygge et lille Klondyke i et sommerhusområde. Prøv en kolonihaveforening! Eller køb en grund med hus. Et hus, som det du beskriver, kan godt have negativ værdi.

Godkendelse af svar
Fra : Bittersnaps

Dato : 25-05-11 14:36

Tak for svaret transor.