/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hofter og albuer
Fra : mapse
Vist : 1079 gange
100 point
Dato : 28-02-11 10:47

Hejsa

Der er super mange herinde, der ved en hel masse om hunde, og nu skal jeg lige høre - en hunhund der har AA hofter og 0/0 på albuer, som bliver parret med en hanhund, der har HD A-B
AA 0-1
Vil det være nogle ok hvalpe der kommer ud af det. Alt afkom fra hanhunden har indtil nu åbenbart været aa og 00.

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 28-02-11 10:51

Det vil efter min vurdering være ok. Jeg ville dog være bekymret for den 1'er som hannen har på albuen, HVIS ikke det var fordi hans afkom er fri. Det lyder ikke som om hans 1'er er arvelig, den kan jo være opstået pga en skade.
Hvor mange er fotograferet efter ham?

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 28-02-11 10:58

Det er ejeren af hunhunden, som ellers gør et monster stort arbejde ud af at finde ud af at hundene skal være fri for dit og dat og alt muligt :) . Hun har fortalt, at hun har valgt ham, fordi hun har researchet på hans afkom og de har været finere i resultat end mange andre, hvor både mor og far er 00. Jeg ved ikke hvor mange det er hun har undersøgt. Men hun virker meget seriøs synes jeg.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 28-02-11 11:00

HD og AA kan hoppe generationer over, så du skal nok længere ud end kun han og tæve. Desuden er det værd at undersøge hvor belastet netop din race er af HD og AA. Men umiddelbart lyder det ikke tosset med hensyn til HD/AA, så er der bare alle de andre ting som kan være arvelig så som temperament, allergi osv. Men det ved du helt sikkert mere om end mig omkring din race.

Og husk på, HD og AA kan ikke forudsiges, desværre. Flotte sunde linier kan også pludselig vise svær HD el. AA.

Accepteret svar
Fra : maleneoredsen

Modtaget 110 point
Dato : 28-02-11 11:12

Her kan du læse mere omkring sundhed for labrador: http://www.labrador-retriever.dk/support

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 28-02-11 11:24

Hej mapse.

Jeg forstår at at du vil have en hvalp, som du selv skriver virker opdrætteren meget seriøs og hvis du har tiltro til hende (at du evt. ville lade dine børn være hos hende et par dage), så ville jeg ikke være bange for at købe der. Man kan aldrig være helt sikker, men det ser ud til at hun gør alt hvad hun kan for at få sunde og raske hunde.
Hvad er det for en race?
god fornøjelse og held og lykke med den.

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 28-02-11 11:28

Hej Kim. Jeg ville lade mine børn være hos hende i 14 dage :) Jeg er virkelig overbevist om at hun er seriøs - jeg skulle bare lige ha' en second opinion på det. JEg er helt sikker på at hun gør sit arbejde rigtig rigtig godt. :)

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 28-02-11 11:37

Hej mapse.
Så ville jeg ikke vire i tvivl, for forholdet mellem opdrætter og hvalpekøber betyder rigtig meget.
Du svarrede ikke på hvad det er for en hund.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 28-02-11 12:02

Beklager, men jeg misforstå vist dit spørgsmål. Jeg troede at det var dig, som ventede hvalpe. Jeg ville helt sikkert være tryg nok ved at købe en hvalp ud fra det, som du fortæller her.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 28-02-11 14:38

Det er fantastisk at du ikke nævner hvilken race der er tale om. Feks. har dansk kennelklub en
omfattende statestik over schæferhunde mht. hd.

Godkendelse af svar
Fra : mapse

Dato : 28-02-11 14:44

Tak for svaret maleneoredsen.
Det er ikke fordi det skulle være hemmeligt hvad det var for en race - en labrador og tilfældigt var det det du sendte et link til.

Tusind tak for hjælpen til alle :)

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 28-02-11 14:58

Jeg tog det lidt som en selvfølge, på grund af den brune lab på dit billede
Jeg har selv opdrættet labber i over 20 år, så spørgsmålet virkede bekendt