/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
hjælp
Fra : mulle92
Vist : 411 gange
20 point
Dato : 10-03-11 16:46

Hej
Da jeg ikke havde mit fødselstidspunkt skrev jeg til Landsarkivet for at få det...Har fået det i dag, men jeg kan ikke lige se hvordan det skal læses der står 01/4 er der nogen der ved det?

Mulle

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 10-03-11 16:59

Jeg kan ikke svare dig - men synes du skal ringe derind for at få det helt rigtige svar.

Kommentar
Fra : bronno

Dato : 10-03-11 17:30

Nu ved jeg jo ikke hvilket årstal vi taler om, men i de gode gamle dage skrev man klokkeslæt med kvarter. Altså kl. 15 minutter over midnat var kl. 0 1/4 (som der fint kan stå i dit spørgsmål). Dette svarer altså til, at kl. 07.30 blev skrevet som kl. 7½ og så videre. Så det kunne tyde på du er født 15 minutter efter midnat.

Kommentar
Fra : mulle92

Dato : 10-03-11 17:47

Hej bronno
Jeg er født i 1967

Mulle

Kommentar
Fra : bronno

Dato : 10-03-11 17:52

Hej Mulle

Ja de kan jo have været en gammeldaws jordemoder der har skrevet tidspunktet.
Min farfar, som på daværende tidspunkt nærmede sig pensionsalderen kunne stadig finde på at skrive sådan i 1960'erne, men for en sikkerheds skyld synes jeg du skal spørge på Landsarkivet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-03-11 18:07

Jeg gættede også på et kvarter over midnat, men kom i tvivl?

Det er vel klokkeslet og ikke dato??

Der står vel ikke 1967 01 / 4 ???

Så langt fremme i 1900 tallet burde man ikke bruge det gamle kvarter format...

Kommentar
Fra : mulle92

Dato : 10-03-11 18:27

svendgiversen der står bare 0 1/4 under klokken men jeg er født i 1967

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 11-03-11 12:32

Lyder lidt som en sammenblanding af 12T og 24T, som jo sikkert kunne forekomme i 1967... Både over middag og over midnat burde skrive 12 1/4 med præcision efter. Kl. 0 findes ikke på et analogt ur... Den type tvetydige tidspunkter havde betydning, da vi rømmede Dannevirke i 1864...

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 12-03-11 08:21

Jeg holder på at du er født et kvarter over midnat,
og at det er bogført af en MEGET gammeldags jordmor.

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 14-03-11 11:05

Umiddelbart er vi vist enige om, at bronno står til point... En gammeldags jordmor der blander 12T og 24T sammen og derfor skriver "Kl. 0 ¼" i stedet for "Kl. 12 ¼ midnat". Det er vist det sandsynligste bud. Hun har vel levet op til et nyere direktiv uden at ville ændre sine procedurer - et naturligt kompromis i en omskiftelig tid.