/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Birthes sidste 15 16 tip
Fra : svendgiversen
Vist : 1228 gange
159 point
Dato : 02-02-11 12:46

Birthe kommer på besøg i næste uge og med god hjælp her i kandu er vi næsten færdige...

Det vi mangler er besteforældre til Kirsten Marie Jensen født 03 mar 1859 i Trælborg.
Hendes far er Jens Poulsen fra Trælborg, mere ved vi ikke?
og hendes mor er Ane Cathrine Hansdatter fra Gammelhede??

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-02-11 14:52

Hej Svend
Kirsten Marie Jensen født 03 mar 1859
Du må vide mere?

Hvornår og med hvem blev hun gift,
nogle børn må der jo også være??????

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-11 16:25

Jeg har hende ved datteren Jensine Katrine Pedersens fødsel 28 marts 1888 i Junget.
Hende der i 1905 kom til at hedde Dahl i stedet for Pedersen.

Moderen Kirsten Marie Jensen er da 29 år, hun er gift med Kristen Pedersen senere Dahl fra Junget.
Vil prøve at finde ud af hvorfra jeg har født 03 mar 1859?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-11 16:31

Fra dig modersvilje i spørgsmålet Ikke Pedersen men Dahl

Har du hende?
Kirsten Marie Jensen f.3.3 1859 Rødding Viborg
MVH
Modersvilje

og altså født i Rødding soogn, undskyld denne forglemmelse..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-11 18:52

Der er måske ikke så smart at afslutte gamle spørgsmål og starte nye,
men når de nu er blevet alt for store og uoverskuelige...

Fra mit gamle spørgsmål:

men Rødding i Salling er jo også et herred, og her fandt jeg hende,
ikke i Rødding sogn men i Krejbjerg sogn...

Og hendes far hedder rigtigt Jens Poulsen som jeg også gættede på,
fra Trælborg som jeg ikke kunne læse...
Moderen er Ane Cathrine Hansdatter fra Gammelhede?

Nu er problemet at jeg heller ikke mere kan finde dette fra mit spørgsmål: Ikke Pedersen men Dahl

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-02-11 19:44

Nu har jeg brugt laaang tid på at finde ingenting
men så fandt jeg da dette , jeg tror at det er en bror til barnefaderen

Samtlige personer i husstanden
Viborg, Rødding, Lem, Vesterlem, hus og mølle, 4, FT-1880, c3515
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Laurits Christian Christensen 35 Gift husfader og møller Jebjerg sogn, Viborg amt
Ane Magrethe Pedersen 24 Gift hans kone Hvidbjerg sogn, Thyholm, Thisted amt
Christen Vinter Christensen 3 Ugift deres barn Lem sogn, Viborg amt
Elisa Christensen 1 Ugift deres barn Lem sogn, Viborg amt
Udøbt Drengebarn under 1 aar Ugift deres barn Lem sogn, Viborg amt
Niels Poulsen Trælborg 50 Ugift møller (indført under nr 13) Lødderup sogn, Thisted amt

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-02-11 21:20

Kunne det være??

Samtlige personer i husstanden
Thisted, Morsø Sønder, Lødderup, Lødderup Bye, Et hus, 31, FT-1834, B6268
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Poul Sørensen 49 Gift Husmand
Ane Nielsdatter 49 Gift Hans kone [Poul Sørensen]
Mætte Poulsdatter 15 Ugift Deres børn [Poul Sørensen, Ane Nielsdatter]
Johanne Poulsdatter 13 Ugift Deres børn [Poul Sørensen, Ane Nielsdatter]
Svenning Poulsen 10 Ugift Deres børn [Poul Sørensen, Ane Nielsdatter]
Jens Poulsen 8 Ugift Deres børn [Poul Sørensen, Ane Nielsdatter]
Nils Christian Poulsen 6 Ugift Deres børn [Poul Sørensen, Ane Nielsdatter]

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-11 21:22

Foreløbig tak, Kirstten,
i morgen vil jeg forsøge at finde Jens og Niels Poulsen i Lødderup Sydmors med samme forældre.

Ja det er svært at komme længere tilbage med de sidste...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-11 21:24

Jeg har lige haft fat i den samme, men kom i tvivl, Niels er jo født ca 1830 ikke 1828?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-02-11 10:19

Ved Kirsten Marie Jensen Trælborgs fødsel 3 marts 1859 i Kreibjerg sogn, Rødding Herred
er faderen jo helt tydeligt Jens Poulsen Trælborg.
Og moderen Ane Catrhrine Hansdatter, i gammelhede tror jeg der står.

Og fadder er Niels Poulsen Trælborg, så nok rigtigt med broderen Niels, der jo kan være født 1829?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-02-11 10:38

Niels Christian Poulsen er født 13 feb 1829 i Lødderup med forældre
Gårdmand Poul Sørensen og Ane Nielsdatter i Trælborg

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-02-11 10:43

Jens er født samme sted 5 april 1826 med samme forældre, godt fundet...

Trælborg er altså et sted i Lødderup Sydmors og Thisted amt,
det var nok det der forhindrede mig i komme videre?

Nu mangler jeg kun Gammelhede? med Ane Cathrine Hansdatter s forældre...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-02-11 11:12

Fandt lige dette:
Ane Cathrine Hansdatter was born 26 mar 1832, and died 11 oct 1907. ... Niels Christian Trelborg was born 13 Feb 1829 in Trælborg, Løddeup,

Her:
http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=AHN&db=kama20&id=P-1848183240

Men Niels Christian er da broderen til ægtemanden Jens Poulsen, ikke hendes mand?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-02-11 11:26

Det fortælles, hvordan en passende stor sten blev fundet ved Gammelhede Strand i Krejbjerg, og 15 mand fra sognet forsøgte flere gange at få stenen hjem.

Fundet her:
http://www.visitdenmark.com/danmark/da-dk/menu/turist/oplevelser/attraktioner/produktside.htm?Simple=True&id=11414

Otting er naboby til Rødding og Krejbjerg

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-02-11 17:41

Den eneste mulighed jeg kan finde, men ikke mellemnavnet Cathrine?

Viborg, Rødding, Krejbjerg, Ginnerup Bye, et Huus, 9, FT-1834,
Hans Andersen Væver 50 Gift Huusmand og Pensionist
Bodil Olesdatter 41 Gift hans Kone
Mette Kirstine Hansdatter 13 Ugift deres Børn
Sidsel Hansdatter 12 Ugift deres Børn
Anne Hansdatter 2 Ugift deres Børn
Jens Hansen 9 Ugift deres Børn

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-02-11 18:47

Hej Svend
Jeg tro ikke hun "dutter"
Hun hedder kun Anne i kirkebogen Ao 1813 1841 opslag 44

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-02-11 19:33

Jamen hvem er så Ane Cathrine Hansdatter fra Gammelhede?

Ginnerup ligger jo vest for Krejbjerg ud mod fjorden,
hvor den store sten blev fundet ved Gammelhede Strand i Krejbjerg,

det må da være denne gammel hede??

Og der er kun væveren der hedder Hans til fornavn der...

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 159 point
Dato : 03-02-11 20:14

Hej Svend
Jeg ved det ikke
Disse 3 børn er i kirkebogen Krejbjerg, Viborg, Danmark

1. Poul Jensen Trelborg b: 15. maj 1857 i Krejbjerg, Viborg, Danmark
2. Kirsten Marie Jensen Trelborg b: 3 mar 1859 i Krejbjerg, Viborg, Danmark
3. Ane Jensen Trelborg b: 7 apr 1861 i Krejbjerg, Viborg,

Hvilket vil sige at familien bor i Krejbjerg i 1860, men de er der ikke med i Ft
jeg har også søgt børnene konfirmeret i Krejberg uden held

Så jeg har givet fortabt.
Hvis det var mig ville jeg igen prøve "Disserne"

MVH
Modersvilje

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-02-11 20:35

Tak for svaret modersvilje.

Vi har rigeligt uden denne sidste gren, når nu Birthe kommer på mandag,
hendes søster skulle have mere materiale,
hvis det rører ved noget af det vi har fundet tager jeg det op igen.

Eller tusind tak for din store hjælp Kirsten.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 05-02-11 11:10

Det irriterer mig at der er noget jeg ikke kan finde,
så jeg har ikke sluppet dem helt endnu

Jens Poulsen Trelborg
•Beskæftigelse: Forpagter on Gammelhede Rødding, Rødding, Viborg

Jeg fandt lige dette:
Kilde: FT-1850 Amt: Viborg Herred: Rødding Sogn: Rødding Stednavn: Gammelhede

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-11 10:21

Godt, Kirsten du ikke giver op.

Rødding er den store by i området, også Herred,
så jeg tror stadig Gammelhede er i Krejbjerg/Kreibjerg sogn

Vi har nu besøg af Birthe, der dog bor hos min samleverske Erna,
og hun har materiale med fra sin søster.

Jeg vil se på dette og sammenligne med hvad vi har fundet,
så er der måske basis for et sidste spørgsmål...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-11 15:32

Ved ikke om du/andre ser dette:

Birthe, der er tvilling, havde materiale med fra sin tvilling søster,
bag på et familie billede havde en slægtning med samme oldefar,
Birger Pedersen skrevet sit Email, og i går skrev jeg til ham.

Han sendte så det han havde om sin, den fælles gren,
efter Bertel Andersen og Maren Pedersen...

Og så sendte han dette link:
http://www.fleng.dk/slaegten/WinFamily6.web/com00356.htm

Fleng familien kan hjælpe os længere tilbage i den gren,
men det er 3. 4. 5. 6. tip, ikke denne på spinnesiden.