/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Reperation af håndtag på brændeovn
Fra : stinemaria
Vist : 1129 gange
20 point
Dato : 03-02-11 18:27

Jeg har problemer med lukkemekanismen/håndtaget til min brændeovn, hvilket betyder at lågen ikke kan slutte helt tæt.
Er der nogen der ved hvem man skal henvende sig til for at få det repereret?
Stine.

Accepteret svar
Fra : nomore

Modtaget 30 point
Dato : 03-02-11 18:30

Enhver der kan lave noget med metal, kan fixe den på 2 minutter.
Eller prøv en tang og bøj selve låsemekanismen, den er sikkert bare slidt.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 03-02-11 18:36

Hej stinemaria !
Velkommen til kandu.dk
Nu beskriver du ikke nærmere hvori problemet består - det kunne være en løs skrue på håndtaget, det kunne være et spørgsmål om at slibe lidt på håndtaget eller på knasten det lukker omkring.
Måske skal der svejses en smule på og så slibes til - der kan være flere muligheder -----
Hvis der i nærheden af hvor du bor findes en lille smedeforretning eller blikkenslager, så kan de hjælpe dig - måske kan du afmontere håndtaget og medbringe det når du henvender dig.
mvh
Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : stinemaria

Dato : 03-02-11 18:39

Tak for svaret nomore.

Kommentar
Fra : stinemaria

Dato : 03-02-11 18:45

Hej bennymanden
Tak for dit svar. Håndtaget sidder løst og møtrikken kan ikke strammes - jeg har prøvet. Brændeovnen står i et hus, som jeg lige er flyttet ind i og jeg kan ikke lige få fat i ejeren. Da brændeovnen ikke er min vil jeg ikke risikere at ødelægge det helt ved at forcere den. Men tak for tippet, jeg vil se om jeg kan finde en lokal smed eller blikkenslager der kan hjælpe
Stine

p.s. jeg ville gerne acceptere dit svar, men kan ikke se hvordan nu hvor jeg har accepteret det andet svar.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 03-02-11 19:39

Citat
Da brændeovnen ikke er min vil jeg ikke risikere at ødelægge det

Hvis din (udlejers) ovn ikke er tæt, så er op til ham at få den TÆT = ULOVLIGT,
eller´s snak med din skorstensfejer, så kan han lave det, eller du får en anmærkning,
som du kan give videre til udlejer, SOM HAR PLIGT til at udrette skaden...

Går ud fra den skal synes? hvert ½ år.

Lad være med selv at lave noget, da udlejer kan kræve erstatning = ny ovn.
Kan ikke sige at det gælder dig, men hvor tit hører man ikke lejere, der reparerer
noget for egen regning,
og bagefter får et erstatnings ansvar...fra udlejer.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 03-02-11 19:40

Citat
TÆT = ULOVLIGT,

TÆT = LOVLIGT,
+