/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Installering blev til drev D;
Fra : nomore
Vist : 460 gange
50 point
Dato : 28-02-11 19:15

sad lige og legede lidt med en gammel PRO,
og det gik jo ? udmærket = mange fejlmeldinger og nedlukninger
før og efter en opdatering hos MS.

Disken blev formateret til at PRO skulle ligge på C:? MEN
efter et par genstarter, var C: blevet til D: og med mange FEJL og mangler til følge'

Er det bare min DISK (SATA), der er mærkelig, har prøvet det før, og opgav
at bruge Acronis og andet, for at vende tilbage til en NY installering, da den ikke findes
= C:/ men blev til D:/ hvor der ikke var alle opdateringer osv.

Skal man virkeligt slette hele disken, for at få installeret den ski__ PRO
på et drev-nummer der hedder C:/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-02-11 19:35

Den første primære partition bliver som regel til C:
Laves der to primære partitioner vil den første være C: og den anden blive til D:
Men slettes den første C: og genoprettes bliver den måske til D:

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-02-11 19:37

Det kan være at du kan klare den med at gemme den D: (hidden) som kan laves med en ubuntu / parted magic / gparted / live CD
Og så lave en ny C:

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 28-02-11 19:55

Det (begyndte) med EN REN install på drev C:/
men efter et par opdateringer/ genstarter, ===
va det lige pludseligt?????????????
blevet til DREV D: Og her er vi igen = fatter ikke den genstand =
Da jeg under opretningen FORMATERDE det/
drev der var der før = C:/ og installerede = med D:/ til følge

Kan det passe at den virkelig tager den største partition og den MINDSTE som D:/

Det var efter et par opdateringer fra MS problemet kom = jeg så DREVET havde ændret sig

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 28-02-11 20:01

Lang tid siden jeg har været gennem turen med nye installeringer,
men ville (lige) prøve min gamle XP PRO.
Og den virker egentlig go? nok
men ikke på 2 Partitoner = så bliver C: lige pludseligt til D:/

Det er som den starter op med den største ´énhed´ og ellers laver noget
den ikke skal/ burde gøre = senere i forløbet.
Har prøvet at lave BOOT/ mbr om, men ikke om den vil godkende skidtet.
+

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-02-11 20:17

Slet den første partition
Hide den næste partition
opret en ny primær C:
installer XP

Eller (lidt besværligt)
flyt den gamle D:
Lav en ny extented med en logisk partition
flyt data over
slet gamle D
Lav en ny C:
Installer XP

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 50 point
Dato : 28-02-11 20:29

Jeg har ikke selv prøvet at et C: pludselig bliver til D: og jeg vil mener det er umuligt, da eller referrence er til C: og hvis drevbogstavet skifter til D: så skal alle referrence i registeringsdatabasen skrives om og hvis ikke det sker så kan computeren ikke køre.

Jeg vil mene der er sket en fejl under installationen som du ikke har lagt mærke til med det samme. Hvis du gerne vil ha' at drevbogstavet skal hedde C: så bliver du nød til og geninstallere Windows, med mindre du gerne vil prøve en lang og besværlig løsning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-02-11 20:40

Citat
så bliver C: lige pludseligt til D:/

Nu kunne det jo så være interessant at høre HVAD der så er på drev C

Hvis det er en EXTERN disk du prøver at "kalde" C medens den INTERNE C kører - så vil den jo blive til D

Hvis det er en INTERN ren harddisk du installerer på, vil der under alle omstændigheder være et drev C - du kan IKKE køre med en installation KUN med drev D...

Sagt med andre ord - du kan ikke køre med en maskine der KUN indeholder drev D

Kommentar
Fra : dk

Dato : 01-03-11 08:55

Har også prøvet det..........

Det viste sig det var intern kortlæser (sad på floppy kabel) som snuppede
drev c /e /f /g

under install af xp viser den godtnok c drevet men når færdig ses det tydeligt i
diskhåndtering hvad der er sket. og xp ligger på d drevet

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-03-11 19:41

Jeg tror at jeg ved hvad der er sket. Hvis jeg gætter rigtigt så er både drev C: og drev D: formateret som primære partitioner. Og det drev som BLEV til C: ligger sikkert rent fysisk som den første på disken. Løsningen er at den partition som skal være D: laves om til en extended partition. Dette kan man gøre med et program som for eksempel Gpated. Nu kunne det være rart at vide om du i forvejen havde en Windows installeret på maskinen, for jeg har selv været ude for at to Windowsinstallationer blev blandet sammen alene fordi at de kunne "se" hinaden. Hvis dette ikke er tilfældet så vil jeg anbefale at du sletter den gamle Windows og installere igen når du har lavet det der skal være D: som en extended partition.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-03-11 19:36

Citat
Eller (lidt besværligt)
flyt den gamle D:
Lav en ny extented med en logisk partition
flyt data over
slet gamle D
Lav en ny C:
Installer XP

MEGET besværligt = når jeg ikke kan det.

Citat
Nu kunne det jo så være interessant at høre HVAD der så er på drev C

Sjovt nok = MIT STYRESYSTEM

Citat
Jeg tror at jeg ved hvad der er sket.

Den er SLETTET og formateret ved install = FOMATERET C: og har brugt NFTS
og genoprettet ny partition C:
hvor jeg så installerede, men med masser af problemer til følge...

Idag prøvede jeg så igen = så virkede det sg_
Skal lige nævne at jeg brugte en anden disk (en clon af den anden)
men nu har jeg så fået en hel del mere at tænke på

Hvor i alverden kommer disse fra, og kan de slettes
de har navnet (INFCACHE.1) og aner ikke hvad de skal bruges til.

Ved ikke om dette giver nogen mening hos jer,?
De var der også forleden dag, der var det bare C = istedet for D:

http://www.gratisimage.dk/image-353C_4D6E8DBE.jpg
http://www.gratisimage.dk/image-AA71_4D6E8DBE.jpg
http://www.gratisimage.dk/image-1A3D_4D6E8DBE.jpg
---------------------------------------------------------------

Bortset fra >DET, tror jeg problemet kan skyldes at jeg bruger programmet
Comodo Time Machine og at jeg måske ikke har fået slettet den ordentligt.
Og derfor måske har lagt en beskyttelse eller andet _ ud.
Men den var stadig formateret osv. så kan ikke se den skulle volde problemer..?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-03-11 19:39

NB:
Tror det var efter jeg installere Framework 2 + 3,5, at problemet med C: >< D: opstod,
men kan ikke lige huske det.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 02-03-11 20:08

Lad os lige hurtigt slå det fast en gang for alle. Der er IKKE nogen programmer der skifter drevbogstav på dit rod-drev eller nogen af dine andre drev.

Hvorfor du har mapper der hedder D, C, G eller andre bogstaver kan jeg ikke forklare, men jeg ville forklare det med "Fejl 40" og starte forfra.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-11 20:28

Citat
var C: blevet til D:

Citat
Nu kunne det jo så være interessant at høre HVAD der så er på drev C

Sjovt nok = MIT STYRESYSTEM

Tager du pis på os....

Du startede med at ævle om at C: var blevet til D:

Nu siger du C: er C:

Hvad fanden er så ploblemet ud over

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-03-11 21:35

Jeg har som DK også været ude for det et par gange.
Derfor er jeg lidt omhyggelig (omstændtlig) når jeg formaterer til at installere på C:

Hvis jeg absolut skal bruge et D: drev før installation af styresystem på C: - gør jeg følgende.

Opretter en primær partition som så er C:
Opretter en primær eller extented partition som bliver D:
Nu lader jeg enten styresystemet formatere eller lader mit backup system (Acronis) smide C: ud og lægge en ny C: ind med styresystem drivere og det hele. Det tager en god times tid.
Det gælder for Win 2000 /XP / Vista / 7 / ubuntu Linux.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-03-11 21:40

Ps. Når du formaterer kommer du ikke ud i MasterBootRecord.....................som jo også kan lave lidt rod.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 02-03-11 21:49

Jeg kan ikke forstå I gør det til et så stort problem, det er jo blevet en del lettere ved installation af Vista og 7 og lave partitioner. Men det er jo bare og lave to partitioner hvis man vil have et C: drev og D: drev, den partition man så installere på windows på bliver til C: og det vil ALDRIG blive ændret til D: når man installere et program eller ændre på størrelse af C: drevets partition, ALDRIG det kakn ikek lade sig gøre uden at computeren så bare ikke fungere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-03-11 22:23

Det er muligt du har ret webnoob - men virkeligheden på mine computere har altså været en anden.

Årsagen til at lave/bruge D: drevet inden installation er at backup image skal lægges på den partition inden installation.
Alle computere er jo desværre ikke lige gode til at hente fra net eller USB

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-03-11 19:05

Nu har vi hørt hvad der ligger på C: drevet. Men hvad ligger der på D:? Ligger der også et styresystem der? Jeg har selv været ude for at to forskellige Windows blev mikset sammen hvor den ene booter på C: og den anden på D:. Det blev et frygteligt rod. Jeg har både været ude for det med to gange Windows XP og en Windows XP og en Windows 98. Lad styresystemet ligge på en primær partition og den anden ligge på en extended. Skal du have flere styresystemer på samme disk skal du have en fornuftig boot-manager som kan lukke af for partitionen(erne) med den eller de styresystemer som ikke startes. Så er man på den sikre side. Jeg har selv brugt OSL2000 til dette formål i flere år, og den fungere fint sammen med div Windows- og Linuxversioner.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 04-03-11 19:07

Citat
Du startede med at ævle om at C: var blevet til D:

Og det blev DET = men fuck da endelig dig
hvis du ikke kan brokke dig over andet
Selvfølgelig starter det op på C:/ men ser jeg nærmere efter, blev det til D:/
Citat
Hvad fanden er så ploblemet ud over

DIG...

Citat
Det viste sig det var intern kortlæser (sad på floppy kabel) som snuppede
drev c /e /f /g

OK: tror jeg fandt problemet, samme system på 2 diske?
Efter en geninstallering på KUN den ene disk sat til bundkortet, virker det.

Citat
windows på bliver til C: og det vil ALDRIG blive ændret til D:

Citat
Det er muligt du har ret webnoob - men virkeligheden på mine computere har altså været en anden.

Melder mig i køen over mærkelige install´s..

Citat
det vil ALDRIG blive ændret til D: når man installere et program

Ok, men på min pc, røg det på det forkerte drev, og jeg vil ikke
til at bevise det, da det tager for lang tid.

Takker for gode råd og refi´s små kommentarer, som vanligt.

Godkendelse af svar
Fra : nomore

Dato : 04-03-11 19:10

Citat
C: og hvis drevbogstavet skifter til D: så skal alle referrence i registeringsdatabasen skrives om og hvis ikke det sker så kan computeren ikke køre.

Jeg vil mene der er sket en fejl under installationen som du ikke har lagt mærke til med det samme.

Kommer jeg ud for det en anden gang, tager jeg et par print-screen´s af det.
Men den var altså også fuld af fejl og mangler, så?

Og denne til refi, selvtak

Kommentar
Fra : Eyvind