/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Slette dubletter Pcasa
Fra : lham
Vist : 5735 gange
100 point
Dato : 28-02-11 13:28

Picasa ver 3 / mig har selv på ukendt vis har forårsaget at den har kopieret et utal mapper en masse gange i Picasa.
Istedet for at skulle ind og slette dubletmapper er der så en funktion hvor jeg kan slette alle dubletter i hele databasen ( biblioteket ) Dog vil jeg gerne kumne udelade "spesialmapper " feks star rated collager og andre

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-02-11 16:54

Du kan få Picasa til at vise dine dublet filer:

Vælg værktøjer - eksperimenterende og vis dublet filer.

Så kan du slette derfra.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-02-11 17:09

Bliver du i tvivl om, hvilken mappe du sletter billedet fra- så højreklik og vælg find på disk. Så kommer du frem til den mappe som billedet ligger i.

Efterhånden finder du dit eget system og rækkefølge.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 01-03-11 09:17

smuller 54
Når jeg har "vis alle" står der 1245 billeder vælger jeg så "visdubletter " kommer der godtnok andre billeder på skærmen og der står stadig 1245 billeder, men ikke noget om de viste på skærmen faktisk er dublettter, så dem tør jeg da ikke slette og forøvrigt ser det ud til jeg kun kan slette en mappe ad gangen så det er der jo ikke meget automatik ved ( tidsbesparelse ), men det med tvivlen om der vises dubletter eller ej er det værste .

Kan du hjælpe mig videre ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-03-11 17:33

uhm, det forstår jeg ikke lige.

Jeg vender tilbage når jeg har lavet nogle tjek i mine egne billeder.

Det sidste omkring tidbesparende tænkte jeg det samme, da jeg prøvede funktionen af.

Men jeg kan ikke umiddelbart i bogen( fra libris) se at der er andre muligheder.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-03-11 17:38

Tænker at Picasa fortæller dig hvor der er dubletter- under hver mappe- vil du se om billedet fremkommer flere gange. Samtidig kan du ved højreklik se hvor dubletterne er placert.
Der hvor billedet kun fremkommer een gang- skal du jo ikke slette.

Når du har to ens billeder eks. - kan du vælge at slette det ene- fra den mappe, som du selv vælger at slette fra.
Men bestemt ikke nogen tidsbesparende funktion.

Men som sagt arbejder videre med det- men det bliver ikke idag.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-03-11 17:07

Jamen det er sådan som jeg har skrevet. Du skal kun slette der hvor billederne fremkommer flere gange i funktionen dubletter- spørg mig ikke hvorfor.

Du sletter billedet- så sletter du det også fra din disk (incl. i det program,som du evt. downloader fra)

Hvis du derimod vælger en hel mappe har du funktionen fjern fra picasa- og det eksisterer stadig på din disk .

Jeg har tjekket ved at slette og derefter åbne mit program der fulgte med cameraet. For at se at det sker, er man nødt til at lukke det program og åbne det igen- hvis du har begge programmer åbent og hopper frem og tilbage- vil det se ud som om det du har slettet stadig er der.

Det eneste du kan gøre hvis vi ikke taler om hele mapper, som altså kan fjernes fra picasa uden der sker noget ved originalen- er at du først tager en sikkerhedskopi- enten flytter den til en ekstern harddisk eller brænder på en skive.

Så umiddelbart kan jeg ikke se du får helt den løsning du gerne vil have, men jeg kan ikke finde andre i programmet end det jeg har skrevet.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-03-11 17:16

Grunden til vi får flere af samme billede er hvis vi kalder det noget andet efterfølgende eller bruger dem i collager og nye album. Så ligger billederne stadig i den oprindelige mappe.

Du kan se det når du begynder at redigere et billede eller kalde det noget andet, så vil der fremkomme en lille bjælke, som skriver sikkerhedskopi eller sådan noget og så arbejder den.

Hvis du vil vide hvordan du tager sikkerhedskopi kan du se under værktøjer og sikkerhedskopier billeder

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-03-11 17:23

googlede lige - for at se om der var andre muligheder, vi behøver jo ikke opfinde den dybe tallerken

det står det samme.

http://www.google.com/support/forum/p/Picasa/thread?tid=57b1b1c7b265f9ea&hl=en

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-03-11 17:26
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-03-11 17:30
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-03-11 17:40

En anden grund til man kan få dubletter er - hvis du loader direkte i picasa og ikke får hakket af i undlad dubletter- og samtidig ikke har slettet i cameraet fra forrrige optagelse.

se her :

http://www.erling-simonsen.dk/picasa05.htm

Så nu vil jeg ikke komme med mere

Kommentar
Fra : lham

Dato : 05-03-11 06:23

Smuller54
Tak for dine indlæg.
Forstår jeg det rigtigt at såfremt jeg kan se flere mapper med samme indhold kan jeg roligt slette hele kopimapper så længe der bare er en mappe tilbage uden mappen incl alle billeder i den fjernes fra mine "Mine Billeder" mappen i stifinder ?

Mærkeligt hvorfor sletning af enkeltkopibilleder så vidt jeg kan læse din tekst tager alle kopier og originalen i "Mine billeder" med sig i papirkurven-måske har jeg misforstået dig der.

Mit oprindelige ønske om at få slettet alle kopier i hele Picasas "database" kan åben ikke lade sig gøre

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 100 point
Dato : 05-03-11 13:38

ja, du kan fjerne mappen via fjern fra Picasa (højreklik)

Ved enkeltbilleder:
Du kan fjerne dubletter, hvor du kan se de optræder eks. 2 gange. Ved at højreklik, kan du via find på disk- se hvor det befinder sig og vælge at slette det billede fra den mappe du ønsker.

Du skal som det sidste være obs på, at når du downloader billeder fra cameraet at du får slettet det der er i cameraet, så du ikke næste gang tager alle billeder med igen- eller vælg at den kun skal downloade nye billeder og ikke dubletter. Det kan være en af årsagerne til du har mange liggende.

Tættere kan jeg ikke komme en løsning.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 05-03-11 14:52

Tak for svaret smuller54.-og din store indsats.
Jeg har hver gang sat fluben ved medtag ikke dubletter eller startet med ryd alle og så vippet dem af jeg ville have over fra cameraet

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-03-11 14:58

selv tak

Det kan godt betale sig at købe bogen Picasa 3- der er mange gode løsninger og muligheder- selvom det ikke lige løste dit problem lige nu.