/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Vægt tab
Fra : dani789
Vist : 1174 gange
240 point
Dato : 06-02-11 17:57

jeg er en 14 snart 15 årig dreng og kunne godt trænge til at tabe mig.
er ca 194cm høj og vejer ca 100kg og ville høre om der var nogen herinde der havde nogle tips og eller idéer til hvordan jeg kan tabe mig. er lidt for fed overalt faktisk.. kan godt lide løse bukser men med de fede lår jeg har er det ved at være svært at få fat i løse bukser så håber i har nogle tips :)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-11 18:35

Motion og sund kost....

Din alder bør/må IKKE bruge noget som helst andet

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 06-02-11 18:37

Prøv at snakke med dine forældre. Måske har I en sundhedsplejerske på jeres skole? Eller din læge?

Nu skriver du ikke hvad du spiser, men man kunne forestille sig at slik og sodavand spiller en rolle. Alkohol er også fedende, hvis ikke du vidste det, men det burde jo ikke være et issue.

Motion er også uundværligt, hvad med at finde en sport? Eller cykle i stedet for at tage bus/tog?

Slankekure? NEJ, det vil kun forstyrre dit stofskifte. Og det du taber på kort tid vil ryge på igen på længere sigt. Og det er 100% sikkert.

Jeg vejede selv 95 kg. for nogle år siden. Rejste for meget i mit job. Havde altid dyrket sport, men min kost var for dårlig. Så begyndte jeg at løbe og spise sundere, og i dag vejer jeg 83 kg. Hvilket stadig er nogle kg. for meget, men er ikke noget problem. Det kan altså lade sig gøre at tabe sig, hvis man virkelig vil det og kan holde fast i de gode vaner.

Kommentar
Fra : dani789

Dato : 06-02-11 18:58

altså her om cirka 20 dage er jeg gammel nok til at komme i byens motions center det vil nok hjælpe en del men spiser ikke rigtig slik dog ok meget sodavand og selve kosten er vel hvad der bliver "serveret" her hjemme normale danske retter, er begyndt at tænke på at cykle men vil helst vente til det bliver lidt varmere og kommer nok til det i motionscenterret. træner dog også lidt herhjemme engang imellem men det er mest vægte og mavebøjninger.

Kommentar
Fra : dani789

Dato : 06-02-11 19:20

ps når jeg siger til min mor at jeg er ved at være for fed og gerne vil tabe mig siger hun bare "nej du er da ikke fed" og så sker der ikke mere med det -.-

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-02-11 20:41

Når det er din mors holdning, så synes jeg du skal få en snak med en sundhedsplejerske eller jeres læge, for selv om du er en høj ung mand så er 100 kg vist lige i overkanten.

Jeg sidder lidt og tænker, om der evt. er et aftenskolehold i madlavning du kan tilmelde dig, måske i den kommunale ungdomsskole.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-02-11 22:07

Du kan også tage en snak med din praktiserende læge, han/hun har tavshedspligt over for din mor og far.

Så det du snakker med lægen om bliver mellem jer. Lægen kan helt sikkert hjælpe dig.

Accepteret svar
Fra : pedroso

Modtaget 240 point
Dato : 06-02-11 22:53

Det er ikke unormalt at forældre ikke tager børnenes overvægt alvorligt. Jeg læste om det et sted. Det er lidt af et problem, da børn i dag bliver mere og mere overvægtige.

Dine forældres madvaner kan du nok ikke ændre så nemt, men du kan jo beslutte dig til at spise mere af det sunde og mindre af den brune sovs

Din BMI er knap 27, hvilket er højt, men ikke alarmerende. Du er jo i voksealderen. Det, der er mere vigtigt er at du har sunde madvaner og at du får motion.

Men drop sodavandene. Light produkter er desværre ikke løsningen, jo der er ingen sukker, men sødestofferne er sandsynligvis skadelige. En halv liter cola om ugen er faktisk det, du bør ned på.

Det er fint at gå i motionscenteret. Der kan du også snakke med en vejleder. Sig til dem at du gerne vil tabe dig, så fortæller de hvad den bedste motionsmetode er. Og lad så være med at afslutte træningen på McDonalds

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 07-02-11 05:50

Jeg ved om nogen, hvor svært det kan være at tabe sig, og rådene om at du bare skal motionere og spise sundt, ja, dem kendte du sikkert i forvejen?
Start med at ændre én ting ad gangen. Sig til dig selv: I de næste 2 uger må jeg ikke spise slik, drikke sodavand eller spise andre søde ting som f.eks. kager.
Hvis du spiser sukkerholdige fødevarer, så giver det en slags afhængighed, og det er ikke nødvendigvis let at komme ud af det.
Afhængig af hvor meget du er vant til at indtage af sukker, så vil du sikkert tabe dig fint allerede ved denne lille ænding.
Når du først har bevist overfor dig selv at du kan klare dig uden sukker, så skær ned på fødevarer med "hvidt mel". Dvs alm. pasta og hvidt brød. Erstat det med grovpasta og rugbrød.
Som sagt: Start et sted, lav de små ting om én ad gangen.
Og ja, motion er et rigtig godt supplement - så tag cyklen og kør en tur en halv times tid hver dag. Senere, når det bliver forår, kan du måske køre lidt længere.
Held og lykke med projektet.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 07-02-11 06:21

Hvis der er en sport du kan lide så kan du starte på det med dine venner.
Fodbold eller svømning eller noget.
Også gå nogen ture eller cykel.
Måske kender du nogen der har en hund du kan gå tur.

Kommentar
Fra : dani789

Dato : 07-02-11 08:43

pedroso: tro det eller ej men jeg spiser faktisk ikke specielt meget sukker sovs osv og har faktisk kun være på mc donalds 1 gang i 7 år og det var på blå mandag sidste år, men drak dog en del sodavand men har besluttet mig at droppe sodavand helt. men nu vi er igang vil jeg lige høre om du eller nogen af jer andre har en idé til en sund morgen mad måske en madpakke til skolen og så ved jeg ikke hvad man kan lave til aften, vil gerne selv lave det vis mine forældre ikke gider.
pifo: som jeg skrev lidt længere oppe holder jeg op med at drikke sodavan hvilket faktisk er det eneste sukker jeg indtager tror det vil hjælpe en del.

Godkendelse af svar
Fra : dani789

Dato : 07-02-11 09:40

tak for tipsene nu ved jeg da at jeg skal skære lidt ned :P

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 11-02-11 21:52

En sund morgenmad kunne være noget muesli, gerne med frugt til. Cornflakes er faktisk ikke særlig sundt. Prøv engang at gå ned i supermarkedet og kig på energi-, fedt- og sukkerindholdet.

Nemmere er at købe det med nøglemærke på, det er de sunde varer indenfor samme kategori. En nøglemærket mars-bar er altså ikke bedre end en muesli uden nøglemærke

Madpakke til skolen bør være rugbrød, gerne groft. Og så pålæg du kan lide, men igen af den sunde slags. Leverpostej med lavt fedtindhold, osv. Men køb nu noget du kan lide, husk det skal holde i længden også!

Til aften: Grov pasta, men ikke for meget. En fejl vi begår i Danmark ifht. de lande pastaen kommer fra er at vi bruger alt for meget! Men ellers er der en milliard sunde måltider. Prøv at søge lidt på nettet. Diætister ved alt om den slags.

Husk også at ting som brød, kartofler, ris, pasta består mest af kulhydrater, hvilket bare er en anden slags sukker. Derfor er det heller ikke længere noget man anbefaler som den bærende del af kosten. Kun hvis det er groft, hvilket betyder at der er kostfibre i, og det er det, som gør det sundt.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 11-02-11 21:54

Sidste kommentar: Min kone har en sygdom som gør at hun skal holde sig fra usunde ting. Et råd hun oftest husker er at holde sig fra alt, som er enten

Hvidt, Blødt eller Sødt

Kommentar
Fra : Victoriawild

Dato : 08-10-12 09:46

hej søde.

jeg har været lidt i samme situation.

kontakt ham her på www.mikawilliam.dk

han kan kun anbefalles og koster ikke meget.