/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Kursus+kørekort
Fra : McBobo
Vist : 2151 gange
300 point
Dato : 08-02-11 08:26

Hej

Vi sidde lige et par kollegaer og diskutere kørekort som efteruddannelse/kursus....

Jeg vil så bare hører om det er muligt, at tag kørekort som et kursus.
Man har jo ret til 6 uger efteruddannelse/kursus efter gællende regler.
Så hvorfor ikke kørekort?

Er der nogle der kender reglerne for efteruddannelse/kursus angående kørekort?
Kan jobnet/a-kasse hjælpe med kørekort? Eller er det arbejdsgiveren der skal betale?
For til sidst ikke at nævne..... SIG SELV?

McBobo

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 08-02-11 08:46

Tillægsspørgsmål....... Faldt lige over dette her......

Citat
I 2011 er det slut med frit valg, når det kommer til opkvalificerende kurser for arbejdsløse, som gerne vil tilbage til arbejdsmarkedet. Nu bliver der lagt loft over, hvor meget de seks ugers selvvalgt uddannelse må koste. Fremover må kurserne højst koste 3.500 kr. pr. uge, og det rammer mere end 800 af de udbudte AMU-kurser.

http://www.lo.dk/Nyheder/Nyhedsarkiv/2010/12/AMU.aspx

Et kørekort koster vel omkring 10.000 - 12.000.kr alt efter, hvor man bor. Hvis man så går ud fra citatet, må man højst bruge 3.500 kr. pr. uge. Det svare til godt 3. 1/2 ugers kursus til kørekort..?

Der er jo nærmes ingen regler på, hvor kreative kursusene kan være....elller????

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-02-11 08:54

sagde du kreative

PC - kørekort, ja

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-02-11 08:58

Da buschaufførerne strejkede i torsdags, var det fordi de selv skal til at betale deres kursus og når de ikke engang kan få det som ansatte, skal du ikke regne med at kunne få det som ledig, det står dig frit for, at tage nogle "genopfriskningstimer" for egen regning

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 08-02-11 09:01

Meget kreative... Pc-kørekort findes der millioner af.... så hvorfor ikke kørekort?

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 08-02-11 09:10

OK......... Hvis man ser rigtigt kreative på det, betaler kørekort sig selv ind igen, hvis man går ud og køber bil bagefter..... eller?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-02-11 09:11
Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-02-11 09:12

Kolding (eller var det Vejle) kommune havde for MANGE ÅR siden (20-25) en "sag" vedr. en ledig (kontanthjælpsmodtager) der havde fået flycertifikat på kommunens regning

men det var dengang kommunerne bare betalte (så længe "kunderne" var underholdt) .....

Umuligt er det sikkert ikke at få alm. kørekort betalt, men der skal dæleme MEGET vægtige grunde til før nogen hopper på den - og der skal helt sikkert ligge en ansættelse klar før det overhovedet kommer på tale.

Accepteret svar
Fra : Cimbombom

Modtaget 310 point
Dato : 08-02-11 09:21

Du skal selv betale dit kørekort, det eneste jobnet betaler er "søge job kurser" hvor du lærer hvordan du kan finde nyt arbejde.

ellers skal du have en god ven blandt sagsbehandlerne, så kan du nok få det betalt.

hilsen cimbombom.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-02-11 12:32

For ikke længe siden sendte kommunerne bunker af ledige på truckførerkursus, men det er også sparet væk.

Som aktiveret i kommunens pensionistservice har jeg lært nogle unge mennesker at bruge haveredskaber, det var de fleste glade for og gik til den.
Om de skriver det i deres CV ved jeg sgu ikke

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-02-11 15:02

Jeg har undervist på et transport uddannelses center hvor ledige af A-kassen blev båret hele vejen igennem fra alm kørekort til og med stort erhvervskort, så det kan lade sig gøre

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 08-02-11 22:30

Så kort og godt, siger I at man enten skal være meget kreativ, kende sagsbehandleren eller være under uddannelse inden for transportsektoren. (i korte træk)

Selvfølgelig kan man vende og dreje spørgsmålet om kørekort er et privat anlæggende. Med det opkvalificere vel den enkeltes chance og kompetencer for arbejde m.m. i det lange løb.
I sidste ende handler opkvalificering, kursuser eller efteruddannelse, vel om hvad samfundet i sidste ende for gavn af. Så er spørgsmålet bare om kørekort gør det?

Man kan også i den forbindelse diskutere om mange kursuser har berettigelse til støtte eller er et privat anlæggende.

Tak for svarende....

McBobo

Godkendelse af svar
Fra : McBobo

Dato : 09-02-11 16:56

Tak for svaret Cimbombom.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 09-02-11 17:27

Du skal selv betale dit kørekort NEJ

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 09-02-11 18:56

Selv tak håber du får dit kørekort.