/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Forskellig SSID på samme netværk
Fra : ccc19155
Vist : 1393 gange
100 point
Dato : 28-02-11 09:13

Jeg har følgende opsætning: modem/router (300 mbps) fra yousee uden externe antenne (ssid xxx), herpå kobles et accespoint (105 mbps) med antenne ud af vinduet mod værkstedet (ssid xxx1) endelig en trådløs repeater (54 mbps) (ssid xxx2)
Når jeg læser skal alle enheder have samme ssid navn, men min opsætning virker, og hertil kommer at jeg nu kan vælge hvilken enhed jeg vil koble på - det kan jeg ikke med samme ssid.

Hvad er nu det rigtige, hvad giver bedste hastighed og færrest konflikter?

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 28-02-11 09:21

prøv at hente programmet: inSSIder
det fortæller en del om dit netværk
http://newz.dk/forum/software-of-the-day/inssider-loes-problemer-med-dit-traadloese-netvaerk-88874

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-02-11 10:10

Mit netværk ser sådan ud:

modem....wireless router navn1....switch....wireless router navn2 (koblet på navn1 som switch) ...
------------wireless router navn1....wireless router navn3 eget netværk (koblet på upload )

Alle tre kører med automatisk kanal.
Navn1 og navn2 er et stort netværk og navn1 kører DHCP.
Alle tre kan "ses" og tilsluttes fra et sted.

Navn1 er en D-Link 655 n
navn2 er en D-Link 624 g
Navn3 er en Hawking 54g som rækker ud til ca. 50 mtr. via antenne og een murstensvæg.

Ved ændring på opstillinger skal du regne med computere og routeres hukommelse som måske holder lidt tid inden der accepteres nye indstillinger.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 28-02-11 12:05

Du kan godt bruge flere SSID som du gør nu, ingen problemer i det. Hvis du har fortalt din PC, at den gerne må bruge disse 3 enheder, så vil den normalt koble sig op til den enhed med det stærkeste signal, hvis du ikke bryder ind og tvangsstyre den.
Det samme automatiske valg mellem netværker kan du nemmere opnå, ved brug af samme SSID på alle enheder. Den externe AP kan så stilles til en anden kanal; og alligevel vil den vælge det netværk der råber højest i dit område.
Med hensyn til repeateren, så skal den som repeater, blotfølge slavisk det som din hovedrouter diktere. Hermed vil repeateren blot vidresende de informationer som måtte være begge veje!

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-02-11 16:09

Det er fuldstændig under ordnet om du bruger de samme SSID'er eller ej. Det letteste er selvfølgelig og bruge den samme opsætning på alle sine AP'er så kan ikke skal logge på dem alle sammen første gang. Jeg har 4 AP'er, alle sammen er den samme model og jeg har "kopieret" konfigurationen fra den ene til de andre, har man så logget på den ene en gang har man logget på dem alle.

Men som sagt er det lige meget.

Godkendelse af svar
Fra : ccc19155

Dato : 28-02-11 16:57

Tak for svaret severino.