/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Våbentilladelse
Fra : nomore
Vist : 4572 gange
100 point
Dato : 12-02-11 21:08

Hvad dækker kategorien blankvåben tilladelse egentlig over?

Jeg ved den gælder for store knive og samlinger af samme.
Og mener man skal have den for at have en gammel? forlader hængende på væggen,
selv om den/ disse ikke virker, og vist nok også til
visse typer af luft gevær? i samlingen.

Men giver den ret til at købe glatvåben = rifler/ haglgevær uden riffelgang, eller hvad.
Og hvad med amunition til samme.

Mener at huske, at man ikke skulle være andet end 18 og muligvis med ren attest,
for at kunne købe en glatløbet riffel/ hagl, ganske vist for mange år siden.

Men ville gerne lige hva opfrisket mine gamleminder/ skrøner.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 12-02-11 21:25

For at have et skydevåben hængende på vægen duer en blankvåbentilladelse ikke!
Her skal du have en samlertilladelse fra politiet, og våbnet skal neutraliseres - dvs. at det ikke funktionerer!
MV2

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 12-02-11 21:31

OK: så må der så være lavet nye regler IGEN
for jeg var hos Politiét og fik til begge (søgte om det) dele? for flere år siden - i en og samme.
Går jeg da ud fra, da den skal bruges til en samling af våben.

Men hvad med køb af våben uden riffelgang?

Kommentar
Fra : cjuul

Dato : 12-02-11 21:38
Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 12-02-11 22:46

Når du får din tilladelse, så kan du på bagsiden læse, hvad det helt nøjagtigt er, den giver tilladelse til (Samling af skarpe våben eller stikvåben, hvis klinge overstiger 12 cm). Tilladelsen beskriver også forhold omkring opbevaring og transport (skrappe regler), ligesom der nævnes en lang række knive og andre våbentyper, som IKKE er omfattet af tilladelsen (f. eks. springknive, kasteknive og kastestjerner).
Og JA, hvis du f. eks. køber et sværd i Tyskland, eller et andet våben, der er omfattet af tilladelsen, så gælder tilladelsen til hjemtransporten, da det drejer sig om transport i forbindelse med køb

http://www.eksperten.dk/spm/550514

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 12-02-11 22:46

Prøv og kig her :
http://www.politi.dk/da/borgerservice/tilladelser/vaabentilladelse/
Har den, eller er der flere?

Citat
Våbensamlinger
Politiet udsteder tilladelse til erhvervelse og besiddelse af våben til våbensamlinger og samlinger af aftagelige magasiner. Tilladelsen omfatter ikke ammunition.

Denne har jeg også:
Men ikke
Citat
samlinger af aftagelige magasiner. Tilladelsen omfatter ikke ammunition

MEN:
kan ikke lige fatte denne

Citat
Du må kun besidde riflede våben, hvis du har gyldigt jagttegn.

Når der ikke er riffelgang i løbet?

Eller har jeg spurgt fiorkert = riffelgang = ikke en riffel, men med det jeg mener riffelgang
i selve gevær løbet.???
Noget der får projectilet til at dreje rundt ved en affyring af en kugle.
Kan ikke lige finde noget uden samme, men selvfølgelig uden.

http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://farm4.static.flickr.com/3162/2426970221_4df247e3c2.jpg&imgrefurl=http://flickr.com/photos/18238566%40N00/2426970221&usg=__sSASYmZbnC1WRlSj807XyF5db-g=&h=375&w=500&sz=175&hl=da&start=0&sig2=CCZo6bDO0E2La0LyRBc6pg&zoom=1&tbnid=HIztPqsGKkFx9M:&tbnh=141&tbnw=163&ei=vgFXTf2eKMvwsgafj6CxDQ&prev=/images%3Fq%3Driffelgang%26um%3D1%26hl%3Dda%26sa%3DN%26biw%3D996%26bih%3D569%26tbs%3Disch:10%2C256&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=114&vpy=120&dur=1485&hovh=194&hovw=259&tx=146&ty=144&oei=vgFXTf2eKMvwsgafj6CxDQ&page=1&ndsp=14&ved=1t:429,r:9,s:0&biw=996&bih=569

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-02-11 00:25

Der er forskel på våbentilladelse og blankvåbentilladelse

Blankvåbentilladelsen er til knive

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-02-11 08:27

http://arms-gallery.dk/side3011-V%C3%A5benlov.html

http://www.politi.dk/da/borgerservice/tilladelser/vaabentilladelse/

Våbensamlinger
Politiet udsteder tilladelse til erhvervelse og besiddelse af våben til våbensamlinger og samlinger af aftagelige magasiner. Tilladelsen omfatter ikke ammunition.
Der gælder særlige regler for udstedelse af tilladelse til at erhverve og besidde skydevåben til våbensamling.

Samleren skal føre en ajourført liste indeholdende oplysninger om skydevåbnene i samlingen

Du skal aflevere din ansøgning til det lokale politi, hvor du bor.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-02-11 08:32

Blankvåben til samling og dekoration, kræver en blankvåben-tilladelse, denne er gratis og søges gebyrfrit hos politiet (Både tilladelse og billedlegitimation skal medbringes eller indsendes i skarp kopi, ved hvert køb).

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-02-11 08:39

http://www.sortkrudt.dk/lovgivni.htm
Kom lige forbi denne side, som er interessant og overskuelig

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-02-11 09:29

Tager lige denne også:

Jeg har en gammel spydspids af jern, 25-30 cm lang med blodrille, den skal vel også registreres ??

Min far fandt den på marken for 25 år siden, han har pudset rusten af men ikke slebet den skarp.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-02-11 09:50

LuffeA,hvis du har tænkt dig at gå tur med spydspidsen, så skal du have tilladelse... du må godt have den i hjemmet - du har jo heller ikke tilladelse til lange køkkenknive

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-02-11 10:04

Citat
,hvis du har tænkt dig at gå tur med spydspidsen

Det har jeg faktisk.......til det lokale museum på et tidspunkt for at aflevere den til vores efterkommere, men de har nok tonsvis i forvejen da den slags våben blev brugt helt op i 1800-tallet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-02-11 10:25

LuffeA... det er da en pæn tanke, men du kan jo starte med at tage et billede af det inden du begynder at få en blankvåbentilladelse og spørge om de vil havde den

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 13-02-11 11:22

Citat
Jeg har en gammel spydspids af jern, 25-30 cm lang med blodrille, den skal vel også registreres ??
Min far fandt den på marken for 25 år siden, han har pudset rusten af men ikke slebet den skarp.

Den må du slet ikke selv have, den skal en tur omkring muset, det er jo oldtidsfund

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-02-11 11:54

Citat
det er jo oldtidsfund

Ikke mere end jeg selv er

Mere interessant for museet er nok den ciselerede rørstump af sølv eller tin med en stump træ der stadig sidder på skaftdelen.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 13-02-11 11:59

Det har du nok helt ret i

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 16-02-11 07:08

Citat
Jeg har en gammel spydspids af jern,

Virker DE CM_meter mål eller er det bare

Godkendelse af svar
Fra : nomore

Dato : 16-02-11 07:16

Nordsted1.

Tror PÅ DIG??

men nærlæser LIGE bagsiden_______hvor der INTET står.-
ellers følger der CA: 40 sider AT LÆSE, for at aksektere? hvad man
giver sig ind på___angående BLANKE VÅBEN (kølletæsk og andet)

Kommer tilbage HVIS og så fremt_ jeg finder noget brugbart, der kan aflæses...
på bagsiden...