/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Atv 90 cc
Fra : Maxbrask
Vist : 1537 gange
220 point
Dato : 19-02-11 13:37

Hey Kandu =)

Min søn har haft denne gode atv han har ligget og kørt rundt på. Han fik den på sin fødselsdag for 3 år siden og nu er den gået i stykker. Da jeg ikke er den skarpeste til atv/crosser tænke jeg om i kunne hjælpe. Det var sådan den havde manglet strøm inden han skulle kører, så jeg koblede hurtigt bil batteriet til for at få den startet. Den startede så og så slukkede jeg den selv. Da han så selv skulle tænde den med crosserens eget batteri kunne den ikke. Mener faktisk at tænd knappen virkede men startmotoren stod bare og drejede. Jeg prøvede så med bilbatteriet igen men uden held. Nu giver crosser ikke lyd når jeg trykker på tænd knappen. Men hvis jeg sætter startkabler på strømrelæet og stellet så kommer der lyd fra starteren men tænder ikke. :(

Som sagt er jeg ikke den skarpeste så hvis i har nogle forslag så forklar mig venligst detaljeret om hvordan jeg finder ud af det er den ting der er defekt. :)

Mads

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 220 point
Dato : 19-02-11 15:04

For at stille de rigtige spøgsmål, skal man vide hvad man skal spørge om....

1. En motor skal have benzin og luft (Ilt) og gnist og komprimation for at starte.
2. Der skal laves en gnist hvergang stemplet har fået brændsto ind i forbærndingskammer, Gnist kræver strøm på batteriet.... (med mindre der er en svinghjulsspole til at lave tænding)
3. motoren startes ved at en EL-motor trækker et tandhjul ind til et tandhjul på motoren - Inden EL-motor skal begynde at dreje rund.

- Hvis du har en lyd af en Elmotor mand mange omdrejninger og selvmotoren ikke tvinges med rund - er der fejl på starter (EL-motor).
- Hvis starter kan tvinge motoren rundt uden denne starter, mangler motoren betingelser for at kunne starte. (Benzin, Luft, eller Gnist på tænderør)

Nu skal du finde ud af hvilken af ovenstående dele der mangler, siden din motor ikke starter...

vh Benjamin

Kommentar
Fra : Maxbrask

Dato : 19-02-11 22:17

Sorry for sent svar, men den får både luft, der er knist fra tændrøret og den stinker af benzin ud af udstødningen hver gang jeg prøver at trække rundt. Har også tjekket at motoren trækker med rundt når den prøver at starte. Nogle af mine venner sagde det muligvis kunne være CDI'en? Hvordan finder jeg ud af om det er den der er gået

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-02-11 22:27

Når den stinker af Benzin er det fordi den er "druknet"....

Så skal den have fuldt gas, uden choker, under startforsøg så den lufter ud over stemplet.

Rens tænderør for skidt skidt evt med tykluft og hvis du har trykluft kan du lige forbrændingskammer (blæs ned i tænderørshullet).

Ofte drukner en motor hvis man lukker for meget for luften (for meget choker).

vh Ben

Kommentar
Fra : Maxbrask

Dato : 19-02-11 22:49

Hm lyder intressant, prøver jeg imorgen :). Det vil sønnen værdsætte ihvertfald ;). Hvad er der så med sådan en CDI, kan den været grunden til den ikke starter?

Tak for hurtig svar

Godkendelse af svar
Fra : Maxbrask

Dato : 19-02-11 22:50

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-02-11 22:51

Det tror jeg ikke, når der er Gnist....

Vh Ben

Kommentar
Fra : Maxbrask

Dato : 19-02-11 23:35

Ok tusindtak prøver imorgen :)

Kommentar
Fra : Maxbrask

Dato : 23-02-11 14:33

Virkede ikke :/

har også lige fundet ud af der ikke kommer knist mere til tændrøeret

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-02-11 18:19

Så kan det godt være din CDI der er stået af....

Men du skal finde ud af om der er spænding til dine tændsploer.

Gnisten fremkommer (skal fremkomme) lige i det øjeblik for spændingen til tændspolen afbrydes......

vh Ben