/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Er den statistik lavet eller kendt ?
Fra : vedikkealt
Vist : 850 gange
200 point
Dato : 02-02-11 07:27

Jeg går og muler over, at min efterlønsalder skal flyttes fra 60 til 63 år.

Godtnok er forslaget jo ikke vedtaget, men bliver det vedtaget, bliver det jo vedtaget af mennesker der selv er sikret fra 60.000 kr + om måneden i pension, fra de selv bliver 60 år.

Det støder mig ganske enkelt.

Findes der tal og statistikker for, hvor mange millioner tidligere folketingspolitikere og ministre får i pension.

For det ville ikke undre mig, hvis forskellen på deres forkromede "alderdom" står i stærk kontrast til de småpenge der reeelt set vil kunne spares, ved at trække os - der har nået en alder hvor vi ALDRIG kommer i arbejde igen - rundt i manegen.

Hilsen fra vedikkealt

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 02-02-11 07:37

Jeg tvivler på, at der findes en samlet statistik, og hvad de enkelte politikere kommer til at modtage afhænger meget af det antal år, de har siddet i folketinget og evt. antal år de har været ministre.

Hvis man googler - findes der mange sider der berører emnet:
http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&biw=1276&bih=823&q=ministerpension&aq=1&aqi=g10&aql=&oq=minister&fp=e0c3024a63ef125

En af dem viser hvad kendte politikere modtager:
http://www.kaldet.com/Nyheder/kendte-politikeres-pensionsudbetalinger.html

Citat
Kendte politikeres pensionsudbetalinger .Lørdag, 27. november 2010 00:15 BT .
Efter 20 år på Christiansborg har selv det mest uduelige folketingsmedlem ret til en pension på 31.900 kr. om måneden, når vedkommende runder 60. En minister kan derudover få op til 26.091 kr. om måneden i ministerpension, og så må de gerne arbejde ved siden af uden at dette har nogen betydning for udbetalingen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-02-11 07:45

Der står noget om nogle få ministrepensioner her

http://avisen.dk/rokade-koster-skatteborgere-43-mio-i-pension_123198.aspx

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-02-11 08:49

Lars Løkke kan få 600.000 om året når han går på pension.

Tallene støder mange, men så længe jeg kan huske er der kun kommet få kvæk fra folketingets egne rækker om ministerlønninger og pensioner, de bliver hurtigt fejet ind under gulvtæppet da selv modstanderne ikke siger direkte nej tak når det drejer sig om deres egen indtægt.

Kommunerne er også ramt, de sidste par år er kommunaldirektørernes løn steget kraftigt, og så har der været flere sager om afgående direktørers gyldne håndtryk, det kostede kommunerne 5 millioner.
Frederissund kommune måtte til lommerne da de tabte en retssag.

Accepteret svar
Fra : snaptil

Modtaget 200 point
Dato : 02-02-11 09:33

Det er også skæmmende at en regering vælger at få lønstigning i en periode hvor resten af Danmark må undvære. Det viser bare alt om de nuværende politikere. De meler deres egen kage.
Hvis nu de fik resultatløn, således at des mere samfundet var tilfreds med den opgave des mere skulle de have i løn, var det en anden sag. Men sådan er det desværre ikke. Men hvor ville det dog klæde dem.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 02-02-11 09:33

... opgave de løser...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-02-11 09:35

Citat
de bliver hurtigt fejet ind under gulvtæppet da selv modstanderne ikke siger direkte nej tak når det drejer sig om deres egen indtægt.

Ja,der ser man en sjælden flot enighed,hele vejen rundt.Uanset om man er socialist eller liberal.Alle er lige grådige,når det drejer sig om at fylde egne lommer.Det eneste parti,der er lidt atypisk desangående,mener jeg er Enhedslisten.Der har "loft" over pensionen,så resten af pengene går i partikassen.
Det er jo lige før,man kunne ønske en rask lille revolution,ala Ægypten.
Man kan vel ikke kalde det korruption,da det foregår mere eller mindre åbent.Men i mine øjne,snerper det derhen ad.
Men sådan har det været så længe,jeg kan huske.Og det bliver det nok ved med at være.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-02-11 09:45

Mosebaek.... Anders Fogh Rasmussen sagde nej tak

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article1486260.ece

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-02-11 10:45

Når et privat firma skal have strammet økonomien op kigger man på hver eneste udgiftspost, helt ned til lokumspapiret.
Som man siger......krummer er også brød.

Ministerpensionerne udgør kun en lille del af husholdningsbudgettet, samt mange andre i vores erfarne øjne alt for dyre poster, derfor glider de let henover dem og tager sig kun af de HELT STORE poster, hvilket jo år for år viser sig ved at nu skal der IGEN spares på de unge, skolerne og de ældre.

Man kunne ønske at der ved næste valg kom folk til der brugte 99 % af tiden på økonomisk ansvarsfuldhed og 1 % på valgflæsk og skænderier med pressen, istedetfor det stik omvendte som det er tilfældet.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-02-11 10:53

Ja Nordsted1,denne artikkel siger egentlig alt.Et vattet og forlorent forsøg på at nedtone sin griskhed.
Men han er en god socialdemokrat,den lille mands,mand.Der aldrig tænker på egen vinding.

Anders Fogh var trods alt,nok en af de mest hæderlige politikere,vi har haft.
Nu vil jeg nok ikke skamrose ham for at sige nejtak til pensionen,da jeg tror han nok kan klare sig for lønnen som Nato`s generalsekretær.Men en sympatisk karaktertræk,er det da.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-02-11 11:01

Ja hvis der var en lille smule anstændighed tilbage i danske politikere, så ville de foranledige, at ALLE fik samme vilkår som øvrige lønsmodagere, dvs. hvis MF'ere ville have mere end folkepension, så måtte de selv betale - lige som os andre. Hvis de ryger ud ved et kommende valg, er de sikret økonomisk i flere måneder/år (for nogles vedkommende). Hvis jeg bliver fyret, så har jeg to muligheder: 1. Betale til en A-kasse og få derfra eller søge kontanthjælp!

Det er nu ikke helt rigtigt. Da jeg er i arbejde fuldtids, så er jeg blevet lempet ud af min A-kasse, så selv om politikerne gerne vil have det "Grå Guld" på arbejdsmarkedet, så forbyder de ved lov, at jeg kan være arbejdsløshedsforsikret!

Hvorfor skal de have så mange ekstra goder i forhold til vælgerbefolkningen i øvrigt? Vi må selv betale, og vi skal også betale for dem - det er skammeligt - ja faktisk så meget, at de skulle skamme sig - alle over én kam!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-02-11 12:14

Citat
Det er nu ikke helt rigtigt. Da jeg er i arbejde fuldtids, så er jeg blevet lempet ud af min A-kasse, så selv om politikerne gerne vil have det "Grå Guld" på arbejdsmarkedet, så forbyder de ved lov, at jeg kan være arbejdsløshedsforsikret!

Jeg er nok dum, men er der en aldersgrænse for indmeldelse ?
Desuden kan man jo kun blive hældt ud hvis man kommer i restance eller overtræder regler.

Man kan jo få dagpenge efter et års indbetalinger hvis man altså har opsparet x antal arbejdstimer indenfor de sidste tre år, det gælder måske ikke for ældre.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 02-02-11 12:17

Dejligt, at flere her kan se, at deres pensions ageren ikke er helt fin i kanten.

På grænsen af en revolution er vi nok ikke, vi har stadig for meget mad i køleskabene.

Men som jeg ser det, lurer der med al sansynlighed en vis form for social uro, inden alt for mange år, for når man - hvilket man har godt gang i - at stjæle de sidste krummer fra den lille mand, så har den lille mand ikke noget at miste, og her bliver det farligt og kan hurtigt komme ud af kontrol.

Hvis mit helbred - med mine mange slidskader - holder til jeg er 60, så vil jeg nok nærmest være lidt overrasket. Slidskaderne har været mine tro følgesvende, derfor betalte jeg også fra start til efterlønnen, sådan bare for at tage lidt ansvar for mig selv.

Og kommer jeg i en situation, hvor jeg skal sidde og tigge til dagen og vejen - er i fagforening - men den er jo kun for de arbejdsduelig, på et social kontor, mens dem der er skyld i jeg sidder der, sidder på solkysten, så bliver jeg dælme en meget bitter mand.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-02-11 12:33

Tjaeh, man kunne jo fristes til i en sen arbejdsalder enten selv at sige op og tage karantænen, eller sparke chefen i røven så man blev fyret.

Og så er det to år på gode dagpenge inden folkepensionen hvis man eller gider den helt store hetz fra jobcentret.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-02-11 13:02

Efterlønnen blev indført i 1979 og a-kassekontingentet sættes op i perioden til 1986 fra 2,25 til 7,25 gange dagpengesatsen for at financiere ordningen.

1993 arbejdsmarkedsbidrag på 8 procent -
ialt går det 3 fonde, aktivering, sygedagpenge, dagpenge og efterløn.

1998 Arbejdsmarkedsfonden ( de 3 fonde lægges sammen) skal nu også dække årlige udgifter til førtidspension. og der indføres et efterlønsbidrag.

2008- Arbejdsmarkedsfonden afskaffes og pengene ryger direkte i statskassen.

Hvor blev lige de 32 miliarder af, som blev indbetalt fra 1982 til 1999 ??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-02-11 13:25

Citat
Hvor blev lige de 32 miliarder af, som blev indbetalt fra 1982 til 1999 ??

Vel til fryns og goder, til dem der har rigeligt råd til selv at købe

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-02-11 13:30

Citat
Vel til fryns og goder, til dem der har rigeligt råd til selv at købe

nemlig- bankpakker og skattelettelser

og ministerpensioner ikke mindst, især med alle de rokader

Indtil 2008- var der nemlig overskud til det fonden var beregnet til.
Så hvem er det der igen er med til at betale finanskrisen

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 02-02-11 14:46

hvad med bare at læse folketingets regnskab, det er trods alt offentligt tilgængeligt

Her er årsregnskabet for 2009
http://www.ft.dk/Folketinget/Folketingets_administration/Tal_regnskaber/~/media/Pdf_materiale/Pdf_download_direkte/Regnskaber/Folketingets_Administration/Folketingets_aarsregnskab2009%20pdf.ashx

Men ja, det er ikke i orden

Jeg vil gerne lære mine børn at se sig for inden de render ud på vejen, det gør jeg ved selv at stoppe op og kigge mig for til begge sider inden jeg går ud på vejen

Det gode forbillede virker meget bedre end at råbe efter dem at de skal se sig for samtidig med at jeg selv drøner ud over vejen uden at se mig for

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-02-11 16:51

Til LuffeA! Du har helt ret i dine iagttagelser omkring medlemskabet, så nej du er ikke dum!

Når man fylder 65 år, bliver man automatisk udmeldt af A-kassen, og kan kun være medlem af den faglige del.

Så igen er det kun vores "kære folkevalgte på borgen" der har sikret sig selv - også efter de 65 år.

Vi andre, vi kan bare blive fyret, ja vi kan - uden økonomisk støttemulighed! Aktivering kan man måske komme i?

Hva' mon de ville sige, hvis man mødte op på Jobcentret, og ville have hjælp til at finde arbejde???

NB! Jeg har altid været medlem af en A-kasse siden 1963 - i 48 år - lige indtil jeg blev "smidt ud" med udagangen af juli 2010!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-02-11 01:58

Citat
Når man fylder 65 år, bliver man automatisk udmeldt af A-kassen

Det vil jeg så sige er helt ok da man jo får en indtægt i form af folkepension + ATP og diverse andre tilskud.

Jobcentret anviser ikke arbejde, de giver kurser og holder folk i nakken, især unge under 25 år der ikke kan bestemme sig, og så laver de papirgangen ved praktikpladser og løntilskudsjobs.......det var i gamle dage at Arbejdsformidlingen sendte folk i arbejde når en virksomhed ringede ind og spurgte.

Men folk i arbejde og dem på diverse overførselsindkomster kan frit oprette sig på jobnet.dk, skrive et CV og jobønsker og derved få meddelelser når der kommer et jobmatch.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 03-02-11 08:29

HMMMMMM

Nu forstår jeg måske hele problematikken...

Hvis alle politikere er lige forgældede når de kommer til pensions alderen som f.eks., Løkke ridderen Lars og H. Kjær, så strækker en 30 - 60.000 kr., om måneden jo som en skrædder et vist sted...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-02-11 08:33

Lars L er jo "kun" insolvent hvis han vil sælge... og det tror jeg ikke lige han har planer om

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-02-11 12:04

Forskellen på A-kasseudb. og folkepension + ATP er 80.000 kr. mere fra A-kassen, så hvorfor skulle man ikke have lov til at være medlem af en A-kasse - hvis man ville?

Efter regeringens udspil, kan man nok få lov til at være medlem af A-kassen til man bliver 70 år - hvis det skal følges ad til den nye folkepensionsalder - altså ikke for ministre og andet godtfolk på Borgen!

Politikere: Du skal ikke gøre som jeg gør, men som jeg siger!!!
Lille Lars fra Græsted er teknisk insolvent - mellem de værste 20% - at forstå!

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 10-02-11 06:50

Tak for svaret snaptil.

Ja ... lige præcis snaptil.

Og så ser det godt nok ud til, at blå stue får vælger tæsk, men hvad har de røde mere at byde på...??

Men jeg synes bare slet ikke, at Helle T har for 5 ører pondus, og dertil vil jeg så tilføje, Løkke Lars kommer ikke på 10 ører...