/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
spandpumpe
Fra : karsten62
Vist : 1430 gange
100 point
Dato : 18-02-11 06:29

Hej.
Har købt en spandpumpe aqua-pro 600 til mit 350 l akvarie.
men når pumpen kører lyder det som om der er åbnet for vandhanen er det normalt, motoren kan man ikke høre

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-02-11 07:36

Det er luft i pumpehuset.
Løft, vip og ryst, når den så begynder at pumpe vil pumpen og udløbet sprutte lidt op til 10 minutter.

Og et tip: Del vattet i to dele, når der så skal renses op fjerner Du kun den tilstoppede del, og bruger den noget renere del som bund, og så en tot ny oveni.
Derved bevares den bakterieflora der er vigtig for vandets rensning

Kommentar
Fra : karsten62

Dato : 18-02-11 08:11

pumpen kører godt nok og der er også fint tryk på vandet der kommer ud, men der er bare den lyd ligesom en vandhane der render ( højt )

Kommentar
Fra : karsten62

Dato : 18-02-11 11:01

har prøvet at Løft, vip og ryst den men det hjalp ikke

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 18-02-11 11:47

Er det i spanden, det larmer, så er der luft i den, eller den er slidt.
Det kan også være noget der stopper udløbet i akvariet, og får pumpen
til at larme ekstra meget.
Er det i akvariet, så er det fordi vandstrålen ikke er dækket af vand.

Den bedste måde at undgå luft i pumpen, er at tømme den,
lad vandet løbe fra akvariet og ned og igennem pumpen og op til akvariet igen
altså sug vandet ind gennem udløbs-slangen (ikke indløb) og start pumpen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-02-11 12:25

Spandpumper larmer en lille smule.

Men du skal selvfølgelig sørge for, at rørstudsen der sender vandet fra pumpen tilbage i akvariet er under vandlinien.
Ellers lyder det jo sådan som du beskriver det.

Hvis det er i selve pumpen det lyder som en vandhane, så er der luft i den.

Når man monterer pumpen eller når man har renset den, skal man sørge for den er fyldt så meget med vand som muligt før man kobler den til.
og alligevel kan der gå noget tid før den smule luft det ikke kan undgås kommer deri, er forsvundet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-02-11 12:27

Før øvrigt, hvis ikke jeg husker helt galt, så larmer de der Aqua-pro en smule mere end en Fluval, som jeg har nu..jeg mener nemlig at huske det var en Aquapro jeg havde tidligere..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-02-11 13:50

Citat
at rørstudsen der sender vandet fra pumpen tilbage i akvariet er under vandlinien.

Lidt af en religion, er der fuld knald på kan vandplanterne ikke lide den megen bevægelse.
Jeg foretrak at have en stump rør med små huller en anelse over overfladen så der kom luft ned sammen mad vandstrålerne, det giver et "gardin" af luft som nogle af fiskene elsker at lege i, især guppyerne.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 18-02-11 14:07

Citat
så der kom luft ned sammen mad vandstrålerne, det giver et "gardin" af luft

Den brugte jeg også, og det lød også rart, som et lille springvand i stuen.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 18-02-11 19:38

Kom lige til at tænke på, om din pumpe har et hul med ventil? (udluftning)
så skal du lukke op for det, indtil der kommer vand ud.

Kommentar
Fra : karsten62

Dato : 18-02-11 20:58

Lyden kommer nede fra spanden Nej der sidder ingen udluftning på, men der er et mærke indvendig hvor der skal fyldes vand op til, kan se at når jeg slukker pumpen kommer der luft i slanger nede fra pumpen, det skulle det vel ikke da det gerne skulle været vandtæt ( det er det også ) men den må jo trække luft ind siden det kan komme i slangen

Accepteret svar
Fra : nomore

Modtaget 100 point
Dato : 18-02-11 21:28

Sidste forsøg

=

Sæt den igang = uden filter og andet, der gemmer sig ALTSÅ noget luft
Og ikke ligge for meget? filter i af gangen (WATT69) men prøv dig frem.
Uden filter, kan du SE bobler og andet der larmer/ støjer,
tror jeg du har sat det forkert op, fra første forsøg = men ved det ikke...
Men den burde ikke lave NOGET som helst (støj) uden filter (kun summen fra motor)
Har du snegle, kan de også tilstoppe pumpen = uden du ved det,

Skal lige se om jeg har noget om en pumpe, så lægger jeg lige et link
tror det ikke? men man kan jo ikke vide...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-02-11 15:20

Sluk pumpen, løft slangerne op af akvariet og hæld vand ned i dem og prøv at starte igen

Godkendelse af svar
Fra : karsten62

Dato : 20-02-11 06:19

Tak for svaret nomore.
Ved ikke hvor fejlen lå, men startet helt forfra med at sætte filter i, så kørte det