/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Salg uden moms (til fond)
Fra : friiskandu
Vist : 617 gange
100 point
Dato : 15-05-03 06:31

Jeg har fået en forspørgsel fra en fond, der gerne vil købe en vare. Imidlertid mener fondens repræsentant at da fonden ikke er momsregistreret, skal den kun betale varens pris uden moms.
Er det rigtigt?
Og hvordan griber jeg det i givet fald an mht. faktura og bogholderi?
(Jeg er utrænet som bogholder, så en præcis og detaljeret beskrivelse på alm. dansk ønskes...)
På forhånd tak...

Kommentar
Fra : als

Dato : 15-05-03 09:47

Ja men det kan jeg godt fortælle dig. Der skal moms på alt når du er momsregistreret. Denne fond kan ikke undgå at få moms på fakturaen med mindre de kan fremvise et eller andet stykke papir fra ToldSkat på at der kan udstedes momsfrie fakturaer til dem. Der er nogle specielle regler hvis det er en humanitær organisation og varerne skal sendes ud af landet. Men ved du helt nøjagtig hvad fonden er for en ville jeg da lige ringe til ToldSkat. Varen kender du jo og du ved jo også om den skal ud af landet. Men generelt: Moms på alt med mindre du har papir fra ToldSkat på at der ikke skal. Pas på ikke at blive sorteper.

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 15-05-03 10:28

Såfremt du er momsregistreret og det er du vel, skal du ALTID lægge moms på fakturaen, dette uanset om kunder er momsregistreret eller ej. F.eks. er private jo ikke momsregistreret og får ikke moms retur selvom der er moms på varen.

Der kan være få undtagelser, feks hvis ydelsen/varen er momsfritaget generelt, men så er fritagelsen gældende overfor alle kunder og ikke kun overfor ikke momsregistrerede kunder.

Nogen udenlandske virksomheder f.eks. regeringsorganer kan have en general fritagelse men det har jeg aldrig oplevet at en dansk virksomhed her. I givet fald har virksomheden en offentlig erklæring til fremvisning. Denne erklæring SKAL opbevares i kopi.

Håber det løser dit problem

Kommentar
Fra : simon100

Dato : 19-06-03 09:06

Du skal sende en faktura med moms (helt som normalt) og bogføre den helt normalt som du plejer.!!!

Det er deres hovedpine mht om de er momsregistreret eller ej, så tænk ej på det! Der kan være få undtagelser som jeg kan se andre også har nævnt men det burde ej være aktuelt her!!!