/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Internetforbindelse svigter - Windows XP
Fra : Oldboston
Vist : 1426 gange
250 point
Dato : 31-01-11 12:58

Hjælp søges! Det drejer sig om svigtende internetforbindelse på min Acer PC, der er udrustet med Windows XP.
Kort fortalt: Jeg har to pc'er. En bærbar og en stationær. Den bærbare får trådløs internetforbindelse med det samme. Jeg har Zyxel sort box og Liunksys Router stående få meter fra PC'erne. Hvis jeg bruger kabel mellem den bærbare og Linksys Routeren er der også forbindelse med det samme og hurtig overførsel.
Når jeg skal bruge den stationære pc, har jeg normalt et kabel mellem Linksys og PC'en. Det er ikke et USB-stik men det lidt bredere stik, der ligner et telefonstik uden dog at være samme størrelse som telefonstik. Det lille ikon angående lan-forbindelse fortæller mig, at der er LAN forbindelse, status siger: Tilsluttet, hastighed 100,0 Mbps, der er sendt 186 pakker på 30 minutter, men der er modtaget 0 pakker. Går jeg ind og reparerer under Understøttelse, får jeg at vide, at reparationen er fuldført, og at jeg skal prøve at oprette forbindelse igen. Det prøver jeg så, men får hver gang at vide, at forbindelse ikke kan etableres. Jeg bliver ikke meget klogere at diagnosticeringsmeddelelse.

Når jeg i stedet sætter mit DLG Bredbånds USB-modul (mobilt bredbånd) i, så får jeg straks forbindelse til en antenne i nærheden. Ganske vist er forbindelsen langsom 7,2 mps, men den virker dog rimelig godt.

Men tager jeg USB-modemet ud, er forbindelsen væk, selv om ikonet med de to skærme ser ud til at være åbne.

Kunne det være kablet, der ikke duer? Ja, måske, men jeg har afprøvet tre forsk4ellige kabler. De virker allesammen, når jeg sætter dem på den bærbare, men de kan ikke få "hul igennem" til den stationære. Kunne der være en fejl ved indgangsstikket på PC'en, der hvor jeg sætter kablet i? Måske. Men jeg tror mere, at der er en fejl i hele opsætningen.

Jeg har været ude at rejse nogle dage, og forsøgte at sætte en adgangskode ind på min brugerflade. Men da jeg kom hjem, var der ikke den sædvanlige åbiningsside med de 3-4 forskellige brugerflader, som jeg æplejer at bruge. Jeg kunne kun få den ene side frem, den med adgangskoden. Dette har jeg ikke kunnet ændre, selv om jeg har været inde på den side, hvor man kan ændre måden., brugerne kommer ind på. Jeg har forsøgt flere forskellige ting, også noget med at forsøge at fjerne ServicePack for Netware. Når jeg klikker Gunktioner og Internetindstillinger, derefter Forbindelser, er der vist to forbindelser, DLG (mobilt bredbpnd) og modem -- der har jeg klikket: Ring aldrig op til en forbindelse. Der står ikke nogen LAN forbindelse sammen med de to andre, men længere nede er der en menu, der hedder LAN-forbindelse, og der har jeg klikket automatisk registrering af indstillinger.

Lyder det besværligt? Er der noget, jeg skal indstille anderledes? Kan jeg køre den oprindelige XP-diskette, som jeg har købt i dyre domme, og geninstallere den? Eller er der en lettere måde at reparere. Det skal siges, at jeg har været inde på Microsoft Support, men det hjalp ikke meget.

Håber en af de skarpåe hjerner hos kandu kan svare.
Mange hilsner
Oldbostin

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 31-01-11 13:05

Prøv om din bærbare kan koble på med lan stikket som du bruger på den stationære.
Slå antennen fra på den bærbare og sæt stikket i den bærbare. Hvis den kommer på nettet, så er det ikke din forbindelse det er galt med.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 31-01-11 13:32

Private DK. God ide. Ja, jeg slukkede for antennen på den bærbare
Derefter satte jeg kablet fra den stationære ind i den bærbare. Efter et øjeblik fremgik det under Netværksforbindelser, at LAN-forbindelsen er tilsluttet. Derefter gik der et minut, så var der hentet så mange pakker ud og hjem,. at jeg kunne få forbindelse til nettet igen.

God pointe fra din side, for nu er det indkredset, at både serverern i København, som jeg benytter, ogh også Routeren og kablerne fungerer hele vejen frem til den bærbare.

Så er det kun den stationære, der blokerer (selv om den fortæller, at Lan-forbindelsen er tilsuttet). Den kan bare ikke modtage pakker. Kun via mobilt modem, men ikke via kabel. Nu er kablet frifundet. Så er der vel kun to muligheder: Enten: indgansstikket til den stationære (?kan det tænkes?) eller en detalje i opsætningen, noget jeg har stillet forkert på i opsætning eller forbindelserller sikkerhed. Hvordan i alverden kommer jeg mon videre??

Kommentar
Fra : xou

Dato : 31-01-11 13:53

hej ! se om din pc har forbildelse til router.
åbnen kør ( genvej windos tast + r) skriv i kør
cmd
i commandpromt der åbnes nu skriver du
ipconfig all
find ud af om den skriver stardard geteway hvis åbner du inernet explorer og skriver dens ip ads der i adseresse feltet alrså det der står ud fra standart geteway.
ellers få du ikke en ip ads ud ad at skrive ipconfig all men kun 0.0.0.0 er der ikke forbildelse mellem router og mellem router og internet.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 31-01-11 14:13

Jeg ville nok prøve at slette netkortet i enhedshåndtering, og lade XP selv installere det igen

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 31-01-11 15:14

Svar til xou. Når jeg gør, som du siger, kommer denne tekst frem:

Microsoft Windows XP [version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\Oldbostons PC>ipconfig all

Fejl: kommandolinjen kunne ikke genkendes eller er ufuldstændig.

FORMAT:
ipconfig [/? | /all | /renew [netværkskort] | /release [netværkskort]
| /flushdns | /displaydns
| /registerdns | showclassid adapter
| /setclassid adapter [classid] ]

hvor
netværkskort Forbindelsesnavn
(jokertegnene * og ? er tilladt, se eksempler)

Indstillinger
/? Viser denne hjælpemeddelelse.
/all Viser alle konfigurationsoplysninger.
/release Frigiver IP-adressen for det angivne netværkskort.
/renew Fornyer IP-adressen for det angivne netværkskort.
/flushdns Tømmer DNS Resolver Cache.
/registerdns Opdaterer alle DHCP-rettigheder og omregistrerer
DNS-navne
/displaydns Viser indholdet af DNS Resolver Cache.
/showclassid Viser alle de DHCP-klasse-id'er, der er tilladte
for netværkskortet.
/setclassid Redigerer DHCP-klasse-id'et.

Som standard vises kun IP-adressen, undernetmasken og
standardgatewayen for hvert netværkskort, der er tilsluttet TCP/IP.

For Release og Renew gælder det, at hvis intet netværkskort er angivet,
vil IP-adresserettighederne til alle netværkskort, der er tilsluttet
TCP/IP, blive frigjort eller fornyet.

For SetClassID gælder det, at hvis der ikke er angivet et klasse-id, vil
klasse-id'et blive fjernet.

Eksempler:
> ipconfig ... Viser oplysninger.
> ipconfig /all ... Viser detaljerede oplysninger
> ipconfig /renew ... Fornyer alle netværkskort
> ipconfig /renew EL ... Fornyer enhver forbindelse,
hvis navn starter med EL
> ipconfig /release *Con* ... Frigiver alle tilsvarende
forbindelser,
f.eks. "LAN-forbindelser 1" eller
"LAN-forbindelse 2"

Svar til PrivateDK Desværre ved jeg ikke, hvor jeg kan finde enhedshåndtering, og hvordan jeg sletter kortet. Jeg bruger XP Professional. Betyder det noget, at Microsoft er ved at udfase XP?

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 31-01-11 15:28

Jeg ved godt, spørgsmålet er lidt kompliceret. Så her er 50 points mere. Venlig hilsen, Oldboston

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 31-01-11 16:00

Nej, det betyder ikke noget.
Kontrolpanel - System - Hardware

Der skal du finde dit netværkskort.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 31-01-11 16:40

Nu har jeg fundet enhedshåndtering osv. Der finder jeg følgende om netværkskort:

Via kompatibel fast Ethernet netværkskort

Tør jeg virkelig fjerne det? Er det ikke hardware i den forstand, at det er et fysisk kort, der er anbragt i maskinen? Eller hvorfor er det med under menuen: Hardware? Hvad sker der, hvis XP ikke kan geninstallere det?

Jeg er desværre både tilstrækkelig uvidend eog godtroende til, at jeg ville hoppe på hvadsomhelst, så Private DK, du må virkelig love mig, at dette ikke bare en en "sjov" lille aprilsnar i utide? Vil du ikke nok forklare et par ord mere, før jeg tør tage dette spring ud i det (for mig) uvisse?

Bedste hilsner, Oldboston

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-01-11 17:09

................oldboston>ipconfig /all
altså du mangler /
der skal være mellemrum mellem g og /

Når du fjerner netkortet i enhedshåndteringen, så er det bare driveren du sætter ud på et sidespor.
Efter genstart finder XP selv driveren ude på sidesporet.

Accepteret svar
Fra : PrivateDK

Modtaget 250 point
Dato : 31-01-11 19:22

Kan godt selv huske første gang jeg slettede noget i enhedhåndtering.
Det har ofte løst nogle problemer hvis det er driver installationen der er beskadiget.

Det er en hurtig og nem løsning hvis det er det.

Kan godt forstå hvis du ikke tør, men det er nu ikke så farligt.

Du kan også prøve nogle af de ting de andre foreslår først.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 01-02-11 13:07

Tak for svaret PrivateDK. Det var meget hjælpsomt. Også tak til Eyvind for oplysningen om "sidespor", den gav mig mod til at prøve. Det her skal jeg huske, det var fantastisk godt efter at have spiæddt mange timer ved PC'en med forgæves problemløsning.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 01-02-11 13:10

Kommentar
Fra : Eyvind