/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Birthes 7 og 8 tip
Fra : svendgiversen
Vist : 777 gange
135 point
Dato : 31-01-11 13:21

Jeg tror vi har det meste om Birthes 5. og 6. tipoldeforældre efter hendes farmors far
der hed det samme som hendes far: Bertel Andersen, født 20 sep 1850 i Grønnig?

Men vi har intet om hans kone Maren Pedersen født 05 dec 1863 men hvor?
Dette skulle gerne føre frem til hendes forældre: Birthes 7. og 8. tip oldeforældre...

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 31-01-11 13:55

Hej Svend
Konfirmeret i 1878!!!!

AO Grinderslev 1871-1884 opslag 135 nr. 4

Mogenstrup Grinderslev Nørre/Salling Viborg

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-11 14:24

Tak igen,
far er så tømrer Niels Peder? Pedersen og
mor Inger Christine Andersen, i Mogenstrup syd øst for Grinderslev...

Så er vi i gang med denne ukendte gren, godt fundet.

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 135 point
Dato : 31-01-11 14:33

Samtlige personer i husstanden

Viborg, Nørre, Grinderslev, Mogenstrup, Et Hus, 103, FT-1880, D3838
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Peter Pedersen 52 Gift Husfader, Snedker Tise Sogn, Viborg Amt
Inger Kirstine Andersen 43 Gift Hans Kone Brøndum Sogn, Viborg Amt
Mette Pedersen 13 Ugift Deres Barn Grinderslev Sogn, Viborg Amt
Petrea Christine Pedersen 10 Ugift Deres Barn Grinderslev Sogn, Viborg Amt
Bodil Pedersen 7 Ugift Deres Barn Grinderslev Sogn, Viborg Amt
Christian Peter Pedersen 5 Ugift Deres Barn Grinderslev Sogn, Viborg Amt
Johannes Pedersen 2 Ugift Deres Barn Grinderslev Sogn, Viborg Amt
Peder Pedersen 19 Ugift Deres Barn Grinderslev Sogn, Viborg Amt
--------------------------------------------------------------------------------
Hovedpersonen er allerede fløjet fra redenMVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-11 14:38

Mon ikke det er dem:

Viborg, Nørre, Grinderslev, Mogenstrup, Et Hus, 103, FT-1880
Niels Peter Pedersen 52 Gift Husfader, Snedker Tise Sogn, Viborg Amt
Inger Kirstine Andersen 43 Gift Hans Kone Brøndum Sogn, Viborg Amt
Mette Pedersen 13 Ugift Deres Barn Grinderslev Sogn, Viborg Amt
Petrea Christine Pedersen 10 Ugift Deres Barn Grinderslev Sogn, Viborg Amt
Bodil Pedersen 7 Ugift Deres Barn Grinderslev Sogn, Viborg Amt
Christian Peter Pedersen 5 Ugift Deres Barn Grinderslev Sogn, Viborg Amt
Johannes Pedersen 2 Ugift Deres Barn Grinderslev Sogn, Viborg Amt
Peder Pedersen 19 Ugift Deres Barn Grinderslev Sogn, Viborg Amt

men så er Maren allerede flyttet hjemmefra som 17 årig?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-11 14:39

Undskyld du var hurtigst, to sjæle én tanke...

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 31-01-11 14:51

Hej Svend
Har du denne?
FT 1890 Grønning opslag 11

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-11 15:50

Nej, igen godt fundet,

Helene bliver først født 19 april 1891, hun har så to ældre søskende.

Men jeg har Betels forældre Anders Andersen og Helene Marie Henriksdatter
og også deres forældre.

Og nu har vi jo også Marens forældre Niels Peter Pedersen og Inger Kirstine Andersen
og mangler kun deres forældre...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-11 16:20

Pu Ha, i FT 1901 Grønning skal vi helt frem til opslag 180 før vi finder dem...

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 31-01-11 17:19

En mulighed!

Samtlige personer i husstanden

Viborg, Nørre, Thise, Nør. Thise, en Gaard, 50, FT-1834, C2319
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Christensen 69 Gift Gaardmand
Kirsten Jensdatter 66 Gift hans Kone
Christen Nielsen 25 Ugift deres Sønner
Jens Nielsen 25 Ugift deres Sønner
Peder Laustsen 39 Gift Svigersøn
Mette Nielsdatter 28 Gift hans Kone
Niels Peter Pedersen 7 Ugift deres Børn
Maren Pedersdatter 5 Ugift deres Børn
Mette Pedersdatter 1 Ugift deres Børn
Else Jeppesdatter 18 Ugift Tjenestepige

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 31-01-11 17:23

Nok en mulighed!

Samtlige personer i husstanden
Viborg, Hindborg, Brøndum, Brøndum bye, Et huus, 7, FT-1845, b8057
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Jensen 41 Gift Snedker Roslev sogn Viborg amt
Maren Christensdatter 57 Gift Hans kone Veiby sogn Viborg amt
Jens Chr Andersen 18 Ugift Deres børn Heri sognet
Jens ??Peter Andersen 15 Ugift Deres børn Heri sognet
??Dorte Andersen 12 Ugift Deres børn Heri sognet
Inger Andersen 8 Ugift Deres børn Heri sognet

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 31-01-11 17:26

Niels Peter Pedersen
Marriages:
Spouse: Inger Christine Andersen
Marriage: 09 DEC 1859 Grinderslev, Viborg, Denmark

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-11 18:41

Først lige det fra folketællingerne i Rønning

I 1890 er der kun to børn, i 1901 er der 6, men Birthes gamle onkel har 7 søskende til Helene,
nu kan der jo godt være født flere efter 1901, men 4 er ikke de samme som i folketællingen.

Og Helene er født 19 apr 1891, i folketællingen 19 apr 1892, altså samme dato men forskelligt år.
Hvad kan jeg bedst stole på?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-11 19:02

Flot fundet alle tre, Kirsten

>Niels Peter Pedersen 7 Ugift deres Børn
den køber jeg straks og så har vi også hans forældre...

>Inger Andersen 8 Ugift Deres børn Heri sognet
her er jeg mere i tvivl, moderen er jo 57 år, kan man føde som 48 årig?

>Marriage: 09 DEC 1859 Grinderslev, Viborg, Denmark
også helt OK, det eneste er om hun hedder: Inger Christine Andersen eller Inger Kirstine Andersen

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 31-01-11 19:03

Og Helene er født 19 apr 1891, i folketællingen 19 apr 1892
Kirkebøgerne

Her er familien 1906 Grønning opslag 27

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-11 19:28

Selvfølgelig er Helene født 19 apr 1891, det har vi jo også tidligere checket i kirkebøgerne,
og der er andre forskelle i de tre folketællinger fra Rønning.

Nu har jeg kun to af onklens søskende til Helene der ikke kan verificeres...
En Jens og en Anders??

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 31-01-11 21:02

En Jens og en Anders??
Hvornår skulle de være født?

kunne det være nogle af dem du allerede har,
det er ikke altid alle fornavnene er nævnt i FTèrne

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-11 21:26

Der står ikke hvornår de er født, og det er kun utydeligt håndskrevet, så lad os glemme dem.

Jeg vil også her se hvad vi mangler,
og der resterer kun et par af Birthes tip oldeforældre til et sidste spørgsmål...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-02-11 09:34

Vi mangler foældre til svigersønnen i Thise Peder Laustsen født ca 1795 og
Anders Jensen fra Roslev født ca 1803, samt hans gamle kone født ca 1788 i Vejby,
men de kan være vanskelige at finde tilbage i 1700 tallet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-02-11 09:58

Hvis nu det er svigersønnens bedsteforældre, far og oldemor?
er vi jo nået meget langt tilbage i den gren:

Viborg, Harre, Roslev, Roslev, en Gaard, 18, FT-1840
Peder Laustsen 66 Gift Gaardmand
Karen Espersdatter 55 Gift hans Kone
Laust Pedersen 21 Ugift deres Søn
Ane Jensdatter 80 Enke

Men svært at eftervise??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-02-11 10:10

Jeg byttede vist om på noget?
Det er Anders Jensen der er fra Roslev, og ham finder jeg ikke der??
Et mærkeligt træf hvis Peder Laustsen også er det, men ikke umuligt, der er ikke langt til Thise...

Kan det være gamle Maren?

Viborg, Rødding, Vejby, Weibye Bye, , 5. Familie, FT-1801,
Christen Christensen 55 Gift Huusbonde Bonde, Gaardbruger
Maren Pedersdatter 50 Gift hans Kone
Maren Christensdatter 12 Ugift deres Datter

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 01-02-11 15:00

Hej Svend!
Hvis du går ind på Mormonerne, og søge:

Jens Christian Andersen - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 18 APR 1827 Hvidbjerg, Viborg, Denmark
(Jeg mener at det er Ingers ældste bror)

Så vil du kunne klikke dig et par generationer baglæns.

MVH
Modersvilje

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-02-11 17:08

Tak for svaret modersvilje.