/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Kan en kobberring repareres?
Fra : FrejaFlop
Vist : 1109 gange
20 point
Dato : 16-02-11 20:00

Hej - jeg har en kobberfingerring som Guldsmeden sagde ikke kunne repareres (den er knækket der hvor metallet er tyndest på ringen).

Kan det virkelig være rigtigt? Hvem ved hvad.....?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-02-11 20:13

I mine unge dage havde vi metalsløjd i skolen, der kunne vi slaglodde kobber (ved høj varme fra en gasbrænder, og lodningen var ligeså stærk som selve metallet), men det er jo svært at sige, om din guldsmed ikke kender til slaglodning, mener det af en eller anden grund ikke kan lade sig gøre, at det bliver helt urimeligt dyrt eller....

Jeg ville tage en snak til med guldsmeden, og hvis ikke det hjælper med en anden!

Accepteret svar
Fra : EiHaBr

Modtaget 30 point
Dato : 16-02-11 20:43

Find en rigtig gammel guldsmed der har erfaring i gamle reparationer om du kan. Lige en hurtig ide.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-11 21:00

Der findes specielt loddemiddel til at lodde kobberkølerør. Det må kunne bruges til din ring.
http://www.hvl.dk/pr.asp?func=show&pr=88

På et tidspunkt havde jeg en stang med flus omkring, til at lodde kobberør, men desværre kan jeg ikke finde den.

En rigtig kølemontør har sikkert sådan en stang liggende til at lodde bobberrør.

Kommentar
Fra : FrejaFlop

Dato : 16-02-11 21:51

tak for de gode råd. Pudsigt nok har jeg selv tænkt på at få en "second opinion" da jeg synes det var mærkeligt at de afslog af reparere. Hun sagde at man ikke kunne lodde kobber - det var årsagen til at de ikke kunne reparere den. men nu vil jeg prøve igen - som I siger - så må de da være muligt. Når man kan lave en ring kan man jo også reparere den (den er ikke gået i stykker på et særlig svært sted).

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-02-11 22:18

Hvis en kobberring er tyndslidt på et sted eller metaltræt, skal den ikke bare loddes. Der skal udglødning og "smedning" til også. Det er ikke svært med ren kobber, men kræver en lidt anden teknik end med sølv og guld legeringer.
Find en ordentlig håndværker som kan kunsten.

Mange såkaldtte guldsmede er rene salgssteder , uden personale med faglig indsigt eller håndværksmæssig kompetance.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 16-02-11 22:29

det din guldsmed mener,.. er at den kan ikke repareres så det ikke kan ses,...
kobber, kan som det nævnes,..
1) loddes med loddetin,..
dvs. lodningen / 'samlingen' får farve som tin (Grå)

2) slagloddes,. eller sølvslagloddes,...
dvs. lodningen / 'samlingen' får farve som messing (gul / guld)

den kan altså godt repareres,.. men det kan tydeligt ses, da samlingen får en anden farve.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-02-11 22:36

Altså, hvis din guldsmed siger man ikke kan lodde kobber, er det ikke værd at snakke med hende igen, noget af det man lodder mest er kobberledninger. Det er så en tinlodning, som er ret synlig (blank sølvlignende lodning med tin), men nem at lave.

Slaglodning (som det hed fordi man kunne slå på på de stykker man havde samlet uden at det gik i stykker, det var sådan vi testede vores lodninger), hedder vist i dag hårdlodning, og er næsten usynligt, fordi man bruger en kobber/fosfor lodning.

Så måske skal du prøve at finde en guldsmed i pensionsalderen, han (og dengang var det en han) er sikkert en ringenes herre, og kan fixe din ring, på den ene eller anden måde.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-02-11 00:04

Du bør prøve om du kan finde frem til en guldsmed, som har eget værksted, og ikke nødvendigvis en butik.
Du har sandsynligvis henvendt dig i en guldsmedeforretning, og det er ikke dem allesammen der har deres egen guldsmed siddende ude bagved, istedet sender de reparationer "ud af huset".
Dem der er uddannet til at ekspedere i en guldsmedeforretning må gerne kalde sig guldsmede, men de må ikke kalde sig guldsmedemester, og det er sådan en du skal have fat i.

Nogle guldsmede har desværre en uvane med, at afvise besværlige opgaver som værende umulige.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 17-02-11 04:30

Hej Freja.
Du har fået mange fine besvarelser i dit spørgsmål - nu har jeg været blikkenslager og rørsmed i hele mit liv, og som de fleste også siger: selvfølgelig kan man lodde kobber.
Det kan loddes med op til mange forskellige metoder - tinloddes - sølvloddes - slagloddes - for at nævne nogle af de almindelige.
I mine unge dage lavede vi nogle kobberkrus på Teknisk Skole - de blev hamret tynde der hvor de skulle loddes og så klippet op i nogle ganske små skrå snit, sådan at de kunne samles med en lille lap på hver side af hinanden - på den måde blev materialet samme tykkelse som hele vejen rundt selvom det blev lagt nogle millimeter over hinanden, den samling loddede vi med flusmiddel og en tynd sølvtråd (som det blev kaldt) bagefter når kruset blev poleret med voks på en pudseskive, så kunne man ikke få øje på hvor samlingen lå henne. Det havde præcis samme farve som det polerede kobber.
Du skal bare have fat i en RIGTIG guld- og sølvsmed så kan han både nemt og hurtigt lave den ring for dig.
Held og lykke med det
mvh
Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : FrejaFlop

Dato : 26-02-11 07:56

Tak for svaret EiHaBr.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 26-02-11 12:53

Ja velbekom.
Det kan så være svært at finde, men jeg kan se, at flere mener det samme, med en længere forklaring, og det er jo fint dejligt.