/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Fejl i Birthes 5 tip
Fra : svendgiversen
Vist : 2068 gange
186 point
Dato : 10-02-11 12:37

Helle(ne) Marie Henriksdatter er født 30 sep 1816 i Grinderslev ifølge en gammel onkels notater.
Med mor Johanne Pedersdatter og far Gravers Christensen,
noget jeg i første omgang akcepterede, men det kan jo ikke passe med Henriksdatter.

Jeg har nu fundet to Johanne Pedersdatter, den første er jo den rigtige,
og den sidste er gift med den forkerte Gravers, så jeg har lokaliseret fejlen...

Men hvem var Johanne Pedersdatter så gift med: Henrik, far til Helle Marie?
Hun er jo nok senere gift med Mads ??

Iøvrigt: Den 6. tipoldeforældre gren har vi nu helt styr på efter dette link:
http://www.fleng.dk/slaegten/WinFamily6.web/com00356.htm

"
Viborg, Nørre, Grønning, Østergrønning, et Huus, 48, FT-1834,
Johanne Pedersdatter 45 Gift nyder Almisse
Helle Marie Hendriksdatter 19 Ugift hendes Børn
Bertel Hendriksen 15 hendes Børn
Hendrik Hendriksen 9 hendes Børn
Maren Madsdatter 7 hendes Børn
Inger Madsdatter 7 hendes Børn
Madssine Petrine Madsdatter 2 hendes Børn
"
Viborg, Nørre, Grinderslev, Grinderslev, en Gaard, 33, FT-1834,
Gravers Christensen 72 Gift Gaardmand
Johanne Pedersdatter 57 Gift hans Kone
Peder Gravesen 24 Ugift deres Søn
Christiane Gravesdatter 26 Ugift deres Datter Skræder
Mette Kirstine Gravesdatter 20 Ugift deres Datter
Bertel Gravesen 16 Ugift deres Søn
"

Accepteret svar
Fra : BP7800

Modtaget 186 point
Dato : 10-02-11 18:55

Hej Svend.
Helle Marie Henriksdatter konfirmeret i Grønning kirke 1831 ops.95
Helle Maries far Hendrik Bertelsen tjenestekarl på Astrup en stor gård i Grinderslev sogn, han dør 30-9-1824 Grinderslev ops. 227
Johanne Pedersdatter bliver gift med Mads Madsen 20-5-1825 i Grønning kirke

mvh. Birger Pedersen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-11 19:16

Tak Birger.
Du må være den der kender Birthe fra Skive og hendes tvilling søster Bodil.

Velkommen i kandu...

Vi kan vel ikke spore Hendriks forældre?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-11 13:03

Mon det også er ham, så er han blevet 6-7 år ældre?

Viborg, Nørre, Grinderslev, Grinderslev Kloster, Hovedgaard, 120, FT-1834
H Jakob Bjørn 65 Enkemand Eier af Gaarden
Mathias Bjørn 28 Ugift lært Hindelai for Tid einestelady
Birgitte Cathrine Bjørn 25 Ugift hans Døttre Bestyrer Huusvæsenet
Lovise Hendriette Bjørn 23 Ugift hans Døttre Bestyrer Huusvæsenet
Andreas Bjørn 16 Ugift hans Sønner
Christen Bjørn 15 Ugift hans Sønner
Peder Bjørn 13 Ugift hans Sønner

Hendrik Bertelsen 57 Ugift Tjenestefolk

Kommentar
Fra : BP7800

Dato : 11-02-11 13:15

jeg havde set han, tror det ikke ??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-11 13:16

Undskyld, selvfølgelig ikke ham når han dør 1824.

Men altså flere Henrik/Hendrik Bertelsen...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-11 13:54

Men Johanne Pedersdatter dør 10 april 1848 i Grønning som 57 årig, opslg 88.

hun skulle være født i Grinderslev 1789? Lidt tidligt efter min regnebog??

Kommentar
Fra : BP7800

Dato : 11-02-11 17:53

OK min regnebog siger 1791

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-11 18:26

Jeg kan ikke komme hverken på folketællingerne eller AO, kan andre?

Måske har vi en fejl mere??

Folketællingen - FT-1801 - Grinderslev sogn, Nørre herred, Viborg amt
er fundet her fordi jeg ikke kan se dem på nettet:

http://jvo.dk/fuursaml/f1801gri.htm

160 Peder Christensen Hosbond 41 Gift 1 Bonde og Gaardbeboer
161 Bodil Jensdatter Hans Kone 36 Gift 1
162 Johanne Pedersdatter Deres Børn 10
163 Christen Pedersen Deres Børn 8
164 Inger Pedersdatter Deres Børn 6
165 Jens Pedersen Deres Børn 2
166 Hans Christensen Tjenestefolk 25 Ugift
167 Ane Iversdatter Tjenestefolk 18 Ugift
168 Birte Andersdatter Indsidder 41 Ugift Lever af Spindarbejde
169 Karen Hansdatter Hendes Datter

Bodil skulle hedde Thomasdatter, hvad er rigtigt???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-11 19:52

Dette bekræfter de oprindelige oplysniger:

http://familytreemaker.genealogy.com/users/s/r/e/Jane-P-Srensen/WEBSITE-0001/UHP-1275.html

Bodil Thomasdatter (b. Abt. 1765, d. 07 Sep 1827)
Bodil Thomasdatter was born Abt. 1765, and died 07 Sep 1827 in Stoubye Grinderslev Sogn487. She married Peder Christensen, son of Christen Pedersen.

More About Bodil Thomasdatter:
Burial: 14 Sep 1827, Grinderslev Sogn.

Children of Bodil Thomasdatter and Peder Christensen are:
Johanne Pedersdatter, b. Abt. 1791, Stoubye Grinderslev Sogn, d. date unknown.
Christen Pedersen, b. Abt. 1793, Stoubye Grinderslev Sogn, d. date unknown.
Inger Pedersdatter, b. Abt. 1795, Stoubye Grinderslev Sogn, d. date unknown.
Jens Pedersen, b. Abt. 1799, Stoubye Grinderslev Sogn, d. date unknown.
+Mehlsen Pedersen, b. 28 Feb 1806, Stoubye Grinderslev sogn, d. 08 Dec 1845, Møgelthorum.l

Og læg mærke til der står at Johanne Pedersdatter er født ca 1791, det må være hende...

Men vi har så to modsigende oplysninger om hendes mor?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-11 21:46

Bemærk at den ældste søn Christen Pedersen
har far Peder Christensen og farfar Christen Pedersen

Den næstældste søn Jens Pedersen
har far Peder Christensen og morfar Thomas?
hvis han er opkaldt, så Jens ikke Thomas, og mor Bodil Jensdatter ikke Thomasdatter??

Så vi er ikke overbevist før vi kan se kirkebøgerne...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-11 22:03

Hvis nu Jensen er det rigtige, så måske:

Bodil Jensen Christening: 17 FEB 1765 Selde, Viborg, Denmark
Father: Jens Christiansen
Mother: Maren Hansen

Selde ligger jo kun ca 10 km nord for Grinderslev...

Kommentar
Fra : BP7800

Dato : 12-02-11 22:07

Desværre er Grinderslev sogns kirkebog brændt indtil 1813.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-11 09:14

Så er vist kun skifterne tilbage, her har jeg fundet to Bodil Thomasdatter,
men den ene er gift med Søren Christensen i Vester Lyby og
den anden med Rasmus Sørensen i Stouby, ingen med Peder Christensen.

"
507 Kirsten Thomasdatter, 45 år i Bostrup i Lyby sogn. 1.8.1793, fol.266.
A:
1) søster Bodil Thomasdatter g.m. Søren Christensen i Vester Lyby
2) bror Christen Thomsen 49 på stedet
3) søster Anne Thomasdatter 47
4) bror Jens Thomsen 40 i Bostrup.
"
126 Anne Knudsdatter i Stouby. 13.3.1780, fol.359.
B: Mogens Thomsen 34 på stedet, Bodil Thomasdatter g.m. Rasmus Sørensen i Stouby, yngste datter Maren Nielsdatter, der tjener i Hyrup.
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-11 09:28

Så fandt jeg under: Astrup Hovedgård i Grinderslev sogn Nørre herred

En tip3 oldefar, Christen Pedersen (ca. 1738-1803), var smed på Astrup Hovedgaard i Salling.

Herskabet flytter 1797 til Skive, hvor Axeline Magrethe Christensdatter, datter af min tip3 oldefar Christen Pedersen, bliver tjenestepige

Med fire folketællinger vi ikke kan åbne lige nu…

Fundet her:
http://www.hheriksen.dk/astrup2.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-11 11:40

Axeline fører frem til at smeden på Astrup rigtigt var gift med Mette Madsen,
men, da sønnen Peder er 22 år ældre født ca 1760, Christen Pedersens andet ægteskab...

"
Axeline Margrethe Christensen Birth: 1782 Astrup, Grinderslev, Death: 11 FEB 1858
Father: Christen Pedersen Mother: Mette Madsen
Spouse: Rasmus Christensen Marriage: 10 APR 1810
"
Jeg gætter på at Christen Pedersens første kone hed Johanne?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-11 10:55

Jeg kan nu komme på folketællingerne, denne er jo helt identisk til den ovenfor fra Grinderslev 1801
bortset fra Thomasdatter i stedet for Jensdatter, med sønnen Jens tror jeg mest på det sidste.
"
Viborg, Nørre, Grinderslev, Stoubye, , 3, FT-1801,
Peder Christensen 41 Gift Hosbond Bonde og Gaardbeboer
Bodil Thomasdatter 36 Gift Hans Kone
Johanne Pedersdatter 10 Deres Børn
Christen Pedersen 8 Deres Børn
Inger Pedersdatter 6 Deres Børn
Jens Pedersen 2 Deres Børn
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-11 11:05

Så fandt jeg dem I foketællingerne på AO, Grinderslev 1801 opslag 6
Utydeligt skrift, men der står helt klart Jensdatter.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-11 18:32

Tak for svaret BP7800.