/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Sennheiser HDR RS 170 trådløse hovedtlf.
Fra : bigfool
Vist : 912 gange
100 point
Dato : 06-02-11 17:52

Jeg er den nybagte "lykkelige" ejer af ovennævnte trådløse hovedtelefoner, der har en kanon god lyd, men desværre halter meget, mht. tranmissionsafstanden, der iflg. brochure og brugsvejledning skal kunne sende op til 80 mtr. ved "fuld synlighed" mellem sender og modtager.

Jeg fandt i dag ud af, at fra min stue og senderen placeret i 1,80 mtr. højde, falder lyden hele tiden ud, når jeg befinder mig udendørs i haven ca. 15-18 mtr. væk, som kun brydes af en alm. husmur af mursten og en havestue i glas

Mine 10 år gamle Sennheiser (FM) trådløse hovedtelefoner, som desværre "døde" for nyligt, kunne snildt dække hele haven og den anden side af huset 360 gr. rundt.

Er der andre her, der har/har haft samme oplevelser (dårlige) med disse HDR RS 170?

Hilsen Bigfool

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 06-02-11 18:31

Ikke lige Sennheiser, men jeg har nogle Sony, og har købt et par til min gamle mor.

Det fungerer super godt, men har dog altid en lille smule baggrundsstøj. Men 20 meter skulle ikke betyde noget.

Husk lige at hvis senderen står ved siden af et tændt TV kan støjen være ret stor. Skal du høre TV lyd så kobl lige en 3-4 meters forlængerledning mellem senderen og TV'et.

Det er muligt fladskærms fjernsyn ikke laver så meget støj, det skal jeg ikke kunne sige.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-02-11 20:23

Da signalet sendes som et radiosignal mellem senderen og hovedtelefonerne, er det afhængig af de forhold der er imellem sender og modtaget.
Radiosignaler går altid den lige vej, og vil derfor dæmpes af de genstande der er på denne linie, uanset om der er vinduer og åbne døre.
Vægge vil dæmpe signalet mere, jo større vinkel signalet skal passere væggen.
Blyholdigt glas vil ligeledes give en langt højre dæmpning end almindeligt glas.

Disse forhold er enst for alle frekvenser, og så skal du også have sendereffekten med i dine betragtninger.
Så de 80 meters rækkevidde er kun under forhold der er supergode, og det er sjældent opnåeligt i en almindelig villahave.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 07-02-11 09:33

@severino: Jeg forstår godt, og kender også til de hindringer, du omtaler.
Jeg tror at den store forskel på før og nu, er at de gamle trådløse sendte analogt FM-signal hvorimod de nye er rent digitalt. Som jeg skrev havde jeg overhovedet ingen problemer med de gamle at nå hele huset rundt (alle fire verdenshjørner) i en radius af ca. 30 mtr., hvor de nye altså står af allerede ved omkring 15-18 mtr. De fysiske forhindringer er altså præcis de samme, som de gamle altså klarede ... Her er et link til specifikationerne for de nye:

http://www.sennheisernordic.com/nordic/home_en.nsf/root/private_headphones_hifi_wireless-headphones_502874

Hilsen Bigfool

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 07-02-11 22:24

Det digitale signal er godt på kort afstand, ellers er det noget "crip", for når signalet kommer under et vist niveau, så tabes signalet. Det opføre sig lige som Frekvensmoduleret signaler.
Hvormod de gamle analoge signaler, er langt mere sejlivet. Så længe der kan spores lidt signal, så er det hørebart, dog med sus.

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 08-02-11 07:30

Tak for svaret severino.

Jeg bliver jo nok nød til at leve med problemet - Troede bare, at som tiden og teknologien skred frem, ja så ville alt blive "bedre".

Bigfool

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-02-11 15:47

Du kan jo bare tage TV, hvor signalet i dag er digitalt, der er alt for mange udfald, med frysning af billedet og lyden. Det gamle system var man jo vant til at der kom en rullende streg eller billedet væltede et øjeblik. Men det digitale signal bliver jo også sendt med langt mindre effekt, end det analoge gjorde.