/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Tsunami hastighed
Fra : lham
Vist : 1849 gange
50 point
Dato : 12-03-11 06:23

Hvis jeg smider en sten i en dyb lille sø udbredes "tsunami" ringbølgerne sig langtfra med de ca 800km/time som en Tsunami bølge på oseandybde ( 3-4 km ) vand.

Hvad skyldes forskellen ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-03-11 06:30

Når du smider en sten i vandet er det kun en "påvirkning" oppe fra

Ved tsunami, er det pladerne under vandet der forrykker sig, der ligesom giver et "undertryk" ... det er ikke nemt at forklare skriftligt, men håber du forstår

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-03-11 06:47

nordsted
Nej det forstår jeg ikke .
Stenen synker jo også ned til bunden og på den tur flytter den jo lige så meget vand som hvis stenen var "hoppet op og ned " på bunden-så vidt jeg kan se.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-03-11 06:59

Det er jo også størrelsen der giver det store udslag, de plader er jo enorme

Der kommer sikkert en forbi, der kan forklare det langt bedre end jeg

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 12-03-11 07:43

Ved et undersøisk jordskælv, så opstår der store bølger på dybt vand, og når disse bølger 'rammer' lavere havbund, så vokser bølgerne i størrelse + højde, og derved også hastigheden!

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 12-03-11 07:44
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-03-11 07:53

det der sker er at vandet bliver løftet fra bunden af eller slået op nede fra dvs bølgen dvs at bølgen højde måles fra bunden

når du kaster en sten starter bølgen oppe fra

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-03-11 08:12

dogvillestar

Det er notorisk forkert . Når bølgen rammer lavt vand /kysten reduseres farten fra de 800km/h
til omkring 10km/h.

Dit link til GEUS er udmærket men forklarer ikke hastighedsforskellen -de skriver jo bare at den er afhægig af dybden -men hvad er mekanismen bag dette

Fra GEUS link "Tsunamiens hastighed afhænger af vanddybden. Jo dybere vandet er, desto hurtigere bevæger bølgen sig."

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-03-11 08:42

Interessant spm.

Som jeg forstår dette link, der også har en formel for hastighed og dybde, så er baggrunden for den voldsommer fart, at der ikke så meget er tale om en bølge, som et stød, der derfor forplanter sig meget hurtigere end an alm. vindskabt bølge. En alm. bølge er i virkeligheden en rullende bevægelse, ca 1/3 af bølgen er over vandoverfladen, 2/3 under, det er først når de når kysten og det lave vand de flytter vand.

I og med at tsunamibølgen banker igennem fra top til bund, og altså flytter vand hele vejen, vokser bølgens højde voldsomt når den nærmer sig land.

http://science.howstuffworks.com/nature/natural-disasters/tsunami3.htm

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-03-11 11:21

vagnr
ok med link med angivelse af formel , jeg forstår dog ikke hvad d er "mængden af vanddybde" er det mon dybden eller rumfang af den vandmasse der bevæges-derudover må der da mangle noget om "pladens acceleration og hvor mange meter den bevæger sig op/ned alm tyngdekraft accelleration gør det næppe.

Grundlæggende mangeler jeg stadig hastighedsforskelennen på en sten i søen og tsunamien på oceanbunden

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 50 point
Dato : 12-03-11 12:34

lham, jer er enig i at formuleringen ad d er underlig, men mener det må være vanddybden, jeg gætter på det må være i m, for det bruges i andre dele af formlen.

Hastighedsforskellen mener jeg skyldes, at tsunamien er en trykbølge,mens ringene i vandet efter en sten er en alm. bølge, hvor vandet hvirvler rundt, uden at der egentlig flyttes vand.

Vandet i tsunamien flyttes selvf. ikke fra Japan til Hawai, men overtrykket får vandet til at hæve sig (lidt) og da vand ikke kan presses sammen løftes vandoverfladen i vejret efterhånden som trykbølgen når frem. Når der bliver lavere vand, skubbes hele vandsøjlen opad, taber fart, og så kommer kæmpebølgen rullende.

Her er en anden formel, som heller ikke er godt formuleret. Det rigtige må være kvadratroden af TyngdeaccelerationXvanddybde(i m), altså kvadratroden af 9,82*3500 (hvis dybden er 3,5 km), og det giver 185m/sek. Når vanddybden kun er 10 m, falder farten til ca 10m/sek, så verdensmesteren i 100 m sprint kan lige akkurat undslippe!

http://www.dr.dk/Nyheder/Baggrund/2011/03/11133333.htm

Umiddelbart ville jeg egentlig have forventet, det gik endnu hurtigere, lydens hastighed i vand er over 4 gange den i luft, ca 5300 km/t, men det har åbenbart ikke noget med hinanden at gøre, selv om lyd jo også er et tryk, der forplanter sig.

Det kunne være du skulle prøve at spørge DMI eller GEUS

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-03-11 18:21

Det er et godt spørgsmål du rejser.De fleste svar ovenfor grunder sig på de vrøvl der kommer fra pressen fordi journalisterne ikke forstår fysikken eller videnskabens forklaring.

Når der sker en forstyrrelse af vandoverfladen på et sted vil den udbrede sig til andre som en bølge.

Der er to kræfter som kan komme på tale til at drive bølgen. Det er vandets overfladespænding og tyngdekraften.
De små fine ringe i vandet fra en sten skyldes overvejende overfladespændingen.

De store bølger som fra jordskælv, eller storm skyldes tyngdekraften. De kaldes dybvandsbølger. Vandbevægelsen er størst i overfladen og aftager mod bunden. Men bølgebevægelsen er i hele havdybden. Hastigheden er givet ved en formel ud fra vandets masse(saltholdighed) og dybde.

Når bølgen nærmer sig kysten bliver den til en grundtvandsbølge og rejser sig Fordi den samme ensergi i en mindre søjel giver højere bølge.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-03-11 18:37

Prøv at læse disse noter:

http://people.civil.aau.dk/~i5jpk/undervisning/basis/notefor1.pdf

Så forstår du hvorfor pressen i stedet skiver noget hjemmekomponeret sludder.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 12-03-11 18:40

Arkimedes lov

Kommentar
Fra : lham

Dato : 13-03-11 06:52

vagnr
formlen giver jo noget der ligner virkeligheden , men igen da der ikke er noget med påvirket pladeareal og pladeaccelleration skulle det vel ogå gælde for alm. bølger.
Skubbeteorien kunne jeg godt købe hvid kontinentalpladen stod lodret fra bund til overflade og så med stor accelleration rykkede 20 mtr , men når det er på bunden kniber det mig at forstå.
.

transor
matematikmotion på højere plan-men kun om energiindhold ikke hastigheder

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-03-11 08:20

lham, hvis du kigger i transors link, lidt længere nede end midten, er der en illustration af den cirkelbevægelse, alm. bølger har, og som jeg har omtalt tidligere, og hvor der stort set ikke flyttes vand, cirkelbevægelsen ruller bare videre, vandet løftes op og ned.

Og formlen virker rimeligt fornuftig, men forklarer jo ikke hvorfor, bare hvilken hastighed bølgen har.

ing.dk har noget der hedder spørg scientariet, det kan være det var et godt sted at spørge, selv om jeg ofte syntes det kniber med at svare på lige det der er spørgsmålets kerne, til gengæld er der altid masser af ingeniørder, der kommenterer/korrekser besvarelsen, så som regel får man noget ud af svarene.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-03-11 12:12

Du får lige et link til lidt mere om tsunamier, jeg tør ikke sige om de giver svaret på gåden, lyden på min pc driller

http://ing.dk/artikel/117329-saadan-opstaar-en-tsunami?utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_campaign=ingformiddag

Kommentar
Fra : lham

Dato : 14-03-11 06:14

Hvis nu den sten jeg smider i søen ikke er en sten men en asteroide som hamrer ned i dybhavet ( altså rammer overfladen ) så får vi også en hurtiggående tsunami. Alså det med om det er på overfladen eller på bunden er ikke nok forklaring.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 14-03-11 06:50

vagnr

efter dit forslag har jeg også fremsendt spørgsmålet til www.ing.dk "spørg scientariet" jeg vender tilbage med hvad der måtte komme ind "på den linie"

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-03-11 07:39

lham, jeg håber de tager det op, og ser frem til deres svar.

Hvis jeg skulle gætte vildt, vil jeg sådan set tro at en lille sten også laver en trykbølge, men den generer ikke nogen eller noget, det samme gælder nok en asteroide, der kan man bare mærke tryk og bølger.

Her kan du se lidt om megatsunamier, skabt af jordskred eller jordskælv

http://en.wikipedia.org/wiki/1958_Lituya_Bay_megatsunami

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 12-04-11 18:55

Tak for svaret vagnr.
og til alle øvrige debatører-jeg blev desværre ikke så meget klogere og de lærde " redaktører " på geus synes åbenbart ikke det har deres interresse / er for "spørge Jørgen lignende"
så over and out

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-04-11 06:05

Selv tak, lham