/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvad skal være yderst på kablet?
Fra : o.v.n.
Vist : 593 gange
100 point
Dato : 13-02-11 18:59

Hvad er bedst: CD drev eller harddisk er yderst på IDE kabel?
Hvis kablet ikke er lang nok til det optimale, kan den anden enhed så være yderst?

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 110 point
Dato : 13-02-11 19:02

Hvis du har sat jumper til "CS" (Cable select) er det lige meget hvilken enhed derer yderest på kablet.

Vh Ben

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-11 19:05

Moderne harddiske og CD / DVD drev er som regel ligeglade.
Men ellers MAster harddisk yderst og SLave CD/DVD drev som næste.

Ved CableSelect bør harddisk måske også være yderst, selvom CD/DVD godt kan stå til første boot.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-11 19:10

Ved 2 CD/DVD hvor den ene fungerer som brænder, bør de sidde på hver sit IDE kabel for hurtigste overførsel.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 13-02-11 19:15

Går ud fra vi snakker ATA, det er fuldstændig ligegyldigt hvor hvad sidder på IDE-kablet, bare dine jumpere sidder rigtigt.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-11 22:43

Tak for svaret Benjamin.Hansen. lige hvad jeg skulle bruge

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-02-11 23:10

Det virker uanset hvor du sætter enhederne, bare jumpere er sat rigtigt.

Men hastigheden kan påvirkes. Du skal helst ikke have harddisk og cd/dvd drev på samme kabel.
Cd har normalt lavere overførselshatighed og bundkortet indstiller sig efte den langsomste på kablet, så den hurtiger overførselshastighed på harddisken ikke kan udnyttes.