/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Problem med vores katte
Fra : kec1904
Vist : 788 gange
100 point
Dato : 09-03-11 10:03

Vi har to katte, af racen norsk skovkat. Vi overfodre dem ikke, og kattebakken er helt tømt og ren næsten hele tiden. Problemet er at de hele tiden skider rundt omkring i huset, i stedet for kattebakken? vi har prøvet at skifte kattemad, uden held. Hvad kan vi gøre?

Kommentar
Fra : wamami

Dato : 09-03-11 11:23

Vi har også haft problemet , vi købte et toilet med overdækning, der besørgede de så stort, og tissede i en almindelig kattebakke. I kan også prøve at købe noget -kan ikke huske navnet- det er dråber man kan komme der hvor man ønsker katten. Spørg hos en dyrhandler

Kommentar
Fra : akle

Dato : 09-03-11 11:25

Flere oplysninger er nødvendigt!

Hvor gamle er de og hvilket køn?
Er de neutraliserede?
Hvor megen plads har de at bevæge sig på?
Antal tissebakker? Er bakkerne overdækkede eller ej?
Hvor længe har i haft kattene?
Hvilket slags grus bruges i bakkerne?

Har problemet været der hele tiden eller...?

Kommentar
Fra : kec1904

Dato : 09-03-11 17:09

vi har en killing og en stor. de er begge hunkatte. vores killing er ca et halvt år gammel, og gik på kattebakken fra start men er stoppet. De går på kattebakken nogle gange men for det meste det andet. vi har en lukket kattebakke som de brugte villigt i starten. de har masser plads. vi har haft kattene ca et halvt år og den store i et år.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-03-11 18:05

Og hvor står kattebakken?
Kattebakken bør stået sted hvor kattene har ro til, at gøre det de skal dér.

D.v.s. at kattebakken ikke bør stå i entreen hvor folk går ud og ind, og igennem.

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 100 point
Dato : 09-03-11 18:17

Hvis det var hos mig ville jeg begrænse deres område indtil det fungere inden for det område.

Mange katte bryder sig ikke om lukkede kattebakker,det er mod deres natur, da de ikke kan holde sig orientere om, hvad der sker af evt fare omkring dem, så der ville jeg straks tage overdelen af eller sørge for en anden stor bakke og mindst en bakke per kat, det optimale er to bakker per kat, da deres natur er at tisse et sted og lave stort et andet. Så eftersom du har sådan nogle pertentlige katte og det store problem det må være for dig vil jeg øge antallet straks. Kattegruset kan også spille en rolle, men at skifte mellem flere slags kan virke frustrende på dem. Endelig og ikke mindst vil jeg pointe at skæld ud, kun gør problemet værre, hvorimod ros samtidig med bare den mindste handling mod det bedre virker. Altså kun positiv forstærkning og ved selv små fremskridt, Rom blev ikke bygget på en dag. En lukket bakke er praktisk for den der skal gøre rent, men en bakke med lidt ekstra høje sider kan gøre det. Katte kan godt lide sand, så hvis kattegruset kunne minde lidt om det, ville det måske være mere attraktivt, de vil i hvert fald altid gerne kunne dække deres efterladenskaber til. hvis det kommer til at fungere med flere bakker og evt et mere begrænset område, så vil jeg forsøge langsomt at give mere plads og evt kun to bakker frem for fire, så arbejdsbyrden også bliver mere tålelig for dig.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 09-03-11 18:17

Og jeg er enig med troldepigen.

Kommentar
Fra : kec1904

Dato : 09-03-11 18:23

Takker jeg vil prøve det (: gode svar

Godkendelse af svar
Fra : kec1904

Dato : 09-03-11 18:23

Tak for svaret mulberry.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 09-03-11 18:57

Og lige en ting til. De tidspunkter hvor de er mest tilbøjelige til at skulle toilette sig, er lidt efter de har spist eller sovet, så der skal du måske være obs og hjælpe lidt med at guide dem hen på bakken.