/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Dansk Ø til printer
Fra : TorbenDax
Vist : 551 gange
100 point
Dato : 12-03-11 09:01

Er der nogen der kan hjælpe med at finde mit Ø ?
Når jeg fra DOS udskriver til en printer udskrives Ø korrekt men til en anden udskrives Ø som et yen-tegn, et Y med 2 vandrette streger, Æ og Å udskrives korrekt.
Det er kun Ø'er som indtastes i dosprogrammet som udskrives forkert, de ø'er som indgår i de faste programtekster udskrives rigtigt

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-03-11 09:06

Umiddelbart virker det som om der er noget galt med driveren til printeren. Er du sikker på, at det er den rigtige driver til netop den type printer du bruger? Du kunne også prøve at reinstallere driveren, dvs slette den først og så reinstallere.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 12-03-11 11:56

Det lyder som et Codepage problem!

Du siger, at du udskriver fra DOS - hvilket operativ system benytter du?

Se evt. denne side: http://en.wikipedia.org/wiki/Code_page#IBM_PC_.28OEM.29_code_pages

Citat
865 — Danish/Norwegian Differs from 437 only in the letter Ø (ø) in place of ¥ and ¢

Kommentar
Fra : TorbenDax

Dato : 13-03-11 15:35

Jeg tror du har ret i det er et codepage-problem, men jeg ved ikke hvordan jeg løser det, jeg udskriver rigtig nok fra dos, nogle gamle Quickbasic programmer, og styresystemet er både XP, Vista og Windows 7

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 13-03-11 17:10

Du skal lave en batch fil, som kalder codepage 865

Kommentar
Fra : TorbenDax

Dato : 13-03-11 18:42

Hvordan skal sådan en batchfil se ud og hvordan sikrer jeg den virker hver gang computer tændes ??

Kommentar
Fra : Thyregod8